Stop met klikken als je net een Kia EV3 aan het bestellen was, want de Koreanen hebben alweer een modelletje aan hun elektrische catalogus toegevoegd. Dat is de Kia EV4, zeg maar de hatchbackbroer van die EV3. Die pakt dan ook uit met een gelijkaardig groot rijbereik… dus betaal je er ook een gelijkaardige prijs voor?
Een paar maanden geleden deed Kia het weer: toen ging het met de grote prijs aan de haal bij de World Car of the Year-verkiezing. Die eer was voor de EV3 maar had die verkiezing iets later plaatsgevonden, dan was de EV4 misschien wel met de titel gaan lopen. Die heeft namelijk precies dezelfde aandrijflijnen als zo’n EV3 maar verpakt die in een iets grotere maar wel lagere hatchbackvorm. Dat geeft die ‘elektrische Kia Ceed’ dus een nog groter rijbereik dan de EV3, maar moet je er dan ook meer voor over hebben?
7.000 euro meer voor de sedan?!
Ja dus, al scheelt het niet heel veel. Zo zet Kia zijn EV4 in de catalogus vanaf 38.890 euro en dat maakt hem welgeteld 2.000 euro duurder dan de basis-EV3. Voor dat geld krijg je echter wel gewoon dezelfde 58,3 kWh-accu mee in combinatie met dezelfde elektromotor met 204 pk, en daar haal je dan 440 kilometer rijbereik uit. Met de grotere 81,4 kWh-accu op zak kost een EV4 dan weer 43.990 euro en dan komt hij tot 625 kilometer ver. Ter vergelijking: een Kia EV3 met hetzelfde batterijpakket houdt het bij 605 kilometer rijbereik.

Die prijzen gelden wel allebei voor de hatchback want wil je de sedan, dan betaal je aanzienlijk meer. Daar kost een versie met kleine accu meteen 45.890 euro maar dat ligt eraan dat die dan in het Business Plus-uitrustingsniveau steekt. Een EV4 Hatchback krijg je daarentegen standaard als Business-zonder-Plus maar ook die basisversie is al meer dan goed genoeg uitgerust. Reken bijvoorbeeld op licht- en regensensoren, adaptieve cruisecontrol, alle infotainment met smartphoneconnectiviteit, keyless entry en -go en parkeersensoren voor- en achteraan; kortom: een best complete EV.
Daardoor is de kans niet alleen klein dat iemand meer zal betalen voor een nog beter uitgeruste versie maar ook dat iemand meer zal betalen voor zo’n smaakgevoelig gelijnde sedan… Tenzij je het voor het rijbereik doet, want dan is die meer aerodynamische versie goed voor de volle 8 kilometer extra!

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen