Hij heeft lang op zich laten wachten maar is eindelijk hier: de Audi Q6 e-tron. Het kleine broertje van de Q8 e-tron deelt zijn genen met de Porsche Macan EV, beschikt daardoor over maximaal 517 pk als SQ6 en schopt het tot maximaal 625 kilometer dankzij zijn riante accu van 100 kWh. Is de Vorsprung durch Technik terug van weggeweest?
Het is zo ver, dit jaar rolt Audi een rist nieuwe EV's uit de mouw om e-tron GT, Q4 e-tron en Q8 e-tron gezelschap te houden. De A6 Berline e-tron en A6 Avant e-tron laten nog even op zich wachten, eerst is de Q6 e-tron aan de beurt.
PPE onder de kap
Dit wordt, zonder twijfel een belangrijke auto voor Audi. Niet in het minst omdat het merk met de vier ringen wel wat te bewijzen heeft in het EV-segment, na de eerder flauwe iteratie van de e-tron SUV. Er werden dus geen risico's genomen. Deze Q6 e-tron staat op het gloednieuwe Premium Platform Electric dat hij meteen deelt met de elektrische Porsche Macan. Daardoor beschikt deze nieuweling meteen over een 800 volt architectuur waardoor supersnelladen een eitje wordt.
Over "hoe snel laden" we het dan hebben? Initieel spreekt Audi over DC-laden aan 270 kW voor de Q6 e-tron. Al zegt iets ons dat ze die snelheden gerust kunnen opvoeren. Het accupakket is bij de lanceringsmodellen Q6 e-tron quattro en SQ6 e-tron quattro 94,9 kWh groot. Waardoor ze tot 625 km ver geraken op één lading. Op termijn komen er ook "bravere" varianten van de Q6 e-tron met een batterij van 83 kWh (brutto). AC-laden kan dan weer aan 11 kW of 22 kW (optioneel). De andere cijfers? De Q6 e-tron Quattro heeft twee elektromotoren met een systeemvermogen van 387 pk en tikt de honderd aan in 5,9 tellen, de SQ6 voert dat vermogen op tot 517 pk en weet in 4,3 seconden de honderd aan te tikken.
Herkenbare looks, schermpraal binnenin
Hoewel onderhuids een complete mijlensprong voor Audi, laat het Duits merk de Q6 e-tron visueel mooi in tred lopen met zijn andere e-tron broeders. Daardoor misschien een tikkeltje voorspelbaar, maar wel tot de nok hoogtechnologisch. Met zijn 4,77 meter is hij net 10 cm groter dan een Q5, waarvan dit stiekem het elektrische broertje wordt. De koffer van 526 liter is riant. Vooraan krijg je nog een frunk van 64 liter.
Binnenin is Audi niet vies van een schermpje meer. Zowat het gehele dashboard bestaat uit een concave glasplaat waarin de instrumentcluster (11.9-duim) en het infotainmentscherm (14.5-duim) zitten vervat. De passagier krijgt dan weer zijn eigen scherm (10.9-duim-) pal voor de neus, al is dat (gelukkig?) optioneel. Naar verwachting zal de Q6 e-tron vanaf de lente richting de dealers rijden.
Reacties
door Wim Verboomen
6 maanden geledenReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen