De XE is nog maar een nachtje oud, of de eerst digitale renders duiken al het net op. Dit is er alvast ééntje van het topmodel, de XER-S. Met 550 pk sterke V8, als we even mee mogen verzinnen.
Hij heeft zijn naam dan wel niet mee, de XER-S zou Jaguars antwoord moeten worden op de BMW's M3 en Audi's RS4 van deze wereld. Het recept is afgeleid van de XFR-S; een blauw kleurtje, stevige bumpers en een spoiler die niet misstaat op een Subaru WRX STI. Voor digitaal tekenaar X-Tomi Design was het dan ook niet zo'n moeilijke opgave om het gehele op de XE te smelten. Het resultaat? Fout, maar op een lekkere manier.
V6 of V8?
De hamvraag blijft echter wat er onder de kap gaat liggen. In de XFR-S krijg je een borrelende V8 met 550 pk. En hoewel dat heerlijk klinkt in een kleinere verpakking, lijkt het ons niet realistisch. Jaguar moet namelijk concurreren met de BMW M3 en ander Duits pk-geweld in het D-segment. Het merendeel van die wagens zweeft rond de 440 pk. Daardoor is het logischer dat ook Jaguar iets terugschroeft op pk-vlak. Echter heeft het dan twee mogelijkheden: ofwel pompt het de 3.0-liter V6 op vanuit de F-Type S, ofwel schroeft het de 5.0-liter terug vanuit de F-Type R.
Wij? Wij hopen er stiekem op dat het Britse merk gewoon de 5.0-liter vanuit de F-Type V8 S Cabriolet implementeert. Met zijn 495 pk nog steeds onder de 500 pk, maar wat een karakterblok...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen