In Duitsland, Frankrijk en ook in Vlaanderen zijn de subsidies voor elektrische auto's op de schop gegaan. Dat baart de Europese Unie zorgen, want de EU blijft volharden/geloven dat de EV de toekomst is. Die toekomst heeft echter nog een handje nodig.
Frankrijk en Duitsland spelen mee
Momenteel is het World Economic Forum (WEF) aan de gang in Davos, Zwitserland. Een - eerder decadente - vierdaagse waar wereldleiders, economen en grote denkers samen komen om de economische toekomst van de wereld te bespreken. Tussen hét gespreksonderwerp van het moment (Trump), is er ook plaats voor de elektrische auto. Duitse Bondskanselier Olaf Scholz heeft tijdens het WEF aangespoord voor een Europees geregelde subsidie voor elektrische auto's.

Daar is de man niet alleen in, want ook Marc Ferracci, Frans ministier voor Industrie, is voorstander van zo'n systeem. Het idee zou ondertussen ook bij EU-voorzitter Ursula von der Leyen zijn aangekomen om mee verwerkt te worden in een groter plan. Bondskanselier Scholz is dan ook duidelijk: "Iedereen die anders denkt over de EV-transitie, brengt onze industrie in gevaar".
Slimme zet? Of druppel op een hete plaat
Saillant detail: binnen exact een maand zijn het Duitse verkiezingen en in zijn verkiezingsprogramma belooft huidig Bondskanselier Scholz een "tijdelijk belastingvoordeel voor elektrische auto's gebouwd in Duitsland." De man heeft er dus alle baat bij om een Europese subsidie geregeld te krijgen, om zo zijn positie en die van Duitse autobouwers te kunnen versterken.

Introduceert Europa de subsidie, dan doet het in principe een klein-China'ke door in Europa geproduceerde EV's voor te trekken. Het is nu al duidelijk dat EV's geproduceerd buiten Europa geen kans zullen maken op de subsidie. Gezien de VS, China en Rusland extreem hun eigen industrie aan het beschermen zijn, is het een logisch gevolg dat Europa volgt. De vraag is echter hoeveel geld Europa hier voor wil uitrekken. Niet in het minst omdat de afdeling defensie oproept om fors te investeren in oorlogstuig. Subsidies voor wapens of elektrische auto's... welkom in 2025.
Bron: ANE
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen