We begrijpen je best: je wil een nieuwe Dacia-SUV maar je weet niet welke te kiezen. Zelfs als je al beslist hebt of je een Duster of een Bigster wil, word je nog overdonderd door de keuze uit eentje op LPG, met vierwielaandrijving of met een hybride aandrijflijn. Wel, nu kan je al die zaken gewoon tegelijk krijgen.
De nieuwe Dacia Duster biedt meer keuze dan ooit tevoren. Sterker nog: hij biedt zoveel keuze, dat je ‘m ook een maatje groter kan krijgen — dan luistert hij wel naar de naam ‘Bigster’. Daarnaast zijn zowel de Duster als de Bigster verkrijgbaar met een heel gamma aan motoren, van eentje op LPG tot eentje met vierwielaandrijving of zelfs een heuse hybride aandrijflijn… En daar komt nu nog een bijzondere motorisatie bij.
Van Brussel naar Rome zonder tanken
Maak namelijk kennis met de Hybrid-G 150 4x4-motor, al zouden we die voluit eigenlijk Hybrid-G 150 4x4 Automată willen noemen — of wat ‘automatische versnellingsbak’ ook in ’t Roemeens moge zijn. Zo koppelt deze nieuwe versie als eerste een zestraps automaat aan de gewoonlijke 1.2-liter driecilindermotor. Voor een zelfschakelende Duster of Bigster moest je voorheen bij de Hybrid-versie zijn maar geen nood, want hybride ondersteuning krijgt hij ook. Zo vind je op de achteras een elektromotor met 31 pk die zijn stroom haalt uit een accu van 0,84 kWh. Tel je diens pk’s op met het vermogen van de verbrandingsmotor op de vooras, dan produceert deze aandrijflijn 154 pk en 230 Nm koppel.

Die extra elektromotor geeft ‘m trouwens ook vierwielaandrijving en ben je nu al overdonderd door de specificaties van deze Dacia, dan gooit het merk er graag nog één kenmerk bovenop. Zo kan de motor zowel op benzine als op LPG draaien, vandaar het ‘G’-tje in de naam. Voor beide brandstoffen krijg je een tank van 50 liter en het gecombineerde rijbereik strandt daardoor op 1.500 kilometer. Je leest het goed: met deze Dacia Duster en Bigster rij je van Brussel naar Rome zonder tussendoor te moeten tanken!
Kortom: deze nieuwe Dacia-aandrijflijn heeft het letterlijk allemaal, op misschien launch control en luchtophanging na maar breng ze vooral niet op ideeën. Wat je ervoor over moet hebben, weten we nog niet… Maar Dacia kennende, zal het waarschijnlijk minder zijn dan je verwacht.

Reacties
door Jurgen Neumann
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen