Met de Vision C probeert Skoda de toekomst te tonen. Eentje waarbij het Tsjechische merk een stuk meer de nadruk legt op design. Eens kijken in Praag of die keuze wel zo Simply Clever is.
Wie spontaan naar de Skoda-dealer loopt om er eentje te bestellen is eraan voor de moeite. De Tsjechen zijn niet van plan hem te bouwen. De boekhouders deden de cijfers en kwamen tot de conclusie dat er minstens 100.000 per jaar moeten verkocht worden. Voor een nichemodel bij een budgetmerk niet haalbaar, aldus Skoda. Waarom hij dan überhaupt bestaat? Als speeltuin voor de designers om hun lusten op bot te vieren. De grote lijnen zullen dan hun weg naar de toekomstige modellen vinden. Op korte termijn is dat de Superb en Fabia.
Tornadolijn
Expressief is het minste dat je de Vision C kan verwijten. Alhoewel de designers vooral de nadruk leggen op het minimalisme, zorgt de knalgroene kleur ervoor dat hij niet in de onopvallendheid verdwijnt. Met zijn strak gelijnde snoet die gesierd wordt door de scherp uitgesneden lichten tot de absurde overhang achteraan van de kofferklep, dit is zeker geen anonieme Skoda. Eén van de paradelijntjes van de designer, Karl Neuhold, is de 'Tornadolijn'. Die loopt vanuit de koplampen over de flank en accentueert de uitgeklopte wielkasten. Een visueel trucje dat met de huidige productietechnieken een stuk makkelijker en - vooral - goedkoper valt te construeren.
Achteraan valt de langgerekte kofferklep op die ver uitloopt. Eéntje die zo van de Audi A5 Sportback lijkt te zijn geplukt. Opvallend, geen dubbele kofferklep zoals je die op de huidige Superb kan vinden. De nieuwe generatie zal dus niet meer kunnen genieten van het gedeeltelijk (zoals een sedan) of helemaal (zoals bij een hatchbak) openen van de koffer. Een keuze die de productie goedkoper maakt en ook wat gewicht bespaart. Al heeft het natuurlijk ook zijn impact op het design.
Techno-interieur
Het spierwitte interieur is er ook eentje van het type: conceptueel. Een resem aan schermpjes, glazen drukknoppen en sierlichtjes zorgen voor de sfeer. Het merendeel daarvan zal natuurlijk nooit het productiestadia halen, al zijn er enkele opvallende verschijningen. Zo zijn de stoelen vooraan uitgerust met memory-seats-technology die bedient wordt met de vingerafdruk. In mensentaal, geen knopjes 'waarin' je je stoelstand moet opslaan. Gewoon met de vinger even drukken en de stoel zet zich perfect naar jouw wens. Of je de technologie binnenkort moet verwachten in een Skoda? Waarschijnlijk niet, al denken we dat enkele duurdere merken binnen VAG (lees: VW, Audi, Bentley) hier mee aan de haal zullen gaan.
Vlak voor je neus kijk dan weer op het gloednieuwe TFT-beeldscherm dat we ook al in de Audi TT zagen. Een knoert van een scherm dat je toch meteen thuis laat voelen. Geinig detail, in de contouren van de stoelen zitten kleine glasvezelkabels gestikt onder het leder die een zacht wit licht stralen. Waarom Mercedes nog niet op dat idee is gekomen in de S-Klasse, het is ons een raadsel.
Conceptuele rit
Onder de groene motorkap geen brommende 2.0 TFSI met 400 pk, wel een sensibele 1.4 TSI. Eentje die zowaar ook nog op aardgas rijdt. De kracht van 110 pk, 200 Nm en CO2-uitstoot van 91 g/km doen geen harten sneller slaan, al is het wel een realistische set-up. We kunnen echter weinig vertellen over de rijervaring met deze motor. Zoals het een echte concept betaamt staat de Vision C bol van de mankementen. Geen alternator om de batterij op te laden, geen aangesloten intercooler om de motor te koelen en een versnellingsbak die liever niet beweegt. Het resultaat is een wagen waarmee we niet sneller dan 20 per uur mogen rijden en waarvan het stuurwiel zeker een halve slag uit balans staat. Niet meteen een memorabele rit, al draait het daar bij deze wagen natuurlijk niet om.
Te warm gewassen Vision C = nieuwe Superb
Plaats de Vision C in een iets te warme wasmachine en je krijgt het uiterlijk van de nieuwe generatie Superb. Die zal ook de Tornadolijn met trots op zijn flanken dragen, de koffer zal dan weer niet zo uitgesproken zijn vormgegeven. De lichtenwinkel zal ook braver worden. Zo zullen de achterlichten eerder een doorontwikkeling zijn van de huidige Superb-lichtenwinkel en lopen ze vooraan niet door tot tegen de grille. De scherpe lijnen frontaal zullen dan weer wel behouden worden.
Lang wachten is het daarbij niet meer, begin volgend jaar zal de nieuwe Superb zijn gelaat tonen op het autosalon van Genève (exact één jaar na het verschijnen van deze Vision C dus). Later dat jaar kunnen we de breakvariant verwachten op Frankfurt.
Conclusie
Skoda pochte niet in Praag met de Vision C om zijn rijkwaliteiten aan te tonen, wel om de toekomst van het merk visueel voor te stellen. Een toekomst die zich een stuk meer op design toespitst, maar toch nog steeds ergonomie in het achterhoofd houdt. Of ze daarmee op lange termijn niet in het vaarwater van zustermerk Seat komen is maar de vraag. Het antwoord daarop weten we volgend jaar, met de komst van de nieuwe Superb en Fabia. Tot dan blijven wij dromen van een productievariant van deze Vision C. Want voor een merk dat binnenkort harten sneller wil doen slaan, blijft Skoda toch nog iets te braaf naar de boekhouders luisteren.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen