Autonieuws: Officieel

Nieuwe Kia EV4 laat in cijfers kijken: tot 630 kilometer rijbereik! (2025)

Kia heeft een nieuwe EV, en dat is eens géén SUV. Wel integendeel, die EV4 komt er in twee smaakjes: als hatchback en sedan. Allebei lage modellen dus en het resultaat laat zich voelen op het rijbereik. Dat is nog groter dan dat van crossoverbroertje EV3, ondanks gelijkaardige techniek!

Een dikke week geleden ging bij Kia het doek van de nieuwste toevoeging aan zijn EV-gamma. Die EV4 kan je een beetje zien als de elektrische Kia Ceed want ook hier gaat het gewoon om een hatchback — tenzij je de EV4 als sedan kiest. Voorlopig bleef het echter bij kijken want specificaties deelden de Koreanen nog niet. Daar komt nu verandering in, en nog geen klein beetje.

25 kilometer meer dan de crossover

Kia heeft zijn EV4 nu namelijk in vol ornaat onthuld, compleet dus met alle technische gegevens. Die gegevens kunnen je wel eens bekend voorkomen als je de EV3 al kende, want met die compacte SUV deelt de EV4 zijn aandrijflijnen. Reken dus ook hier op een elektromotor op de vooras met 204 pk — of tenminste: tot er een potentiële GT-versie komt maar daarover rept Kia nog met geen woord. Voorlopig blijft het dus bij een 0-naar-100-tijd van 7,4 of 7,7 seconden voor de EV4, afhankelijk van de gekozen accu.

Image
Kia EV4 officieel 2025

Die accu kan net als bij de EV3 trouwens best groot zijn. Zo krijg je ook hier de keuze uit een batterijpakket van 58,3 kWh of eentje van de volle 81,4 kWh en zelfs die laatste kan je van 10 naar 80 procent laden in 31 minuten. De Standard Range biedt trouwens al 430 kilometer rijbereik maar kies je voor de grote accu, dan zou je maar liefst 630 kilometer moeten halen. Dat is dus nog eens 25 kilometer meer dan de Kia EV3 met diezelfde accu belooft, al moet je dan wel voor de EV4 sedan kiezen. De hatchback houdt het namelijk bij hooguit 590 kilometer gezien zijn minder gunstige aerodynamica.

Veel technologie in compacte verpakking

De keuze voor zo’n sedan levert trouwens ook een grotere kofferruimte op… of tenminste: op papier. Zo krijg je daar 490 liter ten opzichte van 435 liter bij de EV4 hatchback maar daar hoort één belangrijke voetnoot bij: de sedan heeft een laag openende kofferklep. In realiteit krijg je dus een handigere koffer in de hatchback maar welke versie je ook kiest: het interieur is best indrukwekkend. Het minimalistische tweespaaksstuur gaat bijvoorbeeld met onze aandacht lopen terwijl de EV4 net als zijn crossoverbroertje een soort uitschuifbare snijplank in de middenconsole krijgt — vraag ons niet waarom.

Image
Kia EV4 officieel 2025

Bovenop het dashboard vind je dan weer een glasplaat van 30 inch waarachter stiekem drie schermen verborgen zitten. Zo meten het bestuurdersdisplay en het infotainmentsysteem allebei 12,3 inch en zit er daartussen nog een schermpje voor de klimaatregeling van 5,3 inch. Bovendien pakt de EV4 uit met een Vehicle-to-Load-functie waarbij je externe apparaten kan voorzien van stroom uit de accu. Verder kan je Netflix streamen op het infotainmentsysteem, krijgt de auto over-the-airupdates en heb je genoeg aan een digitale sleutel die je met 15 verschillende apparaten kan koppelen, van smartwatches tot smartphones. Flink wat technologie dus in een compacte verpakking maar wat je ervoor over moet hebben, weten we nog niet.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen