Gisteren werden de winnaars bekend gemaakt van de International Engine of the Year-wedstrijd. Daarin kiezen juryleden elk jaar opnieuw de beste motor. Ford's 1.0 EcoBoost ging voor de derde keer op rij met de hoofdprijs lopen.
Maar er waren een heleboel troostprijzen, want de IEOTY-verkiezing biedt heel wat categorieën die elks een winnaar moeten hebben.
Zo is er de kleinste categorie tot 1 liter, waarin Ford ook weer de hoofdprijs wegkaapte. Bij de 1.0 - 1.4 liter categorie schoot Volkswagen met de 1.4 TSI Twincharger de hoofdvogel af, terwijl BMW/PSA (1.6 THP) met de prijs ging lopen in de categorie 1.4 - 1.8 liter.
groter en groter
Iets groter is de categorie 1.8 - 2.0 liter, daar was de Mercedes AMG 2 liter turbo de beste, die won overigens ook de categorie 'beste nieuwe motor'. Gaan we naar de 2.0 - 2.5 liter motoren kijken, dan zien we dat Audi's 2.5 vijfcilinder uit onder andere de RS Q3 wint. Dan is het weer aan BMW (3.0 twin-power turbo zessilinder) in de groep 2.5 - 3.0 liter, terwijl de 3.0 - 4.0 liter reeks met de McLaren 3.8 V8 uit de 650S al een heuse supercar als winnaar heeft.
performance en green
Ferrari was dan weer heer en meester in de klasse groter dan 4.0 liter, de 4.5 V8 uit de 458 kaapte daar de hoofdprijs weg, terwijl ze ook in de 'performance engine'-klasse de beste waren. Tesla tenslotte, mocht de 'Green Engine'-trofee in ontvangst nemen voor de volledig elektrische aandrijving van de Model S.
De top3 overall ziet er verder als volgt uit:
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen