De Dacia Bigster biedt op veel vlakken alle auto die je nodig hebt, maar we begrijpen je best. Je ziet Dacia misschien nog net iets te veel als een budgetmerk en wil dus liever een logo met wat meer status. Dan is deze Renault Boreal de Dacia voor jou… al wordt het wel moeilijk om er eentje tot hier te krijgen.
Dacia is tegenwoordig razend populair, of toch in Europa. Zo was de Sandero vorig jaar de bestverkochte auto op het Oude Continent, en dat terwijl het merk daarbuiten doorgaans niet eens verkrijgbaar is. Of tenminste: dat lijkt zo want ook in pakweg Latijns Amerika en het Midden-Oosten worden heel wat Dacia-modellen gewoon verkocht, maar dan wel met een Renault-logo over de gespiegelde D-en-C gekleefd. De recentste toevoeging aan dat internationale gamma gaat echter wel een beetje verder dan enkel een ander logo.
Verrassend dikke Renault-jas
Maak namelijk kennis met de Renault Boreal, de nieuwste C-segment SUV van het merk… maar komt die je ook zo bekend voor? We gaven het natuurlijk al weg: het gaat hier om een Dacia Bigster in een Renault-jasje. Dat is deze keer echter wel een best dikke Renault-jas want het complete front steekt in ’t nieuw. Achteraan gaat de Boreal dan weer aanleunen bij het design van de Renault Symbioz en daarvoor gingen zelfs de zijschermen op ’t schop om de nieuwe verlichting te doen passen. Kortom: deze Renault verbergt zijn Dacia-herkomst al een stuk beter dan kleiner broertje ‘Renault Duster’ van vorig jaar.

Ook onderhuids kan je niet naast de gelijkenissen met onze Dacia Bigster kijken want deze Renault-versie krijgt eveneens een 1.3-liter TCe-benzinemotor mee. Daaruit haal je 138 pk in het Midden-Oosten en zelfs tot 156 pk in Latijns Amerika. Dat motortje krijgt wel één ding dat we in Europa niet hebben: een automatische versnellingsbak. Bij ons moet je daarvoor upgraden naar een Duster Hybrid maar die aandrijflijn is op de Boreal niet verkrijgbaar, dus gaf Renault ‘m een gerobotiseerde zesbak.
De Renault Boreal rolt straks samen met onze Bigster van de band in Turkije, naast een tweede productielijn in Brazilië… Maar op onze wegen hoef je hem dus niet te verwachten.

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen