Kocht je de voorbije jaren (particulier) een elektrische wagen in Vlaanderen, dan was je vrijgesteld van de BIV (Belasting op Inverkeerstelling) en jaarlijkse rijtaks. uiteraard wist het kleinste kind dat dit niet kon blijven duren, waardoor nieuwe Vlaamse regering Diependaele 1 spoedig komaf wilde maken van de voorkeursregel, om zo op jaarbasis vlot 1 miljard euro extra binnen te halen. Hoewel gemikt werd op een herziene wetgeving vanaf 1 januari 2025, wordt die nu toch uitgesteld.
Geen forfaitair systeem
"Het uitwerken van een formule om de belasting te berekenen en het overleg met de andere gewesten neemt langer in beslag dan eerst verhoopt. Dat betekent ook dat er geen duidelijkheid is over de grondslag van de nakende belastingen", dat laat het kabinet Weyts (verantwoordelijk voor Begroting en Financiën) weten aan de redactie van Het Laatste Nieuws (HLN). In mensentaal wil dat zeggen dat de Vlaamse regering geen wet klaar heeft rond de belastingen van elektrische auto's die vanaf 1 januari in voege kan treden.
Het kabinet laat verder weten aan HLN dat het zoekt naar een intelligent systeem dat meteen ook leasingauto's betrekt in plaats van een forfaitaire belasting. Daarmee wil het een sterke basis leggen die de komende jaren kan dienen. Om zo de onzekerheid weg te werken. Eerlijk is eerlijk; beter goed van de eerste keer, dan al na enkele jaren te moeten hervormen.
Goed nieuws
Tot die nieuwe wet er komt, blijft de onzekerheid dus wel bestaan. Al zijn er nu al wel enkele (kleine duidelijkheden). Zo lijkt het zo goed als zeker dat de wet niet met terugwerkend kracht zal werken. Heb je nu al een EV op nummerplaat, dan blijf je gevrijwaard van een jaarlijkse verkeersbelasting. Ook mensen die nog geprofiteerd hebben van de Vlaamse EV-Premie maar waarvan hun auto nog niet geleverd is kunnen waarschijnlijk in hun handen wrijven. Gezien de nieuwe wet volgens insiders nog 3 maanden op zich kan laten wachten en de inschrijvingsdatum telt, kan het dus toch zijn dat je voor je in februari geleverde EV (met EV-premie uit 2024) geen BIV en verkeersbelasting zal moeten betalen.
Tenslotte is deze surplace goed nieuws voor de automerken. In januari vindt er namelijk terug een grootschalig autosalon plaats in Brussel. Daar zullen zonder twijfel - onder druk van strengere Europese emissienormen - EV's gepusht worden aan de particulier. Stockmodellen zullen daardoor zo goed als zeker vrij blijven van BIV en verkeerstaksen. En dat maakt de stap richting stekker toch weer nét wat makkelijker.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen