Het was al één van onze conclusies na de Japan Mobility Show: die kekke Kei Cars uit Tokyo zouden zeker niet misstaan in onze Europese steden. Een conclusie die ze ook bij de automerken trokken (Dacia Hipster, Nissan dat Silence gaat verdelen, …) én ook in het Europees parlement naklank kreeg. Al hadden ze daar memo niet volledig gelezen.
M1E
De Europese Unie richt immers een nieuw voertuigsegment op tussen de L6e (of L7e)-categorie van microcars à la Microlino of Citroën AMI en de reguliere M1-personenwagens. De naam? De M1E-categorie, want het zijn gewoon personenwagens die aan een aantal voorwaarden moeten voldoen.

Zo zijn M1E-wagens auto’s die elektrisch zijn, in Europa gebouwd worden en kleiner zijn dan 4 meter 20. Dat zijn nog altijd reuzen naast Kei Cars die maximaal 3,6 meter op de meetlat mogen zetten. Zo vallen de Fiat 500, Volkswagen ID.Polo of Renault 5 ook onder de regels. De Dacia Spring, de goedkoopste EV van het moment, valt dan weer uit de boot omdat deze in China gebouwd wordt. Sportieve rakkers als de Alpine A290 en Peugeot e-208 GTI zijn dan weer wel M1E-wagens aangezien er geen limiet op prijs of pk’s staat.
Goed idee?
Financiële incentives krijg je (voorlopig) niet wanneer je deze wagens koopt, maar de constructeurs varen er wel goed bij om er zoveel mogelijk van te verkopen. Ze tellen immers voor 1,3 mee bij de berekening van hun gemiddelde CO2-uitstoot. En die wil je uiteraard zo laag mogelijk houden om boetes vanuit Europa te vermijden.

Constructeurs zouden daardoor verleid worden meer van zulke wagens moeten bouwen, goedkoop en op het Europese continent, wat de werkgelegenheid in onze contreien en de betaalbaarheid van EV’s alleen maar ten goede zou komen. Lidstaten mogen trouwens wel naar welbevinden financiële stimuli geven om de verkoop van deze wagens aan te zwengelen. De EU wil vooral een duidelijke categorie creëren, waar voordelen aan verbonden kunnen worden. Keert de Vlaamse EV-premie daarmee terug? En vind jij deze nieuwe voertuigcategorie een goed idee? Laat het zeker weten in de comments!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen