Toyota's ultieme SUV ondergaat een complete revolutie. De nieuwe Europese Land Cruiser pakt uit met een nagelnieuw chassis, gloednieuwe technologie en werkt dat af met een hoekige retro-styling.
Om meteen met de deur in huis te vallen; de éne Land Cruiser is de andere niet. Zo is er sinds 2021 al een nieuwe generatie Land Cruiser op de internationale markt, de Land Cruiser 300. Dat is echter niet de Land Cruiser die we hier in Europa krijgen. Wij krijgen hier de Land Cruiser 250, een compactere versie die internationaal ook wel eens de Land Cruiser Prado heet. Die krijgt nu zijn debuut.
Lees verder onder de video
Retrotoer
Net zoals een Jeep Wrangler, Ford Bronco en Mercedes G-Klasse gaat de Europese Land Cruiser een nostalgische toer op. Weg zijn de generisch afgeronde lijnen van zijn voorganger, in de plaats krijgen we hoekig plaatwerk dat ons moet doen denken aan de Land Cruisers van een ver verleden. Zo zien we stukjes van de J80-reeks, elementen van de J60-reeks en details van de FJ Cruiser.
Het resultaat is een auto die het midden houdt tussen de vorige generatie Land Rover Defender en de nieuwe generatie Land Rover Defender. Toyota gaat er trouwens prat op dat alle koetswerkpanelen eenvoudig te vervangen of aan te passen zijn. Met een lengte van 4,92 meter, breedte van 1.98 meter en hoogte van 1.87 meter is de nieuwe Land Cruiser alvast een imposante verschijning. Allerminst een compacte crossover dus.
Werkpaard
Dat blijkt des te harder wanneer je naar de hardware gaat zien. Zo rolt deze knaap op een gloednieuw ladderchassis dat hij deelt met de Lexus GX. Dat is niet enkel 50% stijver dan voordien, het laat ook nieuwe technologie toe. Denk maar aan een elektrische stuurbekrachtiging en een stabilisatorstang vooraan die je met een druk op de knop kan loskoppelen zoals bij een Ford Bronco.
Dat de Land Cruiser beschikt over vierwielaandrijving staat buiten kijf, al blijft Toyota opvallend vaag over de technische details daarover. Wel legt het de focus op de nieuwe krachtbron voorin. Dat is voor onze regio een 2.8-liter viercilinder turbodiesel die we ook al kennen vanuit de Hilux. met 204 pk en 500 Nm is dit vooral een werkpaard. Getuige het trekvermogen van 3.5 ton. Standaard wordt de dieselmotor gekoppeld aan een 8-trapsautomaat, in 2025 brengt Toyota een milde hybride-versie op de markt die het verbruik verder moet temperen.
Noeste cabine
Springen we tenslotte nog even binnenin, dan zien we een interieur dat vooral dient om gebruikt te worden. Ja er zijn stevige displays maar evenzeer stevige knoppen die volgens Toyota makkelijk in te drukken moeten zijn op ruig terrein. Het zicht rondom voor de bestuurder kreeg prioriteit dankzij de lage motorkap, het horizontale instrumentenpaneel en de diepere zijruiten.
Moet er dan toch wat volk mee? Dan is deze Land Cruiser beschikbaar met vijf of zeven zitplaatsen. Het volume van de koffer, daar hebben we momenteel nog geen info over. Wel weten we dat Toyota vanaf oktober zal starten met de verkoop van een voor Europa tot 3.000 stuks gelimiteerde "First Edition". Die krijgen ronde in plaats van rechthoekige koplampen en kan je krijgen in de kleuren Sand en Smoky Blue. Prijzen krijgen we zonder twijfel binnen enkele weken in onze bus.
Reacties
door Piet
door Karin Lazeroms
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen