Autonieuws: Varia

Opgemerkt: Daarom zie je weinig performante leasewagens rijden

In de leasingwereld zwaaien de toegeknepen motoren nog altijd de plak, ook al zijn ze niet altijd de meest CO2-vriendelijke. Gek, want het BIV-stelsel werd in 2012 hervormd ten voordele van de lagere uitstoot. Toch zitten we momenteel met een zeer scheefgetrokken situatie. We zochten dan ook uit wat er aan de hand is.

Tijdens onze zoektocht naar duurtestwagens kijken we steeds naar wat onze lezers interessant zouden vinden op een Autofansiaans niveau. Ons oog viel dan ook al snel op de nieuwe Ford Focus ST TDCI. Want een diesel-ST, dat moet toch lekker rijden? Daarnaast valt de CO2-uitstoot van 110 g/km best mee. Blijkbaar niet voor leasingland, want daar word je gepluimd met zo'n performante diesel. Hoezo? Wel, laat het ons even uitleggen...

Koop je particulier (privé dus) de Ford Focus ST TDCI, dan betaal je 91 euro BIV (belasting op inverkeerstelling) en 400 euro rijtaks per jaar. Helemaal niet slecht. Idem als je hem inschrijft op naam van je bedrijf (als zelfstandige bijvoorbeeld). Wil je de wagen echter leasen, haal dan alvast je portemonnee maar boven, want dan betaal je maar liefst 5.000 euro BIV. 91 euro tegenover 5.000 euro, begin je het probleem te begrijpen?

Scheefgetrokken situatie

De reden daarvoor is simpel. Wil je als particulier of bedrijf je wagen inschrijven, dan kijkt Vadertje Staat naar de CO2-uitstoot. Wil een leasingmaatschappij dat doen, dan wordt naar het oude systeem teruggegrepen dat nog van kracht is in Brussel en kijkt men naar de kW's. In het geval van onze Ford zijn dat er 136 (ofte 184 pk). En dat zijn er aardig wat voor de berekening, ook al is de wagen op CO2-uitstoot 'groener' dan een Audi A4 2.0 TDI met 100 kW (136 pk). Walonië hanteert intussen een systeem dat nog verschillend is.

Op die manier zorgt het systeem er voor dat zuinige wagens zoals de Lexus IS 300h met een CO2-uitstoot van 99 g/km onbetaalbaar worden dankzij het vermogen van 223 pk. Althans als je hem wilt leasen, schrijf je hem in als zelfstandige, dan komt de regering je persoonlijk knuffelen. Een ietwat scheefgetrokken situatie dus.

Contradictio in terminis

We vroegen om meer uitleg bij LeasePlan, één van de grotere spelers op de Belgische markt en kregen volgend antwoord: 'Het type wagen dat u naar voor schuift wordt niet meteen veel gevraagd of gekozen als bedrijfswagens. Zeker niet bij KMO's en grotere bedrijven. Kleine bedrijven, vrije beroepen en zelfstandigen gaan dan weer wel vaker voor dergelijke voertuigen omdat ze de wagen kunnen inschrijven op naam van hun bedrijf waardoor ze onder de betere BIV-regeling vallen.'.

Een soort van contradictio in terminis, want het feit dat heel veel zelfstandigen wel pk-rijkere wagens kopen toont mooi aan dat er wél vraag is naar zo'n wagens. Het is gewoon niet betaalbaar om te leasen waardoor het merendeel van de mensen tegen hun zin moeten rijden met tragere en - soms ook - meer vervuilende wagens. Waarom de overheid hier geen mouw aan past, het is ons een raadsel...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen