BMW is klaar met de tweede generatie van de X2. Die zoekt het een stuk hogerop en wil toegenomen binnenruimte koppelen aan een emotioneler rijgedrag. En o ja, hij ziet er uit als de crossover-reïncarnatie van de mythische Z4 Coupe.
Eerder interesse in de elektrische iX2? Lees dan HIER snel verder! ______
Zijn we ondertussen het uitbundige design van nieuwe BMW's gewend, dan was het merk bij de lancering van de eerste generatie X2 nog een stuk terughoudender. Dat maakt die eerste X2 net zo speciaal, want waar de X4 en X6 nog - respectievelijk - een X3 en X5 waren met afgesneden bips, leek de X2 in de verste verte niet op een coupeversie van de X1. De nieuwe generatie zet die trend verder... op een meer volwassen manier.
Groeispurt
De eerste X2 was namelijk een gek buitenbeentje bij BMW. Want hoewel volgeplakt met speciale elementen (BMW logo's achterop de flanken, om maar eentje te noemen), was het vooral een serieus minder praktische X1. De nieuwe generatie krijgt dan ook een serieuze groeispurt. Want met 4,55 meter is de X2 voortaan maar liefst 19 centimeter langer. Het gros van dat extra volume zit trouwens helemaal achteraan, waardoor ook de koffer serieus groeit. Gekker nog, deze X2 heeft met 560 liter zelfs meer kofferruimte dan de nieuwe X1. Of hoe BMW blijkbaar toch nog luistert naar de klanten.
Daarnaast springt ook het design een stuk harder in het oog. Vooraan lijkt dit op het liefdeskind van een BMW iX en XM, achteraan zien we er met toegeknepen ogen zelfs een streepje Z4 Coupe in. De term "mooi" durven we niet boven halen, maar deze knaap zal opvallen in het straatbeeld, dat is duidelijk.
Comfortabeler toeren
Binnenin speelt BMW dan weer op veilig. Enfin, de X2 krijgt de ingewanden van de X1 (en 2 Active Tourer) aangemeten. Denk dan aan een knappe curved display op het dashboard en een zwevende middentunnel. Omdat - zoals eerder gezegd - de daklijn pas aan het achterwiel een stevige duik neemt ,moet je ook niet vrezen dat de achterste passagiers kop in kas moeten zitten. Dat was bij de eerste generatie X2 wel wat anders.
Naast ruimer moet ook het algemene comfort een stuk beter zijn. Denk dan aan beter meubilair maar ook aan een betere geluidsisolatie om geluiden van buiten te weren. BMW is er tenslotte ook fier op dat er voortaan standaard een "interactieairbag" tussen de bestuurderszetel en de passagierszetel vooraan zit. Kijk, we geven het maar even mee!
Diesel-power!
Heb je een complete afkeer voor elektriciteit? Dan is het goed om weten dat deze X2 er ook nog lekker met diesel- en benzinemotoren komt. Aan de dieselkant spreken we dan over de sDrive18d die 150 pk naar de voorwielen mag sturen. Op termijn staan er trouwens nog krachtigere diesels in de planning. Is benzine eerder je dada? Dan kan je terecht bij de sDrive20i die 170 pk uit zijn 1.5-liter driecilinder mild hybrid puurt.
Is dat verre van genoeg voor je? Dan schuift BMW ook meteen de X2 M35i xDrive naar voren: Vierwielaandrijving en een 2-liter viercilinder voorin met 300 pk (400 Nm). Oké, de tijden van de zes-in-lijn liggen al even achter ons maar de snelste der X2's heeft amper 5,4 tellen nodig om de honderd aan te tikken. Waardoor hij amper een peulenschil sneller is dan de elektrische iX2 xDrive30. Is dat dan voor- of achteruitgang?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen