Autonieuws: Overheid

Wat betekent het schrappen van het verbod op verbrandingsmotoren in 2035 voor jou?

De kogel is door de kerk! Het verbod op de verkoop van auto's met een verbrandingsmotor gaat in de prullenmand. Maar wat staat er dan wel in het nieuwe akkoord en wat betekent dat voor jou als automobilist?

Europese regels zijn zoals je boekbesprekingen in het middelbaar. Ze lijken nog ver genoeg weg om je geen zorgen te hoeven maken tot plots… die deadline om de hoek komt loeren en je leerkracht fijntjes meedeelt dat een strip van Kiekeboe toch niet telt als volwaardig boek. Wel, de autosector zit in een gelijkaardig scenario. Al sinds 2023 ligt de deadline op het verbod op verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor vast op 2035, maar heel wat constructeurs zien die datum als onhaalbaar. En dan kan je maar één ding doen!

Manfred bevestigt

Uitstel vragen, inderdaad. Van de Duitse en Italiaanse overheid tot grote constructeursgroepen als Stellantis, BMW en Volkswagen: uit alle richtingen werd om uitstel gevraagd. De Chinese overmacht die absoluut zou worden, de instorting van de Europese auto-industrie met duizenden verloren jobs, … heel wat argumenten werden aangesleurd. Met resultaat, want Manfred Weber, voorzitter van de grootste partij in het Europees Parlement EVP, bevestigde vorige week dat het verbod van 2035 nu in de prullenmand verdwijnt. Tot onvrede van een aantal andere constructeurs als Volvo en Polestar trouwens.

Image
Volkswagen range-extender Europa info
Volkswagen denkt eraan om auto's met Range Extender ook in Europa te verkopen.

Maar vergis je niet, het wegvallen van het verbod betekent niet dat we in 2035 allemaal met een V8 of V12 rijden. De ecologische lat van de EU blijft immers nog altijd hoog liggen. Zo zullen de constructeurs vanaf 2035 hun CO2-uitstoot niet met 100% moeten verlagen, maar wel nog altijd met 90%! Auto’s zullen met andere woorden slechts een wolkje CO2 mogen uitkuchen.

Welke auto’s in 2035?

Als je logisch nadenkt, zet deze beslissing dan ook enkel de deur open voor auto’s met een range extender. Deze REEV-wagens, die volledig elektrisch rijden en sporadisch een brandstofmotor aanzwengelen om de batterij op te laden, gaan in China al als zoete broodjes over de toonbank en onder meer Volkwagen denkt eraan om ze naar Europa te brengen. Ook Leapmotor verkoopt deze technologie trouwens al, op de C10, terwijl bij Mazda de technologie beschikbaar is op de MX-30. Ook super hybrides, genre Omoda 9, met een gigantische batterij voor een rijbereik van meer dan 150 km en een verbrandingsmotor die niet enkel de batterij oplaadt, maar ook de wielen kan aandrijven, lijken onder deze omstandigheden nog verkocht te kunnen worden. 

Althans, met mate, want met een CO2-reductie van 90% als doel, zal het merendeel van de verkoop uiteraard elektrisch moeten zijn. De 90% reductie wordt namelijk berekend ten opzichte van een CO2-uitstoot van 95 gram per kilometer. In 2035 zou het vlootgemiddelde van een autofabrikant dus maximaal 9,5 gram per kilometer mogen zijn. Ben jij daardoor één van de automobilisten die dan overspringt naar een super hybride of REEV? Of stap je tegen 2035 zeker over op een EV? Of rij je vandaag al EV en vind je deze koerswijziging helemaal larie? Laat het ons zeker weten in de comments!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen