Autonieuws: Varia

Vaarwel, viercilinder: Mercedes-AMG C 53 met zescilinder op komst?

Vind jij een viercilindermotor in een C-Klasse AMG ook maar wat magertjes? Dan hebben we goed nieuws voor jou. Bij zijn facelift zouden namelijk zowel de C 43 als de C 63 S E Performance vervangen worden door een model met méér cilinders… al blijft het dromen van die oude V8.

Mercedes heeft gegokt en verloren met de C 63. Vroeger had dat model namelijk AMG’s iconische 4.0-liter biturbo-V8 voorin maar zijn nieuwste generatie ruilde die in voor een 2.0-liter viercilindertje met plug-inhybridetechniek. Het resultaat was meer controle, meer vermogen én meer efficiëntie maar het mocht niet baten, want het ding maakte minder lawaai. Daarom hield de gemiddelde eigenaar zijn oude C 63 toch maar mooi bij in de plaats van een nieuwe te kopen, maar misschien komt daar straks verandering in.

Spieken bij CLE 53

Mercedes zou namelijk aan het werken zijn aan een nieuwe AMG-versie voor de C-Klasse en inderdaad: die krijgt géén viercilinder. In de plaats daarvan zou die ‘C 53’ gebruik maken van dezelfde 3.0-liter zes-in-lijnmotor die we al kennen van de 449 pk sterke CLE 53. Dat is ook maar logisch want de C-Klasse deelt zijn platform met de CLE, waardoor die zescilinder perfect in het vooronder zou moeten passen. Sterker nog: die zescilinder zou de viercilinders daar helemaal uit verdringen want naar verluidt zouden zowel de C 43 als de C 63 S E Performance bij de facelift verdwijnen.

Image
Mercedes-AMG C 63 S E Performance 2023 Prijs

We zeggen daar trouwens bewust “naar verluidt” want je raadt het al: het gaat hier voorlopig om een onbevestigd gerucht. Dat gerucht lazen we op fansite MBPassion.de maar toch lijkt het ons allemaal meer dan aannemelijk. Als dit namelijk niets meer dan een ongegronde roddel was geweest, dan had de bezieler ervan waarschijnlijk wel beweerd dat de C-AMG terug zo'n biturbo-V8 zou krijgen. Dat is namelijk wat iedereen écht wil maar dat lijkt voor de duidelijkheid niet te gaan gebeuren.

Wil je dus een C-Klasse met acht cilinders, dan kan je nog steeds enkel terecht bij een louche Oostenrijkse tuner… Maar neem je genoegen met zes cilinders in je AMG, hou dan onze nieuwspagina in de gaten voor de onthulling van de aankomende facelift!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen