Autonieuws: Varia

Wat als: De V8 nooit zou verdwijnen?

De V8 motor, voor sommigen het ultieme stuk engineering in het vooronder, voor anderen de aandrijving van de Amerikaanse rednecks en hun muscle cars. De brommende en krijsende achtcilinder heeft het hart gestolen van vele autoliefhebbers. Daarom een ode aan deze V-motor die diep in de autocultuur zit gebakken.

Ontstaan als een motor voor - hoe kan het ook anders - boten & vliegtuigen werd het potentieel ervan al snel gezien door autoconstructeurs. Frankrijk was de koploper op V8 gebied mede door Renault die in 1904 al V8 motoren bouwde voor vliegtuigen (andere tijden). In 1905 bouwde de - nu ter ziele gegane - Franse constructeur Darracq een speciale wagen om het wereldrecord snelheid te breken. De wagen had een V8 met een belachelijk grote inhoud. Op 30 december 1905 werd het wereldrecord gebroken met 176,46 km/u met de 25.416 cc grote V8.
Rolls-Royce deed rond die tijd ook een poging om V8 motoren toe te laten in hun luxe kajuiten. Het bleef echter bij drie exemplaren waarna ze terug overschakelden naar zes-in-lijn motoren.

Redneck V8 power

Het duurde tot 1932 voor de Amerikanen volop aan de V8 gingen. Toegegeven, voordien had je al Cadillac, Oldsmobile en Chevrolet die een V8 in het gamma hadden, maar het was - Amerikaanse wonderboy Henry Ford - die voor de acht big bangs zorgde. Ford introduceerde dat jaar hun "en block" ofte V8 motor uit één stuk. De flathead V8 werd in zo'n grote aantallen geproduceerd dat het de grootste commerciële V8 was in die tijd. Tot en met vandaag zijn de Hot Rod boys gek van deze motoren.

De middenklasse moet boeten

Nu bijna tachtig jaar later lijkt de V8 wel aan zijn laatste decennium bezig. Volgens Volvo zijn het motoren uit het dinosaurustijdperk, de Formule 1 stapt volgend jaar ook af van de acht cilinders om zescilinders met drukvoeding achter de piloot te lepelen en bij de Duitse drie is het ook maar een kwestie van tijd voor de V8 uit het gamma verdwijnt. Vergelijk de V8 dan ook met de middenklasse in het huidige economisch klimaat. Voor vier- en zescilinders is er plaats en begrip. De extreme V12's blijven ook in leven dankzij de rijken op de wereld. Maar de V8? Die moet boeten. Het zwarte schaap van de motorwereld.

Er is echter hoop. tot nu toe krijgen we - te midden van de downsizing crisis - nog enkele heerlijke wagens met V8 motor. Denk maar aan de Aston Martin V8 Vantage, de Audi RS6, de Ferrari 458 Italia en de Mercedes SLS AMG.
Daarom, een ode aan de heerlijke V8 in al zijn vormen en klanken:

Wat is volgens jou de lekkerst klinkende V8 op deze aardbol? Laat het weten in de comments.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen