Dat China een steeds grotere voorsprong neemt op Europa is een publiek geheim. Daar hebben we de slakkengang van de Europese Unie voor te danken natuurlijk. Want door te blijven bikkelen over kleine details, geraakt geen enkele wet écht van de grond. Dat is niet anders op het vlak van autonoom rijden. Het resultaat? Europese autobouwers zoeken ergens anders hun autonoom rijden-fix. BMW Group laat nu weten in zee te gaan met het Chinese Momenta, voor het uitrollen van een China-spec iX3 die in staat is om autonoom te rijden.
Privéchauffeur? Enkel in China...
Momenta is geen nobele onbekende in autoland, want het Chinese softwarebedrijf wordt stilaan gezien als de standaard voor stedelijke "NOA" (navigation-on-autopilot). Concerns zoals Mercedes, Audi, GM en Toyota klopten al aan bij het bedrijf en in dat rijtje mag je ook BMW zetten. Voor BMW start de samenwerking met Momenta alvast bij de in China geproduceerde iX3.

Die China-Spec iX3 zal Chinese consumenten een autonome rijervaring bieden die perfect aansluit bij lokale verkeersscenario's, zowel in stedelijke omgevingen als op snelwegen. Waar de iX3 in China dus zelf zijn route zal kunnen afleggen, zal de Europese iX3 braafjes bestuurd moeten worden door een chauffeur. Dit terwijl het softwarematig dus wel kan. Dat werd ons nogmaals duidelijk twee maanden geleden, toen we zelf naast het stuur kropen van een autonome Mercedes CLA in München. Ook die auto rijdt zo goed als autonoom in China (en in delen van de VS), maar mag dat door wetgeving niet in Europa.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen