De SsangYong Musso steekt in ’t nieuw, of toch ongeveer. Het omgedoopte KGM heeft namelijk zijn Musso EV gelanceerd op de Belgische markt maar dat is niet zozeer een elektrische versie van de reeds gekende Musso. Nee, je kijkt hier eigenlijk naar een pick-upversie van de KGM Torres EVX — volg je nog?
Denk je aan pick-ups, dan komen bij jou waarschijnlijk dezelfde bekende namen naar boven als bij ons. De Ford Ranger is hier bijvoorbeeld ontiegelijk populair net als de technisch gerelateerde Volkswagen Amarok, de Toyota Hilux en de Nissan Navara. Toch zijn het niet die merken die er als eersten in slagen om een zuiver elektrische pick-up op de Europese markt te lanceren. Die eer ging naar Maxus en heb je daar nog nooit van gehoord, wat dacht je dan van deze KGM?
Meer Torres pick-up dan elektrische Musso
Nu goed, KGM is natuurlijk de nieuwe naam van SsangYong dus de kans is groot dat de “SsangYong Musso” je wel iets zegt. Die krijgt er nu een nieuwe afgeleide bij in de vorm van deze KGM Musso EV. Dat is echter niet zozeer een elektrische versie van de reeds gekende KGM Musso, maar wel een pick-upversie van de KGM Torres EVX. Kijk maar even mee: tot aan de B-stijl is deze Musso EV zo goed als identiek aan de SUV en dat geldt ook voor het interieur, waardoor je hier naar een meer dan leefbare pick-up kijkt.

Vanaf de achterste portieren wordt natuurlijk alles anders. Daar vind je namelijk een open laadbak en hoewel KGM daar nog geen precieze inhoud voor aangeeft, lijkt die best ruim te worden. Met zijn lengte van 5,16 meter is de Musso EV namelijk langer dan de basis-Musso-zonder-EV, al is hij wel korter dan de Grand Musso. Naar aloude traditie zijn de wanden van de laadbak ook best hoog maar op één of andere manier ziet het eindresultaat er een stuk beter in proportie uit dan bij voorgaande SsangYong-pick-ups.
Vanaf 44.490 euro
Je kijkt hier dan ook naar een compleet andere pick-up want we zeiden het al: deze Musso EV deelt zijn basis met de KGM Torres EVX. Hij heeft dan ook dezelfde elektromotor met 207 pk op de vooras, al belooft KGM later wel een vierwielaangedreven versie. Daarnaast krijgt hij ook een iets groter accupakket mee, goed voor 80,6 kWh inhoud. Daaruit moet je Musso EV een rijbereik van 420 kilometer halen en tussendoor kan je snelladen aan vermogens tot 120 kW, goed voor 10 naar 80 procent laadtoestand in 36 minuten.

De technisch gerelateerde Torres is er daarnaast ook met verbrandingsmotoren maar voor deze pick-upversie is daarvan voorlopig geen sprake. Het lijkt in dit geval dus bij deze elektrische versie te blijven en daar kleven de Koreanen ook al een Belgische prijs op. Zo haal de de Musso EV in huis vanaf 44.490 euro inclusief BTW. De bestellingen openen vanaf 2 juni en de eerste Musso EV's moeten bij de lokale KGM-dealer staan vanaf augustus.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen