Autonieuws: Varia

Krijgen nieuwe BMW’s eindelijk terug een minimalistischer design?

BMW-fans opgelet, want je favoriete auto’s kunnen er straks wel eens grondig anders uit gaan zien. De groep heeft namelijk kuis gehouden in zijn designafdeling, waardoor een aantal ontwerpers van positie veranderen en versterking krijgen van buitenaf… En die versterking brengt een minimalistisch kantje met zich mee.

Het mag dan nog steeds het populairste merk van ons land zijn, maar de nieuwe designtaal van BMW verdeelt de meningen als geen ander. Elke keer wanneer de Duitsers namelijk een nieuw model lanceren, zitten ze waarschijnlijk met de billen dichtgeknepen af te wachten om te zien hoe hard er deze keer weer op gehaat zal worden op de socials. Kijk maar naar de BMW iX die verbaasde met zijn grote — nochtans gesloten — grille of de BMW XM met zijn neus in twee verdiepingen, terwijl de nieuwe 1 Reeks misschien vooral Kia-fans aanspreekt… Dus wat denk je: is het tijd voor verandering in BMW’s tekenteam?

Topmodellen krijgen Polestar-sausje

Dat lijken ze alvast bij de BMW-groep zelf gedacht te hebben, waar naast BMW dus ook Mini en Rolls-Royce onder vallen. Daar is er nu een nieuwe organisatiestructuur voor de designafdeling voorgesteld maar de top blijft daarin onveranderd. Bovenaan staat dus nog steeds de Nederlander Adriaan van Hooydonk maar daaronder blijft bijna niks overeind. Zo verhuist de designbaas van het merk BMW, Domagoj Dukec, naar Rolls-Royce en zijn positie wordt overgenomen door niet één maar twee designers. De ene luistert naar de naam Oliver Heilmer en die was voorheen hoofdontwerper bij Mini, en de andere is Maximilian Missoni. Die Oostenrijker komt helemaal niet van binnen de BMW-groep maar wel van Polestar, waar hij onder andere verantwoordelijk was voor het ontwerp van de Polestar 4.

Image
BMW XM design 2024

Dat laatste is niet onbelangrijk, want die Polestar 4 is zo minimalistisch dat hij zelfs geen achterruit heeft. Iets helemaal anders dus dan de controversiële topmodellen van BMW, maar toch zijn het net die modellen waar Missoni het zeggenschap over krijgt. Terwijl Oliver Heilmer zich namelijk zal buigen over de compactere BMW’s, staat de voormalige Polestar-tekenaar vanaf nu aan het hoofd van het team dat de hogere middenklasse en de luxeklasse van het merk ontwerpt. Betekent dat dan dat we binnenkort mogen rekenen op een compleet ander design voor die modellen? Wel, in eerste instantie misschien niet aangezien het ontwerp van een model vaak al geruime tijd voor zijn lancering vaststaat… Maar binnen een paar jaar zou het dus zomaar kunnen dat de opvolger van pakweg de XM een stuk minder polariserend neergepend is. Wordt dus vervolgd…

Reacties

Eindelijk!! Ik ben BMW riider sinds 44 jaar(1980) ,even overgeschakeld naar Volvo voor zijn design om na vier jaar terug naar BMW over te schakelen voor zijn rijkwaliteiten! Elke keer was er die twijfel,verander ik of niet! Vroeg me telkens af of ze echt geen smaakvoller interieur konden bedenken! Sinds dit jaar terug een nieuwe met eindelijk (heb er op gewacht) een "rustig "dashboard maar het kan nog veel beter:-).

door Marc Gysemans
6 dagen geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen