Rijtest: Renault Megane E-Tech plug-in hybrid (2020)

Sinds de facelift van de Megane heeft de C-segmenter recht op een plug-in hybride-variant. De hatchbackvariant volgt pas later dus wij namen de Grandtour mee voor een test.

Een plug-in hybride lijkt ons het interessantst in breakvorm. Je verliest procentueel minder laadruimte dan bij een hatchback, en mocht je het niet gemerkt hebben, wij zijn niet zo'n fans van het crossoversegment. In met de Megane Grandtour E-Tech dus, de benaming voor de plug-in hybride break van de Fransen.

weinig opvallends

Dat het om een plug-in hybride gaat, merk je aan de twee tankkleppen achterop zijn billen. Behalve dat en een E-Tech logo zijn er amper verschillen met een gewone Megane Grandtour. De facelift maakte de Franse middenklasser een stukje volwassener. Toch bleek het ontwerp niet echt onderhevig aan de tand des tijds, zodat de designers niet veel tijd moesten steken in aanpassingen. Een gewijzigd radiatorrooster en dynamische knipperlichten zitten in het standaardpakket van een hedendaagse facelift, Renault geeft de Megane daarbovenop nog standaard LED-koplampen.

Renault Megane E-Tech 2020 (rijtest)

De Megane E-Tech neemt het uitrustingsniveau van de hogere versies over. Dat wil zeggen dat je hem standaard met een digitale tellerpartij koopt, en dat ook het 9,3 inch grote verticale tablet in de prijs vervat zit. Opluchting bij de redactie ook, want Renault besloot de middenconsole te hertekenen zodat je de knoppen voor de cruise controle en limiter voortaan op het stuur vindt. Zo hoef je je armen niet mer in onmogelijke posities te wringen en blindelings te gokken of je 50 km/u cruise't, of maximum 50 km/u haalt.

Renault Megane E-Tech 2020 (rijtest)

goeie ouwe atkinson

Onder de motorkap van deze plug-in hybride Renault vinden we dezelfde techniek als bij de Captur. Dat wil zeggen dat je een 1.6 benzinemotor met Atkinson-cyclus krijgt, bijgestaan door twee elektromotoren. Deze combinatie is goed voor 160 pk. Volledig elektrisch rij je in theorie 40 kilometer ver, in de praktijk zat de 35 kilometer die wij haalden er niet ver af. Dat Renault kiest voor een Atkinson-cyclus op de turboloze 1.6 heeft met efficiëntie te maken. De techniek staat erom bekend de energievragende fase - het samendrukken van de brandstof - zo kort mogelijk te houden. Het gevolg is dat deze motor al eens graag wat hoger in de toeren blijft hangen, iets wat de gerobotiseerde versnellingsbak braaf toelaat.

Renault Megane E-Tech 2020 (rijtest)

Overigens gebeurt de overgang tussen elektromotoren en benzinemotor niet altijd even sereen, waardoor we in de eerder op comfort afgestelde Megane plots een zachte dreun te verwerken krijgen als we het gaspedaal wat dieper indrukken en de benzinemotor aanslaat. Alsof de elektromotoren hem even moeten aanporren om te zeggen dat het zijn beurt is. De 160 pk klinken tegenwoordig lekker in een kleine stadswagen, maar in deze Atkinson-aangedreven middenklasser is het vermogen eerder gemiddeld. Tegenover de concurrentie is het zelfs aan de lage kant. Dat komt omdat de benzinemotor enerzijds 'maar' 90 pk levert en het gewicht van de Megane Grandtour E-Tech aftikt op 1.678 kg, zowat 200 kg meer dan zijn benzinebroers.

dezelfde laadruimte

Om ervoor te zorgen dat de plug-in hybride Megane geen bagageruimte verliest ten opzichte van de reguliere Megane moest Renault op zoek naar een andere oplossing. De Fransen plantten dan maar een iets kleinere accu van 9,8 kWh onder de vloer en verkleinden de benzinetank met 8 liter, tot 39 liter. Met die inhoud geraak je zeker nog ver genoeg, vooral als je braaf na elke rit de batterij weer aan de lader hangt. Wij haalden een gemiddeld verbruik van 1,5 l/100 km en 15,5 kWh, al varieert dat alweer naargelang je de accu meer of minder oplaadt. Opladen doe je aan het gewone huisstopcontact of aan de snellader in 3 uur. Renault vergroot overigens de radius door de Megane E-Tech te laten remmen op de motor en aldus energie te laten recupereren. Alle beetjes helpen, zei de mug.

Renault Megane E-Tech 2020 (rijtest)

Het hogere gewicht mag dan al zijn invloed hebben op het rijgedrag, dankzij de lage plaatsing van de accu onder de vloer. Je kiest via de MultiSense de beste rijmodus voor jouw wens, en je kan de baan op. Een echt efficiente modus is er niet, je kan kiezen tussen Pure - zolang mogelijk elektrisch rijden tot de accu leeg is, Sport - beide energiebronnen combineren voor een vlotter rijgedrag en sportievere aspiratie, of MySense - waarbij het systeem gaat kijken welke aandrijving op welk moment het meest geschikt is. De kans dat je de wagen gewoon in die modus laat staan is bijzonder groot. Rustig rijden is met deze Megane de boodschap, die ook door de versnellingsbak wordt bevestigd. Voor een snelle rit ga je maar naar de R.S.

Renault Megane E-Tech 2020 (rijtest)

Zoals al eerder gezegd heeft de Renault Megane Grandtour E-Tech iets minder vermogen dan zijn steviger concurrenten, op de Kia Ceed SW PHEV na dan. Dat merk je ook aan de prijs, want een Megane Grandtour PHEV heb je voor 34.475 euro, de Kia Ceed SW PHEV kost 35.490 euro. Hogerop vind je de plug-in hybride versies van de Seat Leon Sportstourer e-Hybrid (36.830 euro voor 204 pk), voor zijn neefje Volkswagen Golf Variant als Plug-in Hybrid zijn de prijzen nog niet bekend.

conclusie

De Megane Grandtour is niet de meest verfijnd rijdende plug-in van de afgelopen tijd. Wel is het een interessante keuze als je niet tuk bent op héél veel vermogen. De 160 pk volstaan ruimschoots en ook de actieradius is genoeg voor een dagelijks woon-werk ritje op elektriciteit. Dankzij de positionering van het plug-in systeem verlies je geen bagageruimte.

Renault Megane E-Tech 2020 (rijtest)

Specificaties

Motor

1.6 benzine + 2 elektromotoren

Vermogen

160pk

Koppel

205 Nm

Overbrenging

gerobotiseerde automaat, 8 versnellingen

Gewicht

1 678 kg

Topsnelheid

183 km/u

0 tot 100 km/u

9.80 sec

Gemiddeld testverbruik

1.50 L/100km

Min. kofferinhoud

521 L

Max. kofferinhoud

1 504 L

CO2-uitstoot

31 g/km

Auteur: Sven
Reacties: 11 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Adriaan 13:33
afbeelding van Adriaan

"De Megane Grandtour is niet de meest verfijnd rijdende plug-in van de afgelopen tijd. Wel is het een interessante keuze als je niet tuk bent op héél veel vermogen." wat een verfijnde manier van zeggen dat hij eigenlijk helemaal niet zo fijn is, maar we houden renault liever te vriend :p

Sven 16:00
afbeelding van Sven

Goh, eigenlijk niet per se. Daarmee bedoelen we dat niet iedereen 245 pk onder zijn kont wil en dat die 160 pk goed hun ding doen in een gezinswagen met plug-in. Hij bokt af en toe wat, maar ik ben er van overtuigd dat je daar als chauffeur op anticipeert als je daar langer dan een weekje mee rijdt.

Adriaan 17:26
afbeelding van Adriaan

Ik las het een beetje als: "Fifi is een prima hond, kakt wel in de keuken, maar als dat jou ding is, dan is er geen enkel probleem"

andre123 07:31
afbeelding van andre123

adriaan'kakt ' nu eenmaal wel eens graag op produkten van renault,
net zoals ik de produkten van vw vaak overroepen en saai vind

Adriaan 10:54
afbeelding van Adriaan

Dan heb je niet helemaal begrepen wat ik bedoelde, de conclusie kwam voor mij over als "Fifi is een prima hond..." Ik heb zelf nog niet met de nieuwe megane gereden, dus ik kan enkel afgaan op de reviews van anderen, en vond het straf dat de conclusie eigenlijk zeer negatief overkwam zonder dat ook letterlijk te schrijven...
En voor alle duidelijkheid, ik heb niets tegen renault an sich, wel tegen renault die nogal geregeld de bal serieus mis slaat, en daar dan ook niets aandoet. Kijk maar naar de zoe, jaren blijven proberen in mijn ogen mensen in het zak te zetten met hun batterij verhuur methode, terwijl de concurrentie hun gewoon zwaar heeft ingehaald en voorbijgestoken. En dan doen ze dat nog eens met de twingo. Ze hadden alle troeven in handen, waren er als een van de eerste bij met een "betaalbare" elektrische auto, maar door hun eigen koppigheid hebben ze er veel te weinig uit gehaald. En ergens had ik gehoopt, na de veel te duren hybride clio, dat ze met de plugin megane eindelijk wel een kaskraker zouden gehad hebben en wel hun prioriteiten juist geplaatst hadden, dan komt een conclusie als deze nogal aan.
(ik heb leren rijden met een eerste generatie clio, en mijn eerste "nieuwe" auto was een megane break uit 2006, beide prima auto's hoor, dus zo een afkeer heb ik er ook niet van)

Waxweazel 13:07
afbeelding van Waxweazel

De huur van de batterij is er gekomen in een tijd dat men batterijen nog niet zo goed vertrouwde en zeker niet de levensduur ervan. Een simpele en "slimme" oplossing was de huur van de batterijen zodat bij een defect direct een nieuwe gratis kon worden geïnstalleerd.
Dat dit systeem tot op heden werd aangeboden heeft meer te maken met (volgens mij) commerciële aspect dat toch nog winstgevend moet geweest zijn op sommige plaatsen.
Dat Renault een achterstand zou hebben op de concurrentie is totaal onwaar. Het partnerschap met Nissan & Mitsubishi en vooral Samsung geeft hen eerder een voorsprong als het aankomt op de ontwikkeling van batterijen zelf. Momenteel hebben zij reeds dunnere batterijen die toch grotere capaciteit hebben dan vele Europese concurrenten.
En heeft de Renault Zoë zo slecht verkocht als EV .. ? Ik dacht het niet :)

andre123 19:42
afbeelding van andre123

wat de batterijhuur btreft,
voor sommige mensen was dat een welkome manier om in te stappen in het ev gebeuren.
ten eerste hoef je als particuleer geen 8000e extra op te hoeseten,en ten tweede was er het vertrouwen (of gebrek een) wat batterijen betreft.
sommigen noemen het een manier van renault om veel geld te verdienen via de huurformule,
maar waarom stopt renault er dan nu wel mee?omdat ze er vet aan verdienen?
iets wat veel opbrengt laat men zelden vallen.
ik begrijp niet waar sommigen het probleem zien,bij renault heb je altijd de mogelijkheid gehad te kiezen,ofwel huur,ofwel koop de keuze is aan de konsument,eigelijk zou je de anderen moeten verwijten te klanten te VERPLICHTEN tot aankoop.

4g63' 13:37
afbeelding van 4g63'

Kapotte batterijen worden al een tijdje hersteld ipv volledig te vervangen, kans is dus klein dat je na de garantie het bedrag van een nieuwe gaat moeten betalen.
Sindsdien zie k het wel gebeuren van ooit volledig elektr te rijden.

andre123 16:33
afbeelding van andre123

zoals eerder al gemeld,alles evolueert,enkele jaren geleden was er van reparatie geen sprake en werd er wel gerekend met 1000den euro.

Jos D. 07:27
afbeelding van Jos D.

Raar dat jullie niks vermelden over de versnellingsbak die hier gebruikt wordt. Die gebruikt nl. een klauwkoppeling (afgeleid uit de F1) en verantwoordelijk voor dat schokken in de wisselwerking tussen de benzinemotor en de 2 elektromotoren. Technisch hoogstaand, nog niet helemaal op punt met dat schokken maar vreet ook minder energie dan een traditionele versnellingsbak.

Waxweazel 10:12
afbeelding van Waxweazel

Ik vind het ook wel raar dat deze review negatief overkomt.
Bij bijna alle andere reviews in Europa, zelfs die uit UK en Duitsland wordt deze Megane Hybrid als uiterst positief onthaalt met weinig tot geen punten van kritiek. Bij de meesten wordt zelfs de versnellingsbak en overgang tussen EV en verbrandingsmotor als soepel beschreven.
Bij allen wordt deze Megane Hybrid ook geprezen om een real-world alternatief te zijn voor de veel te dure concurrenten die voor een hoog pk kiezen. Enkel de Koreaanse alternatieven zijn gewaagd, ook qua prijsstelling.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws