Rijtest

Eerste test: Renault Symbioz - meer dan een ‘Grand Captur’? (2024)

Renault heeft er een crossover bij, maar dat is niet zomaar een crossover. Deze Symbioz wil namelijk een alternatief zijn voor zij die voorheen een Megane, een Megane Grandtour of zelfs een Scenic hadden gekocht, en dat doet hij op basis van de Captur. Vandaar dus ook zijn naam, maar lukt het hem om een symbiose te zijn tussen al die verschillende modelletjes?

De crossover is tegenwoordig koning in autoland en dat is niet anders bij Renault. Volg maar even mee: onderaan de ladder heb je de Captur die op hetzelfde platform staat als de Arkana, een SUV-coupé. Hogerop vind je de Austral en die deelt zijn basis dan weer met zowel topmodel Rafale als de nieuwe Espace — want dat is tegenwoordig geen MPV meer maar een SUV. Dat laatste geldt trouwens ook voor de Scenic die niet alleen de sprong van eenvolumer naar crossover waagde, maar dat ook deed met uitsluitend elektrische aandrijflijnen… Dus zijn we daarmee dan rond? Nee, want ergens daartussen heeft Renault nog een gaatje gevonden.

Captur vooraan, Scenic achteraan

Dat is een gaatje ter grootte van deze Symbioz, een auto die je gerust mag zien als de nieuwe Scenic voor zij die nog niet aan de stekker willen gaan. Dat merk je vooral aan zijn achterpartij want die gaat duidelijk aan de haal met dezelfde designtaal als zijn elektrische broertje. De nauwste band heeft deze Symbioz echter niet zozeer met die Scenic maar wel met de Captur, en nog geen klein beetje. Zo delen de twee crossovers niet alleen hun complete front maar ook hun wielbasis, al voegt deze Symbioz achter de achteras wel nog eens 18 centimeter toe aan de lengte van de Captur. Zoals de Scénic vroeger dus een langere ‘Grand Scenic'-versie had, zou je deze Symbioz gerust een ‘Grand Captur’ kunnen noemen.

Image
Renault Symbioz test 2024

Dat merk je ook binnenin want je raadt het al: het dashboard van de Symbioz is identiek aan dat van de Captur sinds diens facelift. Reken dus op hetzelfde digitale instrumentarium van 10,25 inch dat verscholen gaat achter hetzelfde stuurtje. Dat alles zit gemonteerd op een boordplank die niet vies is van wat leuke kunstleertjes maar evenmin van een paar goedkopere plastics onderin. Erbovenop vind je dan weer een scherm van 10,4 inch in portretvorm, dat nu ook mag meegenieten van een infotainmentsysteem op basis van Android Automotive. Dat is zowat het neusje van de aanraakgevoelige zalm tegenwoordig maar vind je toch moeilijk je weg, weet dan dat er nog een handig rijtje fysieke sneltoetsen onder schuilt.

Altijd hybride… voorlopig

In de middenconsole vind je dan weer een compact automaatpookje want voorlopig is elke Symbioz een hybride. Dat is er eentje van de zelfopladende soort dus reken op het samenspel van een 1.6-liter benzinemotor en een elektromotor, die zijn stroom haalt uit een accuutje van 1,2 kWh. Dat samenspel verloopt langs een piepklein automatisch zesversnellingsbakje en werken beide krachtbronnen optimaal samen, dan krijg je 145 pk en 205 Nm koppel op de voorwielen. Komt dat alles je trouwens bekend voor, dan is dat geen toeval want Renault biedt vrijwel dezelfde aandrijflijn natuurlijk ook aan in zijn Captur en Arkana… O ja, en Dacia ook in de Jogger en de nieuwe Duster.

Image
Renault Symbioz test 2024

Deze E-Tech-hybride is dus niks nieuws maar hoeft dat een probleem te zijn? Natuurlijk niet, of toch niet als je van zuinigheid houdt. Met name in de stad belooft deze versie namelijk tot wel 80 procent van zijn kilometers in elektrische modus af te leggen. Onze testrit vond echter vooral plaats over bergachtige wegen maar zelfs daar eindigden we op een gemiddelde van 5,2 l/100 km… En dat terwijl we onze Symbioz geregeld eens op zijn staart trapten voor de wetenschap maar hoewel zijn strakke basis daar perfect mee overweg kan, begint zijn aandrijflijn dan wel barsten te vertonen. Zo compact en innovatief als die versnellingsbak met zogenaamde klauwkoppelingen is, zo weinig kaas heeft die gegeten van snel schakelen.

De koffer van een break, toch?

Sportief rijden zit er dus niet in met deze Symbioz E-Tech, of je ‘m nu als ‘Esprit Alpine’ bestelt of niet. Daar heeft Renault dan ook slim op ingespeeld. Zo houdt die ‘Esprit Alpine’ het bij een stoerdere uitstraling maar laat hij bijvoorbeeld een strakker afgesteld onderstel of stuggere dempers achterwege. Daardoor is elke Symbioz gewoon even comfortabel als een Captur en dat ondanks een paar extra kilootjes rond zijn middel. Sterker nog: die extra kilootjes leken hem zelfs wat stabieler te maken dan we ons herinnerden van een Captur op snelheid maar dat is natuurlijk niet de belangrijkste reden om deze Symbioz te verkiezen.

Image
Renault Symbioz test 2024

Dat is zijn binnenruimte, al merk je daar niet zozeer als inzittende veel van. Tot zowat zijn middellijn is deze langere crossover namelijk identiek aan de Captur dus voorin zit je alvast gelijkaardig. Bovendien is de achterbank hier eveneens met 16 centimeter naar voor of achter te verschuiven afhankelijk van of je meer zitruimte of kofferruimte nodig hebt. Die kofferruimte is echter waar je het grootste verschil merkt want zelfs met die tweede zitrij zoveel mogelijk naar achter, hou je nog 492 liter volume over. Dat is alvast 152 liter meer dan een Captur in dezelfde configuratie weet te bieden en schuif je de bank die 16 centimeter naar voor, dan krijg je zelfs 624 liter. Dat is méér dan de uitgaande Renault Megane als break weet te bieden… Al blijft er dan wel bijna geen beenruimte voor achterpassagiers over in de Symbioz.

25 euro verschil

De gelijkenissen met die Megane Grandtour eindigen daar trouwens niet, kijk maar eens naar de prijs van deze Symbioz. Renault vraagt er namelijk 32.000 euro rond voor en dat is precies 25 euro meer dan wat je voor zo’n Megane break over moet hebben — zolang die nog te krijgen is. Voor dat geld krijg je de Symbioz echter wel meteen mee als E-Tech-hybride want dat is voorlopig de enige aandrijflijn die de Fransen aanbieden, maar niet voor lang. Zo lieten ze al vallen dat de Symbioz er binnenkort niet één maar wel twee mildhybride benzineversies bij krijgt en die moeten de basisprijs dan een stukje naar beneden helpen.

Image
Renault Symbioz test 2024

Aangezien de basisversie van de Symbioz de ‘Techno’ is, beschikt die ook meteen over een mooie uitrusting. Reken bijvoorbeeld op parkeersensoren rondom, adaptieve cruisecontrol en automatische klimaatregeling, naast de tegenwoordig verplichte EU-veiligheidssnufjes. Storen die je trouwens te veel, dan staat Renault je toe om je voorkeuren op te slaan zodat je die met één druk op de ‘My Safety’-knop kan aan- of afzetten. Verder voegt de ‘Esprit Alpine’ extra sportiviteit en de ‘Iconic’ extra luxe toe maar hou toch nog even 1.500 euro aan de kant, als je wil. Dat is namelijk de prijs van Renaults gekke ‘Solarbay’-panoramadak dat niet met een rolgordijn verduistert, maar met heuse elektrochromatische segmenten.

Conclusie

Maar wat dan met de vraag waarmee we begonnen: is deze Renault Symbioz meer dan gewoon een ‘Grand Captur’? Wel, ja en nee. Zo staat hij wel op precies dezelfde basis en is hij tot de B-stijl identiek, maar wat daarachter ligt heeft zo’n ander design dat de Symbioz nog stukken frisser oogt dan een Captur. Bovendien wil hij niet enkel een uitweg bieden voor wie een grotere Captur wil, maar ook voor wie de Megane Grandtour of Scenic MPV mist. Kortom: door zijn Captur te verlengen, heeft Renault het recept geschreven voor één van zijn meest veelzijdige crossovers.

Specificaties

Vermogen145 pk
Overbrenging6-trapsautomaat
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 423 kg
Prijs basismodel€ 32 000
0 tot 100 km/u10.60 sec
Gemiddeld testverbruik5.20L/100km
Min. kofferinhoud492 L
Max. kofferinhoud1 582 L
CO2-uitstoot105 g/km
Rijtaks0

Reacties

Trekgewicht?

door Erik
1 maand geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen