Het was bijna een vanzelfsprekendheid dat de C4 Cactus de eerste duurtester in onze Autofans-Vloot ging zijn. De gehele redactie heeft namelijk een boontje voor de gekke Fransoos. Tijd dus om de komende weken af te tasten of onze emotie goedkeuring krijgt van onze rede.
Met de herfst in volle galop is het tijd voor een nieuw hoofdstuk in het AF-verhaal. De bomen mogen dan wel hun bladeren verliezen, onze AF-garage heeft nog nooit zo vol gestaan. Dat komt mede omdat er steevast een plaats is ingepalmd door een langeduurtester. Jups, dat las je goed. Na jarenlang nieuws en rijtesten te brengen, achten we nu de tijd rijp voor een eerste duurtester. Een logische evolutie, want na wekenlang met een wagen rond te toeren valt er nu eenmaal gemakkelijker een conclusie te vormen. Verwacht je nu dus naast twee rijtesten per week ook op geregeld tijdstip aan langeduurtestnieuws. Artikels die jullie trouwens zelf kunnen helpen creëren, maar daarover hier meer. Tijd om onze eerste duurtester ooit voor te stellen!
Een plant in de garage
Nee, het heeft niets met het koudere weer en onze hunker naar warmere oorden te maken dat onze eerste duurtester een nogal exotisch tintje heeft. Nu ja, dat exotisme vind je vooral terug in zijn naam. Want welk merk met ook maar een halve hersencel vernoemt haar wagen naar een prikkende plant die enkel in droge en warme omgevingen gedijt? Dat moet wel Citroën zijn. De laatste twintig jaar een merk dat vooral op veilig speelde, maar indertijd de wereld meermaals op z'n kop zetten. Denk maar aan de hydropneumatische vering, kreukelzones in de eerste DS en de boerse 2CV.
Anno 2014 is er terug meer ruimte voor frivoliteit waardoor we tegen de DS-lijn aankijken en nu - volgens ons een hoogtepunt sinds lang - de C4 Cactus. Want sinds Citroën exact veertig jaar geleden failliet ging door de energiecrisis en fuseerde met Peugeot durft het eindelijk nog eens lekker eigenzinnig te zijn en uit te pakken met een resem aan grensverleggende technologieën. Onzichtbaar denken we dan aan de passagiersairbag in het dak, al vallen visueel vooral die - zogenaamde - airbumps op de carrosserie op. Een soort van luchtkussens uit thermoplastisch polyurethaan waar het merk jaren aan heeft gewerkt. Niet alleen zorgen ze grotendeels voor het design, ze hebben ook een veiligheidsfunctie. Alleszins voor je lak, want op parkings moet je geen vrees meer hebben voor dat deursmijtend volkje waardoor je steevast carrosserieschade hebt.
Can't stop the moonlight
Het duurde dan ook niet lang om te besluiten dat zo'n C4 Cactus onze eerste duurtester moest worden. Als gevolg daarvan verwelkomen we ons wit exemplaar met bruine airbumps in de AF-familie. Een toppertje. Letterlijk dan, want qua uitrustingsniveau vertoeven we in een Shine Edition Moonlight. Een mond vol voor een cactus vol opties. Van achteruitkijkcamera, Park Assist System tot een lichtgewicht panoramisch dak, hij heeft het allemaal. Al moeten we toegeven dat we op dat vlak wat vals spelen. Want de sensibele instapprijs van 14.980 euro wordt daardoor opgetrokken tot een stevige 23.030 euro.
Een aardige duit, maar rust een Nissan Juke met dezelfde opties uit en je komt op een gelijkaardig bedrag. Zie je het eerder als een Volkswagen Golf-rivaal - en waarom niet - dan hoeven we je niet te vertellen dat je nog een stuk meer duiten kwijt bent. Onder de kap vertoeft de 1.6 BlueHDI-motor. Met 100 pk en 254 Nm een relatieve krachtpatser met een - op papier - zuinig verbruik. De CO2-uitstoot van 89 gram is dan ook weer aardig.
En nu?
Momenteel zijn het aantal gereden kilometers nog summier, maar daar passen we de komende weken een mouw aan. Zo staat er alvast een tripje naar ondergesneeuwde oorden gepland. Blijf alvast Autofans in het oog houden voor updates!
Gegevens
Kilometerstand: 7.090
Gereden kilometers: 98
Verbruik: 4,1 l/100km
Opmerking: Geen
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen