Weet je nog toen Cupra in de jaren 90 ontsproot uit de bovenkamer van Seat in de zoektocht naar een sportieve afdeling? Die "Cup Racing" is ondertussen uitgegroeid tot een volbloed automerk, dat Seat zelfs opzij heeft geduwd. Daardoor zit Cupra natuurlijk zonder huistuner (denk Mercedes met AMG, BMW met ///M en Audi met Audi Sport), waardoor het op jacht ging en raak schoot in Duitsland...
Trouwe bondgenoot
ABT is natuurlijk geen nobele onbekende in de wereld van de Volkswagen Group. Hoewel opgericht in de jaren 70, verwierf het Duitse bedrijf vanaf de jaren 2000 naam en faam door Audi's TT en A4 in te zetten in het DTM. Sindsdien werd het de bakermat voor eigenaars van een VW Group-product die nét wat meer zochten. Van chiptuning, tot ophangingscomponenten, maar ook van de pot gerukte creaties met emmers vermogen.

De voorbije jaren vond het ook bij Cupra een trouwe bondgenoot, door samen te werken aan auto's voor de Formule E en de Extreme E (de offroad-tegenhanger). Vanaf 2026 zal je echter door ABT aangepakte auto's rechtstreeks bij Cupra kunnen kopen.
Klein beginnen?
Initieel zal ABT de Cupra Leon en Formentor opleuken. Het gaat dan vooral over visueel addenda bestaande uit een forsere spoiler, een subtiel aangepaste bodykit en specifieke 21-duims velgen. Initieel is er geen sprake van motorische wijzigingen, al is het niet ondenkbaar dat ABT zich systematisch in de markt zal zetten als de sportafdeling van Cupra.

Nogmaals; ABT wordt de sportafdeling van Cupra. Dat is alsof AMG zich losrukt van Mercedes, banale auto's gaat produceren en dan Brabus inlijft om sportieve modellen te bouwen. We beginnen ons steeds meer af te vragen wat Seat fout heeft gedaan binnen de VW Group...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen