In 1962 bouwde koetswerkspecialist Piero Drogo op vraag van ingenieur Giotto Bizzarrini een bijzondere versie van de Ferrari 250 GT SWB. De auto was eigendom van Graaf Giovanni Volpi. Hij wou ermee op het circuit de nieuwe 250 GTO van Ferrari zelf kunnen kloppen. Volpi had namelijk net geprobeerd om een GTO te kopen bij Ferrari, maar Enzo had dat boos geweigerd omdat de Graaf net een paar van zijn werknemers had weggelokt om voor zijn renstal te komen werken.
Bakkersauto
Om de 250 GT SWB aerodynamisch stabieler te maken, besliste Drogo om het dak te verlengen en de achterkant recht af te snijden. De Franse pers doopte de wagen prompt “La Camionnette”, maar de bijnaam van de Britse journalisten, “Breadvan” (bakkersauto) is meer in het collectieve geheugen blijven hangen.
Van Roij
November 2018. Een Ferrari-liefhebber vraagt de Nederlandse koetswerkbouwer Niels Van Roij om een eerbetoon te bouwen aan de legendarische Breadvan. Van Roij vertrok op basis van een Ferrari 550 Maranello met manuele zesversnellingsbak en verbouwde de auto grondig. Net zoals het origineel kreeg hij een bijna horizontale daklijn en een heel scherp afgesneden achterkant. In de neus van de Gran Turismo zijn extra luchthappers aangebracht die eveneens knipogen naar de 250 GT SWB van Volpi. Tot slot is ook het interieur grondig onder handen genomen. De donorwagen is er nauwelijks nog in te herkennen. Hoeveel de gelukkige eigenaar ervoor heeft betaald, zullen we nooit te weten komen…
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen