In een wereld van groteske elektrische SUV's is de Mazda MX-5 een veilige haven voor autofans die nog houden van een lekker potje sturen. We kijken dan ook wat angstig naar de opvolger van de ondertussen toch al 10 jaar oude MX-5 ND. Want de kans zit er dik in dat elektrificatie, een groeispurt en derhalve ook een hoger gewicht om de hoek loert. Niets van waar, aldus enkele hooggeplaatsten tegenover het Amerikaanse Road & Track.
MX-5 NE blijft compacte sportieve roadster
Laten we meteen binnenvallen met het goede nieuws. Zo liet Masashi Nakayama - General Manager bij de Design Division van Mazda - weten dat het de intentie is om de nieuwe generatie MX-5 nog lichter te maken dan de huidige versie. Die huidige MX-5 ND schommelt (afhankelijk van de uitvoering) rond de 1.000 kg. Daarenboven zal de MX-5 NE een compacte sportwagen blijven onder de 4 meter. De huidige is 3,91 meter lang. Goed nieuws voor het rijgedrag, minder goed nieuws voor de langere medemens natuurlijk (die niet meteen perfect in zo'n MX-5 past).

Tot dusver zal de vijfde generatie MX-5 het klassieke recept van de roadster bewandelen. Nieuw is misschien wel de - voor de MX-5 - relatief grote motor voorin. Zoals de kaarten nu liggen zal Mazda de 1.8 en 2.0 atmosferische viercilinder inruilen voor een 2.5-liter atmosferische viercilinder benzine. Die SkyActiv-Z wordt door Mazda de ultieme verbrandingsmotor genoemd en krijgt naar verwachting een stukje meer power, zonder in te boeten op vlak van efficiëntie.
Save the manual!
Daar stopt de goednieuwsshow niet. Want Mazda weet maar al te goed waarom klanten een MX-5 kopen. Daarom was het volgens de ingenieurs essentieel dat de vijfde generatie MX-5 met een handbak op de markt komt. En jawel, het bestuur heeft ondertussen haar zegen al gegeven. Zonder twijfel zal je de MX-5 ook met automaat kunnen krijgen. Dat is nu ook al het geval.

Of er ook al is nagedacht over een elektrische MX-5? Uiteraard! Al geeft het merk toe dat de roadster daardoor een stuk zwaarder zou worden. Het lijkt dus dat ze die boot zo lang mogelijk willen uitstellen. Hetzelfde kunnen we eigenlijk zeggen over de nieuwe MX-5. Zo weten we nu dat hij de SkyActiv-Z motor zal gebruiken die debuteert in de nieuwe generatie CX-5 die in 2027 het levenslicht ziet. Daardoor is het dus nog minimaal 2 jaar wachten.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen