Slecht nieuws vanuit Duitsland, want de fabriek in Keulen die instaat voor de productie van de nog maar recent gelanceerde Ford Explorer en Capri moet de capaciteit al terugschroeven. Volgens Duitse krant Kölner Stadt-Anzeiger zullen werknemers tot het einde van het jaar alvast maar om de week hun brooddoos moeten maken. Dat is pijnlijker nieuws dan je denkt.
Hier moesten Focus en Fiesta voor wijken
De fabriek in Keulen is niet onbesproken. In die zin dat het tot voor kort de immens populaire Fiesta in elkaar schroefde. Fords EV-plannen zorgden er echter voor dat de Fiesta samen met de (eveneens in Duitsland geproduceerde) Focus op het kapblok kwamen te staan en dat fabriek in Keulen omgebouwd zou worden om de nieuwe elektrische Explorer en Capri te gaan bouwen. Het was een beslissing die Ford niet enkel 2 miljard euro aan investeringen kostte, maar ook het hoofd van ruwweg 1.000 werknemers in Keulen. Om maar te zeggen dat Fords beslissing al een impact had op de werknemers.
Nu goed, met een vooropgestelde productie van 250.000 voertuigen per jaar zag de toekomst er rooskleurig uit. Het huidige nieuws dat beide modellen het minder goed doen dan verwacht zal niet zacht aankomen. Niet in het minst omdat het doorgaans goed geïnformeerde Automotive News laat weten dat ook in begin 2025 de productie zal teruggeschroefd worden. Om nog wat meer olie op het vuur te gooien: Ford zag zijn verkoop in Europa (+UK) in de eerste 9 maanden van dit jaar dalen met 18% tegenover dezelfde periode in 2023. Waardoor het marktaandeel daalde van 4.1% naar 3.3%. In België is het verschil nog een stuk groter met in de eerste 10 maanden van 2024 een daling van maar liefst 30% in inschrijvingen tegenover dezelfde periode in 2023.
De foute gok?
De hamvraag is natuurlijk of Ford een foute gok heeft genomen door Focus en Fiesta in te wisselen voor de fors duurdere Explorer en Capri in Europa. Of beter nog: heeft Ford de EV-markt in Europa verkeerd ingeschat? Het antwoord laat zich misschien wel blijken in bovenstaande verkoopcijfers en legt potentieel een groter "probleem" bij Ford bloot. Namelijk dat het merk zich in Europa wil herschikken als een "True American Brand". Dat staat aardig op de website, maar zelfs het kleinste kind weet dat Ford daardoor zal evolueren van volumemerk naar nicheproducent van ruige SUV's en pick-ups.
Die nieuw aangemeten identiteit botst zonder twijfel met de huidige industriële aanwezigheid van het merk in Europa. Want als je wereldwijd minder auto's wil gaan bouwen die wél specifiek het Amerikaanse imago moeten dragen, hoeveel plaats is er dan nog voor Europese fabrieken? Niet in het minst omdat Ford USA absoluut geen toekomst ziet voor een opvolger van de Fiesta en Focus. Benieuwd hoe deze gok gaat uitdraaien...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen