Huil, RS-fanaat, want de Audi RS 6 loopt op zijn laatste benen. Straks kleven de Duitsers dat cijfer namelijk op een zuiver elektrisch model waardoor onze huidige RS 6 in zekere zin de laatste van zijn soort wordt. Voor het echter zover is, krijgt die nog één ultieme topversie: de RS 6 Avant GT.
Je hebt het vast al opgevangen: Audi gooit zijn naamgeving straks over een andere boeg. Zo blijft de gekende indeling van een lettertje of twee gevolgd door een cijfertje wel bestaan, maar de oneven cijfertjes gaat Audi houden voor zijn modellen met verbrandingsmotoren terwijl de even cijfertjes binnenkort stuk voor stuk op EV’s gekleefd gaan worden. Dat betekent dat niet alleen de A4 maar ook de A6 aan de stekker gaat, en van die laatste kregen we al een voorsmaakje in de vorm van de A6 e-tron. Een nieuwe RS 6 op verbranding hoeven we daardoor ook niet meer te verwachten; hoog tijd dus voor een waardig afscheid.
Productierijpe RS 6 GTO
En waardig ziet dat afscheid er op zijn zachtst gezegd uit. Zo deelt de reguliere RS 6 al niet veel van zijn panelen meer met vaders A6 Avant maar deze GT-versie gaat nog een stapje verder. De voorbumper werd bijvoorbeeld vervangen door een exemplaar met verticale sleuven, en de luchthappers in de flanken steken in het glanzend zwart. Samen met de verduisterde grille doen die de RS 6 Avant GT zo nog breder lijken en dat wordt ook nog eens geaccentueerd door extra uitstroomopeningen die de complete wielkast verder opblazen. De motorkap werd dan weer vervangen door een exemplaar uit koolstofvezel en om dat extra te accentueren, laat Audi twee reepjes ongelakt.
Over de lak gesproken: het exemplaar op de beelden steekt in het Arkona-wit met een bestickering die moet doen denken aan de RS 6 GTO-conceptcar van een paar jaar terug. Die baseerde zich op zijn beurt op de Audi 90 quattro IMSA GTO, een oppermachtige racewagen uit de late jaren ’80. Naast het wit-rood-zwarte kleurenspel deelt de RS 6 Avant GT trouwens ook zijn dubbele spoiler met de GTO-conceptcar terwijl hij een setje spierwitte 22-inchvelgen krijgt aangemeten dat doet denken aan de RS’en van de nillies. Vind je al dat wit trouwens maar niks, dan kan je een gelijkaardige bestickering ook krijgen op een zwarte of grijze lak.
Performance Pack in nieuwe verpakking?
Het interieur blijft wel weer herkenbaar als je een RS 6 gewend bent, en hetzelfde geldt voor de aandrijflijn… Of tenminste, als je RS 6 er eentje met Performance Pack is. Zo krijgt deze GT-versie dezelfde 4.0-liter biturbo-V8 mee die ook hier opgepompt wordt tot 630 pk en 850 Nm koppel — 30 pk en 50 Nm meer dan de standaard-RS 6. Reken dus op een 0-naar-100-tijd van 3,3 seconden en een topsnelheid van 305 km/u, en dat terwijl je nog steeds met een break onderweg bent. De GT moet wel nog een stukje beter om de bocht gaan dan zelfs zo’n RS 6 Avant Performance, want Audi optimaliseerde het centrale differentieel om onderstuur nog meer te elimineren.
Verder krijgt de RS 6 Avant GT ook een setje nieuwe, adaptieve dempers aangemeten die niet alleen het rijgedrag moeten verbeteren maar de auto ook nog eens 10 millimeter verlagen. Combineer dat met alle uiterlijke wijzigingen hierboven — en liefst ook met het originele stickerwerk — en je beschikt over misschien wel de vetste RS 6 die ooit geweest is. Dat is echter een voorrecht dat niet veel kopers gegeven zal zijn: Audi gaat deze RS 6 Avant GT slechts produceren in een oplage van 660 exemplaren. De prijs: 232.925 euro per stuk, alstublieft.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen