Iedereen moet stilaan aan de stekker, van de machtigste constructeurs tot de nichespelers in autoland. Subaru, bijvoorbeeld, had tot voor kort nog geen enkele auto met zelfs maar een stekkerpoort in zijn catalogus. Daar moet deze Solterra finaal verandering in brengen, met dank aan – jawel – één van die machtigste constructeurs op de markt.
De eerste elektrische Subaru is een feit, maar dat ze dat niet alleen verwezenlijkten is inmiddels publiek geheim. Zo werd deze Solterra zij-aan-zij ontwikkeld met de Toyota bZ4X, een auto die je ook daar kan zien als hun eerste échte EV. Subaru drukt wel zijn stempel in de vorm van standaard vierwielaandrijving, terwijl het design eveneens nauwer aansluit bij de rest van het gamma. Is dat genoeg voor een eigen plaatsje in EV-land? Wij zochten het uit.
What’s in a name
Op uiterlijk vlak kan je alvast moeilijk naast de broederschap tussen de Solterra en de bZ4X kijken. In profiel zijn beide modellen nagenoeg identiek en ook achteraan moet je flink gestudeerd hebben om het tweetal te kunnen onderscheiden zonder op de merklogo’s terug te vallen. Vooraan zijn er gelukkig wel een aantal verschillen, en die brengen de Solterra meer in lijn met de rest van het Subaru-gamma. Reken bijvoorbeeld op koplampen met een C-lichtsignatuur, de illusie van een zeshoekige grille en zowaar mistlichten onderaan de bumper die je op je Toyota niet kan krijgen. Dat alles geeft de Solterra misschien een iets conventioneler uiterlijk dan de bZ4X, bovenop het feit dat je zijn naam een stuk vlotter in de Google-zoekbalk getikt krijgt.
Ook binnenin zijn de gelijkenissen groter dan de verschillen, op het feitje na dat de Subaru nooit voorzien zal worden van het yoke-stuur met drive-by-wire-technologie. In de plaats daarvan zit in iedere Solterra een rond stuurwiel, dat Peugeot-gewijs laag gemonteerd zit zodat je het digitale instrumentarium eroverheen dient te bekijken. De lage plaatsing van dat stuurwiel vraagt dan wel wat gewenning in je zitpositie, maar eens je goed zit word je beloond met een diep zicht voor je uit. Daarnaast draagt ook de brede, hoge middenconsole bij tot een modern cockpitgevoel, en die biedt plaats aan een ietwat eigenwijze druk- en draaiknop om de aandrijflijn mee te bedienen.
Even symmetrische vierwielaandrijving
Die aandrijflijn is natuurlijk waarom we hier zijn, want die is voor het eerst in Subaru’s geschiedenis zuiver elektrisch. Zo monteren de Japanners twee elektromotoren op de assen van de Solterra, die samen 218 pk en 337 Nm koppel over de vier wielen verspreiden. Een sprintwonder wordt deze EV daarmee allerminst, maar met een 0-naar-100-tijd van 6,9 seconden komt het 2 ton zware apparaat best vlot van z’n plek. De stroom wordt voorzien door een accupakket van 71,4 kWh, waarmee de Solterra in theorie tot 466 kilometer ver moet komen op een lading stroom, of tot 416 kilometer in het geval van ons testexemplaar met grotere velgen. We zeggen hier wel duidelijk “in theorie”, en je leert dadelijk waarom.
Dat deze Subaru elektrisch is betekent namelijk niet dat de eigenzinnige Japanners het karakter van hun auto’s uit het oog verliezen, en de samenwerking met Toyota al evenmin. Zo gaat Subaru er prat op de Solterra uitsluitend met vierwielaandrijving aan te bieden, terwijl je de gelijkaardige bZ4X ook met een enkele elektromotor op de vooras en 204 pk kan krijgen. Het gaat hierbij trouwens om vierwielaandrijving van de symmetrische soort, net zoals bij alle andere Subaru’s. Concreet wil dat zeggen dat de Solterra altijd vermogen naar beide assen stuurt, waar heel wat andere vierwielaangedreven auto’s gewoonlijk de vooras aandrijven en slechts vermogen naar de achteras sturen in geval van nood.
Kort rijden, lang laden?
Die ietwat eigenwijze keuze maakt deze Subaru dus competent op een losse of gladde ondergrond, maar wreekt zich – nog geen beetje – op het verbruik. Het kost namelijk meer energie om te allen tijde vier wielen aan te drijven, zelfs wanneer twee wielen eigenlijk zouden volstaan. Daardoor zoop onze Solterra gemiddeld 26,2 kWh/100 km bijeen, en dat terwijl we EV’s als de Volvo XC40 Recharge of Polestar 2 voorheen al bestempelden als veelverbruikers met hun gemiddelden van rond de 23 kWh/100 km. Op binnenwegen zakte het verbruik dan wel eerder richting de 20, maar op snelwegen zijn pieken van 27 of zelfs 28 kWh/100 km geen uitzondering. We moeten daar wel bij vermelden dat de buitentemperaturen onze Solterra geen plezier deden, al waren die met doorgaans 6 tot 8 graden ook niet zo uitzonderlijk laag.
De actieradius van ons testexemplaar was daardoor hoogstens 280 kilometer in de plaats van de theoretische 416 kilometer, en dat is vooral jammer wanneer je een Solterra van bouwjaar 2022 op het oog hebt. Die kan namelijk maar eenfasig laden, waardoor je aan de gemiddelde laadpaal ook nog eens zo’n 12 uur zoet bent nadat je misschien 250 kilometer durven rijden hebt. Dat verandert echter allemaal vanaf bouwjaar 2023, wanneer nieuwe Solterrae driefasig kunnen laden en je dus maar zo’n 7 uur aan de laadpaal moet staan. En indien je toch een ouder exemplaar hebt is er natuurlijk altijd de optie van het snelladen: dan is je accu weer voor 80% gevuld in 30 minuten.
Keuzes maken
Los van dat hoge verbruik hoor je ons echter geen kwaad woord spreken over de Solterra, wel integendeel. De auto is verrassend comfortabel geveerd voor een apparaat van 2 ton, laat zich eenvoudig bedienen door de vele knoppen op het stuur en in de middenconsole, rijdt zelfs in de one pedal-modus uitermate soepel en biedt een meer dan bruikbare kofferruimte van 452 liter. Enkel grotere passagiers zitten wat met de knietjes omhoog op de achterbank aangezien de accu onder de bodem leeft, maar zoek maar eens een EV die daar geen last van heeft. Al bij al is de Subaru Solterra dus een uitstekend stuk automobiel, al is de actieradius – en dus onrechtstreeks het verbruik – net dé reden waarom heel wat kopers wegblijven van elektrische auto’s.
Of wacht, was dat eerder de prijs? Want elektrische auto’s zijn doorgaans wat duurder dan gelijkaardige modellen met een verbrandingsmotor, en dat is niet anders voor deze Subaru. Voor de Solterra betaal je namelijk minstens 64.545 euro, wat ook nog eens 4.800 euro meer is dan je voor de goedkoopste Toyota bZ4X kwijt bent. Die moet het dan wel met voorwielaandrijving stellen terwijl de Subaru standaard vierwielaandrijving krijgt, en bij Toyota kan je die aandrijflijn pas bestellen vanaf – hou je vast – 70.380 euro. De basis-Solterra krijgt bovendien meteen verwarmde, elektrisch verstelbare voorzetels, navigatie, een dodehoekassistent en 360°-camera’s mee, en daarvoor moet je bij Toyota ook bijbetalen. Het komt er dus op aan wat je precies van je Toyoburu verwacht.
Conclusie
De Subaru Solterra zit op heel wat vlakken goed in elkaar, maar zijn hoge verbruik en stevige prijs doen ons twijfelen. Zo is de technisch identieke Toyota bZ4X in zijn basisvorm zuiniger en goedkoper, maar is de Solterra wel de betere keuze indien je vierwielaandrijving en wat opties wil. Laat het ons dus zo zeggen: moet je maar sporadisch lange afstanden afleggen, geniet je van gratis stroom dankzij een batterij aan zonnepanelen op je dak en woon je toevallig in het midden van een bos of bovenop een gevaarlijk gladde heuvel? Dan is de Subaru Solterra misschien wel de ideale EV voor jou.
Specificaties
Vermogen | 218 pk |
---|---|
Overbrenging | Automaat (vaste verhouding) |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 035 kg |
Prijs basismodel | € 64 545 |
0 tot 100 km/u | 6.90 sec |
Min. kofferinhoud | 452 L |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen