Autonieuws: Officieel

Deze moddervette 4x4 kan je nu ook in België kopen, en dit kost hij!

Het Autosalon komt eraan en krijgt weer een aantal Europese premières over de vloer. Eén daarvan komt echter van een merk dat je misschien niet had verwacht, en mogelijks zelfs nog niet kende… Maar is dat wel zo’n probleem, als het resultaat een stoere hybride-4x4 is zoals deze BJ30?

Zin in een auto van een merk dat je buurman niet kent? Dan moet je eens door het gamma van OneAutomotive bladeren want die importeur lijkt er zijn missie van te maken om Chinese nichemodellen naar België te krijgen. Zo verdelen ze onder andere auto’s met afkortingen zoals SWM, DFSK, BAW, JAC en BAIC op hun achterkleppen en vooral van die laatste heb je misschien al eens gehoord. Zo stond de BAIC X55 vorig jaar nog tussen de winnaars van de VAB Gezinswagen van het Jaar, maar nu brengen ze nog een paar nieuwkomers naar onze markt.

Vette looks, vage cijfers

Vooral de BJ30 gaat daarin met onze aandacht lopen en de reden daarvoor is simpel: hoe stoer ziet dit ding eruit? Dat dankt hij aan een design dat het beste van de Suzuki Jimny combineert met dat van de Ford Bronco, maar dan in een carrosserie van het formaat van de Skoda Kodiaq. Volg je nog? Zet je dan maar schrap, want het wordt nog verwarrender. Zo is de BJ30 volgens BAIC een zelfopladende hybride, maar dan wel eentje die zijn 1.5-liter benzinemotor gebruikt als een range extender om dus de elektromotor van stroom te voorzien. Die elektromotor geeft de SUV 252 pk aan vermogen en die pk’s worden op één of andere manier verdeeld over de vier wielen, vraag ons niet hoe.

Image
BAIC BJ30 2024

Dat zou nog op een best competente manier moeten gebeuren ook, want de BJ30 beschikt over een ‘All-terrain Control System’. Dat kan je zo’n beetje zien als BAIC’s versie van pakweg Land Rovers ‘Terrain Response’-systeem en dankzij vier verschillende modi moet de BJ30 zo allerhande ondergronden aankunnen, van zand tot modder. Ook de bodemvrijheid van 215 millimeter moet je een handje helpen op ruw terrein, net als de aanrijhoek van 25 graden en de afrijhoek van 30 graden. Liever concretere cijfers? Weet dan dat je dat alles krijgt vanaf 37.990 euro… wat eigenlijk niet verkeerd is voor een 4x4 van dit formaat.

Van Toyota Land Cruiser- tot Dacia-concurrent

OneAutomotive stelt die BJ30 op de Brussels Motor Show in Europese première voor, en dat is niet de enige BAIC die het meeneemt. Zo zal ook de BJ60 er voor het eerst te zien zijn voor het grote publiek en dat is zo’n beetje de grotere broer van de BJ30. Reken dus op een Toyota Land Cruiser-waardige 5 meter lengte, al blijft het design wel wat eenvoudiger. Dat geldt ook voor de techniek: de BJ60 is gewoon een mildhybride met een 2.0-liter benzinemotor onder de kap, goed voor 256 pk aan vermogen. Ook hier is vierwielaandrijving standaard inbegrepen in de prijs van 52.490 euro.

Image
BAIC BJ60 2024

Daarnaast neemt OneAutomotive nog zes auto’s mee verspreid over zijn verschillende merken. Daar staan een paar exemplaren tussen die we inmiddels al leerden kennen — denk maar aan de Forthing U-Tour of EVO T5, als je wil — maar één model verdient toch nog even onze aandacht. Dat is namelijk de Livan X3pro, een crossover in het B-segment die dankzij een prijs van nog geen 16.000 euro de strijd aangaat met Dacia. Of hij in die strijd echter een kans maakt? Beslis het gerust voor jezelf wanneer je ernaar staat te kijken op het Autosalon volgende maand.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen