Er waait een frisse wind doorheen het Toyota-gamma. Met nieuwe modellen zoals de elektrische C-HR+ en updates voor een rist bestaande modellen. Ook de Corolla Cross blijft daarbij niet gespaard. Dankzij een welgemikte facelift groeit de populaire Japanner uit tot een moderne verschijning, zonder te raken aan zijn belangrijker kernwaarden: ruimte en zuinigheid.
Stoere Jap
De Corolla Cross is een wereldauto en dat zag je er ook wel wat aan bij zijn lancering in 2020. Want het design moest vooral alle uithoeken van onze aardbol verleiden. Dat zorgt er vaak voor dat de styling nogal... tja... generisch wordt. "Niets meer van dat!", moeten ze bij Toyota hebben gedacht. Want de Toyota Corolla Cross facelift ziet er plots een stuk meer uitgesproken uit.

De snuit krijgt een set scherpe koplampen die via een led-streep verbonden zijn doorheen de grille. Die grille krijgt trouwens een honingraatmotief en versmelt op z'n Lexus met de voorbumper. Ga je voor de GR Sport-uitvoering, dan wordt het al helemaal een feest, want het lijkt wel of Toyota lepelt de voorbumper van de GR Yaris op de Corolla Cross. Zo dik zag een Toyota SUV er nog nooit uit...

Vanaf de flank zwakken de updates evenwel wat af. Er zijn nieuwe koetswerkkleuren en 18-duims velgen, maar van de basisvorm blijft Toyota af. Idem voor de bips. De achterlichten hebben grosso modo dezelfde vorm, maar zijn voorzien van subtiele vinnen die de aerodynamische prestaties moeten verbeteren. In één klap hertekend Toyota het lichtsignatuur in de cluster voor een meer uitgesproken styling met streepjes. Tenslotte schrijft Toyota voortaan "Cross" in koeien van letters nét boven de nummerplaathouder.
Stiller, zachter, comfortabeler
Ook in het interieur voert Toyota enkele welgemikte updates door. Daarbij focust het merk niet op meer digitale praal (zoals sommige concurrenten), maar wel op vernieuwingen die het welbehagen moeten verhogen. Denk bijvoorbeeld aan hoogdempend materiaal op de dakrand dat regen- en weggeluiden vermindert, terwijl extra materiaal op de achterste ventilatorkap het geluid en de trillingen voor de achterpassagiers vermindert. Op de hogere uitvoeringen beperkt een nieuwe drielaagse demping op het dashboard de motorgeluiden tot een minimum.

Visuele vernieuwingen vind je bij de nieuwe versnellingspook (die nog steeds exuberant groot is voor een auto anno 2025) en de opgefriste middenconsole biedt een extra smartphone-opbergvak, een verschuifbare opbergbox en hertekende bekerhouders. Voor de IT-geeks: de connectiviteit en laadsnelheid voor Android Auto werden aanzienlijk verbeterd (1,5 keer sneller) en komen nu overeen met die voor Apple CarPlay. Hoezé!
Ook nieuwe motoren?
Bij de facelift introduceert Toyota eveneens een nieuwe aandrijflijn, al moet je daarvoor even je oren spitsen. De Hybrid 140 genaamde 1.8-liter viercilinder met hybridetech en 140 pk blijft ongewijzigd, de Hybrid 200 gaat op de schop. De 2-liter viercilinder hybride komt namelijk terug als Hybrid 180. Die heeft 182 pk máár belooft net zo zuinig en snel te zijn als de Hybrid 200 die hij vervangt.

Tenslotte kan je de Hybrid 180 krijgen als vierwielaangedreven AWD-i. Die krijgt, net zoals de GR Sport-uitvoering standaard de Snow Extra-modus waardoor de Corolla zich beter zou moeten voelen op besneeuwde wegen. De vernieuwde Corolla Cross is verkrijgbaar vanaf de zomer van 2025, met de GR SPORT-uitvoering in de herfst
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen