Subaru heeft zijn elektrische Solterra gefacelift, en nog geen klein beetje. De complete neus gaat op het schop en onderhuids krijgt de EV nieuwe elektromotoren en een grotere accu. Dat levert dus een mooie winst op qua rijbereik maar de kans blijft groot dat je toch voor tweelingbroer Toyota bZ4X gaat kiezen.
Je hebt het misschien ook al gemerkt, maar Autofans kleurt helemaal Subaru vandaag. Dat heeft er alles mee te maken dat de Japanners deze morgen niet één, niet twee maar zomaar even drie elektrische nieuwigheden op de Europese markt hebben afgevuurd. Zo maakten we al kennis met de nagelnieuwe Subaru C-HR+ — pardon: Subaru Uncharted — en leerden we dat de Trailseeker onze kant uit komt onder de noemer E-Outback. Daarmee hebben we er dus al twee gehad, rest ondergetekende nog één artikeltje.
Subaru vanbuiten, Toyota vanbinnen
Dat is een artikeltje over de Subaru Solterra en we weten het: die kende je natuurlijk al. De Japanners hebben dat elektrische model echter getrakteerd op een best uitgebreide facelift, getuige zijn compleet nieuwe front. Dat loopt nu mooi in de pas met het design van de Uncharted die zonet onthuld werd dus reken ook hier op nieuwe koplampen met twee rijen stippellijnen als lichtsignatuur. Achteraan wordt de merknaam voortaan voluit geschreven en vergezeld door een stoer spoilertje onderaan de schuin aflopende ruit.

Ook in het interieur verandert er heel wat, al kunnen de wijzigingen je daar wel eens bekend voorkomen. Zo mocht Toyota zijn technisch gerelateerde bZ4X eerst vernieuwen en daar neemt deze Solterra-facelift het gros van de aanpassingen van over. Reken dus ook hier op een nieuw 14-inch infotainmentscherm en op een nieuwe middenconsole met een koppel smartphoneladers daaronder. Verder verdwijnt de rommelige plastieken omkadering rond het bestuurdersdisplay en daaronder vind je voortaan geen rond stuur meer, maar wel een vierkantig design.
Altijd vierwielaangedreven
Nu we het toch over de verwantschappen met de vernieuwde Toyota bZ4X hebben: die gaan ook onderhuids door. Net als zijn tweelingbroer krijgt de Solterra dus een nieuwe, grotere accu van 73,1 kWh. Verder werden ook de elektromotoren vernieuwd en die schoppen het daardoor tot 338 pk, ten opzichte van de 218 pk van voorheen. Daar staat echter wel nog steeds “elektromoren” dus de Solterra blijft te allen tijde vierwielaangedreven. Daardoor mist hij de voorwielaangedreven basisversie van de Toyota bZ4X, én diens nieuwe Long Range-versie die bijna 600 kilometer rijbereik haalt.

De Solterra houdt het daarentegen bij “meer dan 500 kilometer” want een precies cijfer mogen we nog niet kennen. Subaru belooft wel dat het snellaadvermogen vergroot werd dus we rekenen daar op dezelfde 150 kW als bij Toyota, goed voor 10-naar-80-procent in 30 minuten. Toch zal deze Solterra ook na de facelift zowel qua rijbereik als qua basisprijs voor zijn technische tweelingbroer moeten onderdoen, vooral in een markt zoals België waar zelden vierwielaandrijving nodig is. Een concrete prijs hebben we echter nog niet.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen