Volvo werkt aan een nieuw, elektrisch instapmodel dat net als de recent gelanceerde EX90 niet beschikbaar zal zijn met een traditionele verbrandingsmotor. De marketingcampagne van de nieuwe baby-Volvo verloopt stapsgewijs: in november kregen de journalisten die aanwezig waren bij de lancering van de EX90 al een glimp te zien van het model, in december liet Volvo-CEO Jim Rowan weten dat het model als EX30 door het leven zal gaan en nu bevestigt diezelfde Rowan dat de EX30 op 15 juni voorgesteld zal worden.
Geely-platform
Maar wat weten we al over de Volvo EX30? Om te beginnen maakt de naamgeving duidelijk dat dit een volledig elektrisch model wordt dat onder de huidige (X)C40, die recent een technische vernieuwing kregen, gepositioneerd zal worden. In tegenstelling tot de (X)C40 zal hij niet in Gent of in Zweden gebouwd worden, maar wel in een van de fabrieken van Geely China, wat hem iets goedkoper zou moeten maken om te produceren. Hiermee wil Volvo een nieuwe bestseller in handen hebben, na het succes van de XC40.
Dat de EX30 in China zal gebouwd worden, heeft ook te maken met het feit dat hij op Geely's SEA-platform ontworpen is, net zoals de Smart #1. We kunnen er dus van uitgaan dat ook een groot deel van de techniek van de nieuwe Smart geleend zal worden, bijvoorbeeld zijn batterijpakket van 66 kWh. Met de EX30 wil Volvo tenslotte een jonger publiek aantrekken om tegen 2025 aan zijn doelstelling van 1,2 miljoen verkochte auto's op een jaar te zitten (2021: 700.000). De abonnementsformule Care by Volvo zal ook worden ingezet om de EX30 aanlokkelijker te maken.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen