Autonieuws: Teaser

Hoop voor Seat: kan een betaalbare EV het merk redden?

Seat is dood, leve Cupra… Of zo leek het tenminste de afgelopen jaren want terwijl voormalig dochtermerk Cupra populairder werd, besliste de VW-groep om Seat te degraderen tot een ‘mobiliteitslabel’. Zo zou een einde komen aan de autoproductie voor het merk, maar dat staat blijkbaar toch niet helemaal vast.

Ben je een beetje een Seat-fan, dan vind je de opkomst van Cupra waarschijnlijk wel wat weg hebben van broedermoord. Ooit begon Cupra namelijk als een sportief label onder Seat maar sinds het in 2018 een losstaand merk werd, begon Cupra steeds meer verkopen af te snoepen van zijn voormalige moederkloek. Het werd uiteindelijk zo erg dat de Volkswagen-groep openlijk begon te overwegen om Seat te herleiden tot een merk dat elektrische stepjes en deelmobiliteit zou gaan aanbieden terwijl Cupra de fakkel als automerk compleet zou overnemen… Maar zo snel geeft Seat zich blijkbaar toch niet gewonnen.

VW ID.1 met Seat-logo’s?

In een gesprek met Autocar heeft de Britse baas van Seat en Cupra, ene Marcus Gossen, namelijk laten vallen dat Seat zijn laatste auto nog niet gebouwd heeft. De beste man belooft zelfs dat het merk “binnen vijf jaar nog steeds auto’s zal hebben” en daarmee doelt hij niet alleen op wat facelifts voor bestaande modellen. Zo verklapt Gossen dat er misschien wel een betaalbare EV in de pijplijn zit, en de sleutel daarvoor schuilt in de Seat-fabriek in het Spaanse Martorell. Daar zal het VW-concern straks namelijk heel wat elektrische auto’s gaan produceren zoals de Volkswagen ID.2 en later de nog goedkopere ID.1, en die laatste is misschien wel de ideale kandidaat om terug een Seat-logo op te kleven.

Image
Cupra Raval Concept 2023

Terwijl bijvoorbeeld de Volkswagen ID.2 wel een Cupra-alternatief krijgt in de vorm van de Raval, is zo’n Cupra-afgeleide moeilijker te verantwoorden voor iets als de ID.1. Cupra’s zijn doorgaans namelijk wat sportiever en daardoor duurder, en die kenmerken vallen moeilijk te rijmen met een sub-20.000 euro-EV als de VW ID.1. Seat stond daarentegen wel altijd al voor betaalbare auto’s en zo zou de goedkope Volkswagen zijn techniek kunnen gaan delen met een elektrische Seat in het A-segment, een beetje zoals de Mii Electric dat destijds met de e-Up! deed. Voorlopig blijft de Britse baas best mysterieus over het hele gegeven, maar dit zou dus wel eens het begin kunnen zijn van een nieuwe toekomst voor Seat… Als Dacia-alternatief, in de plaats van als mobiliteitslabel.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen