Autonieuws: Varia

Salonspecial: Speeddate met de Europese Ford designchef Ford Amko Leenarts: Mondeo-klanten zijn heel blij met de komst van de Capri

In de coulissen van het autosalon slaagde Autofans er in om een paar belangrijke namen te strikken voor een gesprek. De Europese designbaas van Ford, de Nederlander Amko Leenarts, praatte ons bij over de nieuwe en veelbesproken Capri en Puma E.
AF: Op het salon van Brussel lanceren jullie de langverwachte elektrische Puma Gen-E. Waarom hebben jullie ervoor gekozen om een evolutie te ontwerpen van de bestaande Puma en niet te gaan voor een meer doorgedreven design?

Kijk, wij hebben iets speciaals met de Puma. Het is een ontzettend goede auto en we krijgen van de markt nog geen signaal dat hij op z’n retour zou zijn. We voelen dat het concept nog meer dan actueel en fris genoeg is. We vonden wel dat het interieur mocht evolueren want dat begint een beetje gedateerd te raken. Daarom zijn we voor een compleet nieuw interieur gegaan in combinatie met duidelijke aanpassingen aan het exterieurdesign. Nu, dat klinkt een beetje alsof we het minimale doen, maar we willen juist de Puma blijven vieren door verder te werken op het bestaande en door onze klanten gesmaakte design dat overigens heel tijdloos is.

Image
Ford Puma Gen-E 2024
AF: Als je alle designaanpassingen bekijkt, wat springt er voor jou uit? Is dat dan interieur? 

Zeker, het interieur is het meest in het oog springende. Daar hebben we ook de meeste aandacht aan besteed. Net als de Explorer en de Capri hebben we nu een interieurdesign met zo'n lichte band die helemaal rond gaat. Dat maakt het heel mooi en ruimtelijk. Tegelijkertijd wilde ik in de Puma een hogere centrale console of middentunnel omdat dat de sportiviteit extra benadrukt. Dat kon nu ook door het ontbreken van een transmissietunnel. En tot slot zijn we gegaan voor één van de grootste multimediaschermen in het segment. Ook dat is een belangrijke evolutie.

Capri commotie

AF: Over naar de Capri, één van de meest besproken nieuwe modellen van 2024. Wat ik me dan meteen afvraag; op het moment dat je aan het ontwerp begint, wist je toen al dat het een Capri moest worden? Of is het pas nadien dat de naam van onder het stof werd gehaald?

Nee, we hebben eigenlijk vanaf het begin gezegd dat het een Capri moest worden om onze geschiedenis te vieren. We weten ook dat dat een manier is om ons te differentiëren van de concurrentie en we wilden een naam die inspireert. Zowel voor de designers, maar ook voor het hele Ford team van ingenieurs en marketeers, zodat ze duidelijk weten wat het model moest uitstralen. Dus ja, de Capri, gekend als dé sportwagen voor de familie, maar weliswaar met een andere proportie, was een bewuste keuze. En we hadden natuurlijk al ervaring met de Mustang Mach-E als het gaat over het herlanceren van beroemde namen.

AF: De commotie in de pers was vrij hevig bij de Capri.

Ja, het heeft wat voeten in de aarde gehad. Er hangt dan ook heel wat passie rond de Capri-naam, en dat is voor ons helemaal goed. Op hetzelfde moment laat het model niemand onberoerd en dat is ook positief. Kijk, we hadden de commotie natuurlijk wel verwacht. En ja, we hebben toen geredeneerd dat het is beter om met een big bang te beginnen en een antwoord te geven voor een publiek dat zeer gepassioneerd is. Weet je, we hebben een clinic gedaan met de Europese Capri-club. Daar was 40 man, die kwamen met hun Capri naar het event, en 3 ervan gingen naar huis met een bestelbon voor een nieuwe Capri. Daar werd ik helemaal blij van.

Image
Ford Capri prix belgique info
AF: Wat zijn voor jou de designkenmerken die het meest hinten naar de vorige Capri-generatie?

Om te beginnen natuurlijk het silhouet met de typerende knik richting de koffer. Je krijgt met andere woorden een duidelijk coupé-gevoel. Die proportie moest wel zo goed mogelijk aansluiten met het verleden, zonder in te boeten aan interieurruimte. Ook de lichtsignatuur achteraan is duidelijk met een vette knipoog naar de Capri, net als de koplampen vooraan met die zogenaamde dog bone signatuur. De Capri is misschien niet het meest trendy model in de markt, het is een auto die gewoon goed is ontworpen en die een lange tijd mooi zal blijven. Oh ja, nog een laatste puntje waar we fier op zijn is de zwarte A-stijl waardoor de ruit als een soort vizier rond het koetswerk gaat, maar daardoor lijkt de motorkap ook langer.

AF: Als we naar het interieur kijken, is het dan niet jammer dat je op een Volkswagen-basis moet verder bouwen? Kan je dan wel genoeg Ford-eigenheid toevoegen?

Ja, dat vind ik wel. Ik weet trouwens niet of de normale klant dat als iets negatief ziet. Er is overigens géén Volkswagen met een verticaal scherm, en dat heeft de Capri wel. We hebben wel een aantal kleine knopjes van ze overgenomen, maar nogmaals, ik denk dat de gewone klant het prima vindt. Ik zie het zelfs als iets positiefs. 

Image
Ford Amko Leenarts
AF: Even een kleine vraag in de marge, de trend die we nu overal zien qua interieurs is dat leder terug verdwijnt. Hoe kijk jij daar naar als designer?

Klopt, en dat is natuurlijk een moeilijke discussie. Nep leder, of zeg maar vinyl, daar heb je allerlei verschillende soorten kwaliteit in. En ook daarin proberen we natuurlijk altijd wel de juiste keuzes te maken. Maar we hebben ook oor naar de eco-bewustwording van de klant. Dat is natuurlijk een goede zaak en een interieur kan je ook aantrekkelijk maken met een mooi stofje.

Merkimago

AF: Vind je niet dat er tussen de Mustang Mach-E en de Capri een zekere overlap is en dus een risico op kannibalisatie? Mik je met andere woorden niet op dezelfde doelgroep?

Ik vind het grappig dat je het vraagt, want de autowereld is gesegmenteerd in lengte en in silhouetten. Ik noem De Capri bijna een vervanging van de Mondeo. Ik heb veel potentiële klanten met een Mondeo die nu eindelijk hun gading vinden in de Capri met een grotere koffer dan in een Mondeo. Ik zie de Mustang Mach-E eigenlijk meer als een sportieve vierdeurs, terwijl de Capri een meer functionele crossover is. De Mustang Mach-E is trouwens ook 10 cm langer dan de Capri.

AF: Meer in het algemeen, hoe kijk je als designer naar merkimago van Ford? Want op dat vlak heeft Ford wel wat kritiek gekregen de afgelopen jaren. Er zijn een aantal grote namen verdwenen zoals de Fiesta. Welk imago moet Ford volgens jou gaan nastreven waarin jij als designer volledig kan gaan uitleven?

We hebben onze keuzes natuurlijk bewust gemaakt. Onze strategie heet de hero nameplate strategy. We spenderen dus tijd om onze modelnamen die inspirerend en differentiërend genoeg zijn een nieuw leven te geven. Denk maar aan de Mustang Mach-E, de Bronco en nu de Capri. Dat is voor mij als designer ideaal. Ik hoef me niet te houden aan een strategie waar alle auto's hetzelfde lijken maar ik kan me met het team lekker uitleven. Ford is gewoon een heel mooi divers merk, met een mooie toekomst.

Image
Ford Amko Leenarts

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen