Lotus heeft zijn Emira getrakteerd op wat extra vermogen, of tenminste: zijn Emira met viercilinder. Aan de V6 wordt niet geraakt en daardoor wordt die plots een stuk minder aantrekkelijk. Zo hoest de kleinere motor nu net zoveel pk’s op terwijl hij zelfs meer koppel produceert… Twee keer raden wat dat doet met zijn sprinttijd.
Lotus mag dan stilaan de elektrische toer op gaan, maar ook vandaag kan je er nog terecht voor een pure sportwagen met middenmotor: de Emira. Voor diens middenmotor krijg je dan de keuze uit twee blokken: een 2.0-liter viercilinder of een heuse 3.5-liter V6. Met die eerste op zak is de Emira wat lichter maar dat maakt de V6 goed met zijn extra vermogen… Toch?
Emira V6 wie?
Wel, dat is vanaf nu dus niet meer het geval. Lotus heeft namelijk de viercilindermotor van de Emira onder handen genomen en dat resulteert plots in 40 pk aan extra vermogen. Reken voortaan dus op 405 pk in plaats van 365 pk en geloof het of niet, maar daarmee is de ‘Emira Turbo SE’ — zoals die nu gaat heten — preciés even krachtig als de Emira V6. Het koppel groeit dan weer tot 480 Nm en daarmee laat de viercilinder die zescilinder zelfs achter zich. Die houdt het op 420 Nm aan trekkracht en het resultaat zal je gaan voelen als jij met je Emira V6 straks naast zo’n nieuwe Turbo SE staat aan het stoplicht.

Zo meldt Lotus een nieuwe 0-naar-100-tijd van 4,0 seconden voor de Emira met viercilindermotor, precies 0,4 tellen korter dan voorheen. De versie met V6 blijft daarentegen steken op zijn oude 4,3 seconden dus jawel: je bent gewoon sneller met de kleinere motor op zak! Stiekem voelden we deze bui al hangen want die 2.0-liter turbobenzine is hetzelfde blok dat Mercedes-AMG in pakweg zijn A 45 S monteert. Daar hoest die motor wel 421 pk op waardoor er op de 365 pk’tjes van vroeger duidelijk nog wat rek zat. Die rek heeft Lotus nu gevonden dus wat denk je: zou iémand nu nog zo’n Emira V6 kopen?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen