De 5 Reeks is al vijftig jaar een hoeksteen van BMW's line-up. De achtste generatie rijdt zichzelf in de spotlight en zal dat initieel doen als volledig elektrische i5. Die krijgt bij lancering tot wel 601 pk, 582 km range én komt volgend jaar ook als Touring. BMW, you're on a roll!.
Al sinds de jaren 70 biedt BMW succesvolle zakenmannen en -vrouwen de 5 Reeks aan. De ultieme symbiose tussen comfort en sportiviteit. De 5 Reeks is doorheen de decennia altijd een auto geweest die de noden van de zakelijke klant hoog in het vaandel draagt. En de zakelijke klant, die maakt anno 2023 de overstap naar EV. Waardoor het niet verbaast dat de achtste generatie 5 Reeks de focus verlegt naar de i5, het volstrekt elektrische derivaat.
Klassiek gestileerd
Vrees echter niet, anti-EV-rijder, want deze achtste generatie 5 Reeks komt er ook nog gewoon met verbrandingsmotoren onder de kap. Net zoals het gros van de andere EV-modellen bij BMW, werd deze i5 gezamenlijk met de "klassieke" 5 Reeks ontwikkeld. Daardoor alvast geen futuristisch stompe voorkant zoals bij grootste concurrent Mercedes EQE - er moeten ook nog verbrandingsmotoren in passen. De i5 krijgt nog een snuit met klassieke (dichtgetimmerde) niertjes die optioneel verlicht kunnen worden. Het M Pack tooit de i5 dan weer met opvallend sportief bumperwerk.
Sportiviteit is dan ook het sleutelwoord bij deze achtste generatie 5 Reeks (en eerste generatie i5). Dat merk je vooral aan de flank. Kijk maar eens hoe schuin voor- en achterkant aflopen. Het geeft de i5 bijna coupé-allures. De Hoffmeister-knik blijft present tekenen en draagt met trots de letter 5. Naast sportiever wordt de 5 Reeks ook een stukje groter. Bij de generatiewissel lapt BMW net geen 10 centimeter aan het geheel, waardoor de i5 uitpakt met een lengte nét boven de 5 meter.
Vegan sportief
Binnenin staat alles natuurlijk in het teken van BMW's huidige pronkstuk: de Curved Display. Die kennen we ook al vanuit pakweg de i4 en iX en herbergt twee displays achter een gebogen glasplaat op het dashboard. Dankzij OS 8.5 kan je zelfs gamen of voetbal kijken op die schermen! Nieuwer is de focus op duurzame materialen. Zo is een compleet vegan interieur standaard en moet je bijbetalen voor een lederen interieur. Daarnaast zijn ook sportstoelen standaard en kan je optioneel opteren voor comfortstoelen. Het lijk wel de omgekeerde wereld.
Standaard pakt de i5 uit met zaken zoals automatische airco, stereo met zes luidsprekers en 4 USB-C-oplaadpunten. Optioneel kan je het audiosysteem upgraden naar een versie van Bowers en Wilkins, kan je een joekel van een panoramisch glazen dak laten installeren en zijn er de nodige comfort en reissnufjes. Kortom: ook bij de i5 zal je uren zoet zijn in de optielijsten. Nooit veranderen, BMW.
Fors vermogen, riante range
Maar wat steekt er nu onder de carrosserie van de i5? Wel, bij de lancering kan je de i5 krijgen als eDrive40 en M60. Die eerste beschikt over een elektromotor op de achteras van 340 pk (430 Nm) en legt een maximale range voor van 582 km. De krachtpatser van dienst is de M60 die over twee elektromotoren (één op elke as) beschikt en daardoor kan stoefen met een systeemvermogen van 601 pk en 795 Nm koppel. Amper 3,8 seconden heeft de i5 m60 daardoor nodig om de honderd aan te tikken terwijl een maximale range van 516 kilometer mogelijk blijft.
Of je nu voor de eDrive40 dan wel M60 gaat, onderhuids vertoeft een accu met een capaciteit van 81,2 kWh netto. Laden gaat aan 11 kW AC (22 kW optioneel) en 205 kW DC. Vanaf oktober 2023 zal BMW deze i5 gaan leveren, op de Touring is het wachten tot de lente van 2024.
Reacties
door this
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen