Autonieuws: Officieel

Officieel: Ineos Grenadier Quartermaster is de Defender-pick-up die je bij Land Rover niet kan krijgen (2023)

De klassieke Land Rover Defender is niet meer, maar Ineos biedt al even een alternatief. Hun Grenadier ziet er namelijk als twee druppels water uit zoals een oude Defender 110, maar dan in een modern jasje… Maar wat als je per sé een pick-upversie van zo’n Defender wou? Dan is er ook daarvoor nu een opvolger.

Ineos Automotive werd in 2020 in het leven geroepen met één ambitie: de auto maken die Land Rover niet meer wilde maken. Oprichter Jim Ratcliffe — Sir Jim Ratcliffe voor gepeupel als u en ik — was namelijk zo diep bedroefd over de teloorgang van de klassieke Defender, dat hij besloot om de offroader te bouwen die hij als een waardige opvolger zou zien. Dat werd de Ineos Grenadier, maar er zat de geridderde miljardair blijkbaar nog een gebrek in de Land Rover-catalogus dwars. Van hun nieuwe Defender bieden de Britten namelijk ook geen pick-upversie meer aan, dus je kan je al voorstellen wat het volgende projectje bij Ineos werd…

Zelfde recept, meer laadruimte

Inderdaad: maak kennis met de Grenadier Quartermaster, de spirituele opvolger van de Defender pick-up. Het recept is dan ook net zo simpel als dat destijds bij de Land Rover was: je haalt de kont van een reguliere Grenadier en vervangt die door een open laadbak. Die bak maakt het geheel 30,5 centimeter langer, maar biedt wel plaats aan 760 kilogram aan patatten, bakstenen of desgewenst je laatste jachttrofee. Je kan er ook gewoon een Europallet mee transporteren, want de bak is 1,56 meter diep en 1,62 meter breed. Daarnaast kan je in totaal ook 3,5 ton aan gewicht met de Quartermaster slepen… Net als de reguliere Grenadier dus.

Image
Ineos Grenadier Quartermaster 2023

Onderhuids staan beide werkpaarden dan ook op hetzelfde ladderchassis, waardoor je dus ook voor de pick-up kan kiezen uit twee motoren. Dat zijn in alle gevallen 3.0-liter zescilinders van BMW, maar de benzinevariant brengt 286 pk en 450 Nm naar de vier wielen terwijl dat bij de dieselmotor 249 pk en 550 Nm koppel is. Beide motoren worden gekoppeld aan een achttraps ZF-automaat, en je krijgt standaard een centraal differentieel mee terwijl je optioneel exemplaren op de voor- en achteras kan laten monteren. Hoeveel je voor de Grenadier Quartermaster moet betalen is nog niet geweten, maar we vermoeden dat de prijs ergens tussen die van de personenversie en de lichte vrachtwagen zal liggen. Die eerste kost in België 76.500 euro, terwijl je die tweede meekrijgt vanaf 67.000 euro.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen