![](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2020/Renault/anderefotos/renault-megane-grandtour-etech-phev-2020_6.jpg?itok=L8Ml_MRs)
Sinds de facelift van de Megane heeft de C-segmenter recht op een plug-in hybride-variant. De hatchbackvariant volgt pas later dus wij namen de Grandtour mee voor een test.
Een plug-in hybride lijkt ons het interessantst in breakvorm. Je verliest procentueel minder laadruimte dan bij een hatchback, en mocht je het niet gemerkt hebben, wij zijn niet zo'n fans van het crossoversegment. In met de Megane Grandtour E-Tech dus, de benaming voor de plug-in hybride break van de Fransen.
weinig opvallends
Dat het om een plug-in hybride gaat, merk je aan de twee tankkleppen achterop zijn billen. Behalve dat en een E-Tech logo zijn er amper verschillen met een gewone Megane Grandtour. De facelift maakte de Franse middenklasser een stukje volwassener. Toch bleek het ontwerp niet echt onderhevig aan de tand des tijds, zodat de designers niet veel tijd moesten steken in aanpassingen. Een gewijzigd radiatorrooster en dynamische knipperlichten zitten in het standaardpakket van een hedendaagse facelift, Renault geeft de Megane daarbovenop nog standaard LED-koplampen.
![Renault Megane E-Tech 2020 (rijtest) Renault Megane E-Tech 2020 (rijtest)](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2020/Renault/anderefotos/renault-megane-grandtour-etech-phev-2020_10.jpg?itok=zbREvIpM)
De Megane E-Tech neemt het uitrustingsniveau van de hogere versies over. Dat wil zeggen dat je hem standaard met een digitale tellerpartij koopt, en dat ook het 9,3 inch grote verticale tablet in de prijs vervat zit. Opluchting bij de redactie ook, want Renault besloot de middenconsole te hertekenen zodat je de knoppen voor de cruise controle en limiter voortaan op het stuur vindt. Zo hoef je je armen niet mer in onmogelijke posities te wringen en blindelings te gokken of je 50 km/u cruise't, of maximum 50 km/u haalt.
![Renault Megane E-Tech 2020 (rijtest) Renault Megane E-Tech 2020 (rijtest)](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2020/Renault/anderefotos/renault-megane-grandtour-etech-phev-2020_7.jpg?itok=KFc2B8Bn)
goeie ouwe atkinson
Onder de motorkap van deze plug-in hybride Renault vinden we dezelfde techniek als bij de Captur. Dat wil zeggen dat je een 1.6 benzinemotor met Atkinson-cyclus krijgt, bijgestaan door twee elektromotoren. Deze combinatie is goed voor 160 pk. Volledig elektrisch rij je in theorie 40 kilometer ver, in de praktijk zat de 35 kilometer die wij haalden er niet ver af. Dat Renault kiest voor een Atkinson-cyclus op de turboloze 1.6 heeft met efficiëntie te maken. De techniek staat erom bekend de energievragende fase - het samendrukken van de brandstof - zo kort mogelijk te houden. Het gevolg is dat deze motor al eens graag wat hoger in de toeren blijft hangen, iets wat de gerobotiseerde versnellingsbak braaf toelaat.
![Renault Megane E-Tech 2020 (rijtest) Renault Megane E-Tech 2020 (rijtest)](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2020/Renault/anderefotos/renault-megane-grandtour-etech-phev-2020_5.jpg?itok=5vygYbDN)
Overigens gebeurt de overgang tussen elektromotoren en benzinemotor niet altijd even sereen, waardoor we in de eerder op comfort afgestelde Megane plots een zachte dreun te verwerken krijgen als we het gaspedaal wat dieper indrukken en de benzinemotor aanslaat. Alsof de elektromotoren hem even moeten aanporren om te zeggen dat het zijn beurt is. De 160 pk klinken tegenwoordig lekker in een kleine stadswagen, maar in deze Atkinson-aangedreven middenklasser is het vermogen eerder gemiddeld. Tegenover de concurrentie is het zelfs aan de lage kant. Dat komt omdat de benzinemotor enerzijds 'maar' 90 pk levert en het gewicht van de Megane Grandtour E-Tech aftikt op 1.678 kg, zowat 200 kg meer dan zijn benzinebroers.
dezelfde laadruimte
Om ervoor te zorgen dat de plug-in hybride Megane geen bagageruimte verliest ten opzichte van de reguliere Megane moest Renault op zoek naar een andere oplossing. De Fransen plantten dan maar een iets kleinere accu van 9,8 kWh onder de vloer en verkleinden de benzinetank met 8 liter, tot 39 liter. Met die inhoud geraak je zeker nog ver genoeg, vooral als je braaf na elke rit de batterij weer aan de lader hangt. Wij haalden een gemiddeld verbruik van 1,5 l/100 km en 15,5 kWh, al varieert dat alweer naargelang je de accu meer of minder oplaadt. Opladen doe je aan het gewone huisstopcontact of aan de snellader in 3 uur. Renault vergroot overigens de radius door de Megane E-Tech te laten remmen op de motor en aldus energie te laten recupereren. Alle beetjes helpen, zei de mug.
![Renault Megane E-Tech 2020 (rijtest) Renault Megane E-Tech 2020 (rijtest)](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2020/Renault/anderefotos/renault-megane-grandtour-etech-phev-2020_12.jpg?itok=Udl20YDi)
Het hogere gewicht mag dan al zijn invloed hebben op het rijgedrag, dankzij de lage plaatsing van de accu onder de vloer. Je kiest via de MultiSense de beste rijmodus voor jouw wens, en je kan de baan op. Een echt efficiente modus is er niet, je kan kiezen tussen Pure - zolang mogelijk elektrisch rijden tot de accu leeg is, Sport - beide energiebronnen combineren voor een vlotter rijgedrag en sportievere aspiratie, of MySense - waarbij het systeem gaat kijken welke aandrijving op welk moment het meest geschikt is. De kans dat je de wagen gewoon in die modus laat staan is bijzonder groot. Rustig rijden is met deze Megane de boodschap, die ook door de versnellingsbak wordt bevestigd. Voor een snelle rit ga je maar naar de R.S.
![Renault Megane E-Tech 2020 (rijtest) Renault Megane E-Tech 2020 (rijtest)](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2020/Renault/anderefotos/renault-megane-grandtour-etech-phev-2020_2.jpg?itok=58uGhfmI)
Zoals al eerder gezegd heeft de Renault Megane Grandtour E-Tech iets minder vermogen dan zijn steviger concurrenten, op de Kia Ceed SW PHEV na dan. Dat merk je ook aan de prijs, want een Megane Grandtour PHEV heb je voor 34.475 euro, de Kia Ceed SW PHEV kost 35.490 euro. Hogerop vind je de plug-in hybride versies van de Seat Leon Sportstourer e-Hybrid (36.830 euro voor 204 pk), voor zijn neefje Volkswagen Golf Variant als Plug-in Hybrid zijn de prijzen nog niet bekend.
conclusie
De Megane Grandtour is niet de meest verfijnd rijdende plug-in van de afgelopen tijd. Wel is het een interessante keuze als je niet tuk bent op héél veel vermogen. De 160 pk volstaan ruimschoots en ook de actieradius is genoeg voor een dagelijks woon-werk ritje op elektriciteit. Dankzij de positionering van het plug-in systeem verlies je geen bagageruimte.
![Renault Megane E-Tech 2020 (rijtest) Renault Megane E-Tech 2020 (rijtest)](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2020/Renault/anderefotos/renault-megane-grandtour-etech-phev-2020_4.jpg?itok=mzWzasrB)
Specificaties
1.6 benzine + 2 elektromotoren
160pk
205 Nm
gerobotiseerde automaat, 8 versnellingen
1 678 kg
183 km/u
9.80 sec
1.50 L/100km
521 L
1 504 L
31 g/km
Recente reacties
Officieel: nieuwe BMW M5 is 727 pk sterke… plug-inhybride?! (2024)
Pasterbak, wel toepasselijk voor wat misschien de laatste stuiptrekkingen van een M5 met ICE zijn...
Door GLENN 7 uur geleden
Verkoop Tesla Model Y stuikt in elkaar: dit is nieuwe bestseller van Europa
De anti-Tesla-media wil het maar niet snappen: "liefst 49% minder model Y in mei" hahaha Ik stel...
Door Mike 10 uur geleden
Verkoop Tesla Model Y stuikt in elkaar: dit is nieuwe bestseller van Europa
Niet iedereen. De marketingboys snappen er niks van of willen het niet snappen. Kijk naar Dovy...
Door Jos D. 1 dag geleden
Vergeet de R8: Audi RS Q8 Performance is krachtigste Audi op verbranding ooit (2024)
Voor dat geld koop je toch wat leukers op wielen dan zo'n patserbak. Maar ja, ieder zijn goesting...
Door Jos D. 1 dag geleden