In onze ‘Optiefans’-rubriek schuimen we de optielijsten af op zoek naar de valkuilen der verraderlijke pakketten of net naar die begeerlijke basismodelletjes. Deze keer is het de beurt aan alweer een onmisbaar lid van de Duitse Drie: de BMW 3 Reeks… Dus hoeveel moet je ervoor over hebben?
Heb je het over de Mercedes-Benz C-Klasse, dan kan je bijna niet anders dan ook even de andere twee middenklassesedans van de Duitse Drie aan te halen. Zo heeft Audi namelijk een concurrent in de vorm van de A4 en maakt de 3 Reeks van BMW sinds jaar en dag het leven van de C-Klasse zuur. Nadat we even geleden dus onze ideale ‘Benz samenstelden, dook al snel de vraag op hoeveel meer of minder we voor een gelijkaardige Bimmer zouden moeten neertellen… We zochten het dan maar gewoon uit!
Verrassend knappe ‘Basisversie’
Ga je op zoek naar een BMW 3 Reeks zonder een ‘M’ voor het cijfertje, dan heb je eigenlijk maar de keuze uit twee uitrustingsniveaus. Er is de basisversie — die ze bij BMW lekker passend de naam ‘Basisversie’ geven — en er is een sportiever aangekleed model onder de noemer ‘M Sportpakket’. Iets hogerop, tussen de gewone modelletjes en de échte M’s, vind je nog een specifieke aankleding voor de M340i en de M340d, maar zo hoog gaan wij het alvast niet zoeken.
De naam ‘Basisversie’ laat het al uitschijnen: hierin vind je de goedkoopst mogelijke BMW 3 Reeks, de 318i. Als berline kost die dan 39.550 euro, en voor dat geld wordt de auto uitgerust met een 2.0-liter benzinemotor die 156 pk naar de achterwielen stuurt. Dat gebeurt standaard langs een automatische achtversnellingsbak die meteen ook schakelpedaaltjes achter het stuurwiel meekrijgt. Ook bij BMW hebben ze inmiddels afgeleerd om hun auto’s kaal af te geven, want je 3 Reeks is ook in zijn basisversie meteen bruikbaar. Zo krijg je standaard cruise control, automatische klimaatregeling in drie zones, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, automatisch dimmende spiegels, een in delen neerklapbare achterbank, navigatie, 17-inchvelgen, licht- en regensensoren, parkeersensoren voor- en achteraan en een rijstrookassistent. Dan zijn we er eigenlijk al bijna, maar nog niet helemaal.
’Benz of Bimmer?
Om de gewenste uitrusting van onze ideale auto te bekomen ontbreken er alleen nog adaptieve cruisecontrol en metallic-lak. Die eerste konden we als individuele optie toevoegen voor 665 euro, terwijl metallic-lak tenminste 985 euro kost. Stiekem vonden we niet helemaal onze smaak in de beschikbare kleuren dus we opteerden voor het immer veilige zilvergrijs, genaamd ’Skyscraper Grau’. Dan waren we eigenlijk rond voor amper 41.200 euro, al waren er — net als bij onze Mercedes C-Klasse-configuratie — een paar zaken die we niet passen vonden op een auto van dit kaliber.
Zo leek 156 pk ons maar wat magertjes voor een auto met sportieve ambities, dus we vinkten in de plaats van de 318i toch maar de 320i aan met 184 pk uit hetzelfde 2.0-literblok. Die upgrade kostte ons 5.200 euro extra. Bovendien hoort in een premiumauto lederen bekleding, dus we trakteerden onze Dreier op BMW’s zwarte ‘Sensatec’-kunstleer voor 765 euro. Dat krijg je echter enkel in combinatie met de sportzetels, dus die kregen we mee voor nog eens 360 euro. Ook die 17-inchvelgen moesten eraan geloven, want zowat iedereen herkent die meteen als de basisvelgen. We schroefden dus bloedmooie, tweekleurige 18-inchsloffen onder onze BMW ter waarde van 1.260 euro en trokken tevreden richting de virtuele kassa. Moet het trouwens toch een break zijn, dan betaal je 1.650 euro meer.
De totaalprijs voor onze ideale BMW 3 Reeks berline: 48.785 euro.
Vind je die prijs terecht voor een nieuwe 3 Reeks? Of geef je toch liever iets meer uit aan een standaard luxueuzere Mercedes C-Klasse?
Reacties
door John
door this
door Joram Van Acker
door Nidas Leo
door this
door andre123
door Sam
door andre123
door Jos D.
door andre123
door John
door this
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen