Renaults crossoverfamilie krijgt er een nieuwe telg bij: Symbioz. Die heeft echter flink wat werk voor de boeg want hij moet niet alleen de Mégane doen vergeten, maar in zekere zin ook de Mégane Grandtour. Dat doet hij met een flink verschuifbare achterbank, een crossovervorm en een hybride aandrijflijn.
Renault heeft tegenwoordig een crossover klaar voor bijna zijn complete klantenbestand. Zo kent de Clio al langer een hoogpotig broertje in de vorm van de Captur en die laatste kreeg gezelschap van de eleganter gelijnde Arkana. Hogerop vind je dan weer de Austral en wil je er zo eentje met meer ruimte, dan is ook de Espace tegenwoordig een SUV. Mag het daarentegen wat chiquer zijn, dan kan je terecht bij de Rafale of wil je liever iets elektrisch, dan is er de nieuwe Scenic… Al is één klant misschien nog niet gediend in crossoverland: die van de Mégane.
Captur + 18 centimeter
Daar moet nu verandering in komen want maak kennis met de nieuwe Renault Symbioz. Net als de gelijknamige conceptcar van 2017 wil die een soort van ‘symbiose’ of samensmelting zijn, maar deze keer niet tussen je huis en je auto. In de plaats daarvan zoekt deze Symbioz het midden tussen SUV en break, kijk maar naar zijn neusje. Dat deelt hij gewoon met de Captur maar de nieuwkomer is wel 18 centimeter langer, goed voor 4,41 meter lengte. Daarmee neemt hij ook positie in tussen de Mégane en de Mégane Grandtour — Renaultsch voor ‘break’.
Dat geldt ook qua kofferruimte, want in zijn standaardvorm past er 492 liter aan bagage achterin deze Symbioz. Dat is meer dan de Mégane hatchback maar minder dan de estate, al heeft deze crossover nog een trucje achter de hand. Hij beschikt namelijk over een tot 16 centimeter verschuifbare achterbank en zet je die zo ver mogelijk naar voor, dan vind je achter je kermende passagiers maar liefst 624 liter koffervolume. Verder is het interieur vooral een feest van herkenning voor zij die al eens in een Clio, een Arkana of een Captur gezeten hebben… En dat is natuurlijk geen toeval.
Altijd hybride
Daar deelt deze Symbioz dan ook zijn CMF-B-platform mee, compleet met de hybride aandrijflijn die we daar al van kennen. Zo is de enige motorisatie die Renault momenteel aankondigt de E-Tech Full Hybrid 145, die een 1.6-liter benzinemotor combineert met een elektromotortje langs een automatische transmissie met klauwkoppelingen. Net als in pakweg de Arkana E-Tech Hybrid is het samenspel goed voor 145 pk terwijl je dankzij een accuutje van 1,2 kWh tot 80 procent van je stedelijke kilometers elektrisch moet kunnen afleggen… En dat allemaal zonder te moeten stekkeren, want het gaat hier om een zelfopladende hybride aandrijflijn.
Zie deze Symbioz dus gerust als een Scenic voor zij die nog niét aan de stekker willen gaan, en daar deelt de nieuwkomer ook een leuke gadget mee. Zo kan je hem uitrusten met een ‘Solarbay’-panoramadak dat zich elektrochroom laat dimmen, dus zonder dat er enig rolgordijn aan te pas komt. Daarnaast beschikt de Symbioz standaard over de tegenwoordig verplichte veiligheidssnufjes zoals een rijstrookassistent en verkeersbordherkenning met een snelheidswaarschuwing, al kan je die met een druk op de knop in- of uitschakelen nadat je je voorkeuren hebt opgeslagen achter de ‘My Safety Switch’… Maar zo handig. Wat je er allemaal voor over moet hebben, weten we nog niet.
Reacties
door Mathieu
door FLP
door this
door Joram Van Acker
door Mathieu
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen