Rijtest

Rijtest: Honda Civic Sport 1.6 I-DTEC facelift (2015)

Na goed 3 jaar in zijn nieuwe gedaante, heeft Honda de Civic een opfrissing gegeven. De 1.6 liter diesel werd behouden en het geheel kreeg een potentere uitstraling in de vorm van deze Civic Sport.

Bij zijn passage in 2013 kon de 1.6 liter turbodiesel onze redactie al overtuigen van zijn soepelheid, kracht en loopcultuur en op dat vlak zijn er geen wijzigingen bij deze facelift. Het dieselblok werd behouden, maar er is vooral aandacht gegaan naar de buitenkant. Dat die buitenkant niet onopgemerkt mocht voorbij gaan mag wel duidelijk zijn, want op het eerste zicht denk je dat je een vergissing hebt gemaakt en per ongeluk een Civic Type R hebt besteld. Enkel de afwezige uitlaten en opzichtige vleugel achteraan ontbreken om menig autoliefhebber beet te nemen.

Image
2015 Honda Civic Sport 1.6 I-DTEC

Agressief ogend strijkijzer

En ja, die buitenkant is misschien wel wat overdreven voor een 1.6 liter diesel met 120 pk, hij misstaat er toch niet mee. De dagrijverlichting verhuist van bumper naar de koplamp zelf en de manier waarop er met de zwarte verf is gespeeld op spoilers en velgen steekt best wel stoer af.

Jammer is dat we bij zo'n model in sportieve trim normaal gezien altijd een mooi glimmend uitlaatsierstuk kunnen terugvinden om het geheel wat karakter bij te brengen, maar daarvoor is geen plaats meer voorzien in de achterbumper. Al bij al oogt het allemaal heel netjes, maar waarschijnlijk voor sommigen ook wat te "sjonnie".

Image
2015 Honda Civic Sport 1.6 I-DTEC

T-minus 10 seconds for take-off

Hetgeen hierboven staat vat het allemaal mooi samen, om eerlijk te zijn. Bij het openen van de deur krijg je door de spacey vormgeving van het interieur nog altijd het ruimtegevoel maar alles is wel netjes naar de bestuurder gericht. Vreemde eend in het geheel is de groene eco-knop waarvan je na honderden kilometers nog steeds niet het nut van inziet. Wel is alles mooi binnen handbereik en de opstelling is op zich wel logisch.

Het compacte stuur ligt prettig in de hand en nodigt je als bestuurder uit om hier en daar eens met 10 km/u meer door de bochten te gaan. Dat laatste is trouwens misschien wel één van z'n sterkste troeven, want de manier waarmee deze Civic zich in de bochten laat leggen is echt een leuke verassing. De respons van de weg via het stuur geeft zo'n vertrouwen dat je je echt zeker van je stuk voelt.

Image
2015 Honda Civic Sport 1.6 I-DTEC

In het midden van het interieur pronkt het nieuwe Honda Connect-systeem waarmee je verbonden blijft met de wagen, de weg, je vrienden op Facebook, noem maar op. Het scherm is 7-duims groot en is meer dan duidelijk af te lezen. Een samenwerking met Garmin geeft vlak voor de afslag realistische foto's weer van hoe de afrit er net uitziet, dus vergissen wordt haast onmogelijk. Dit systeem maakt gebruik van een app die je op Android en iOS kan draaien waarmee je dus net zoals met Carplay je smartphone kan verbinden met je wagen om alles vanaf het infotainmentsysteem te regelen.

Jammer dat het idee "grote gps-unit, groots geluid" niet opgaat voor de Civic want hoe je ook probeert, krijg je op de één of andere manier geen deftig geluid uit de speakers en dat is voor een wagen die richting de 30.000 euro neigt toch wel wat triest. Wel krijg je bij deze Sport-uitvoering aan de binnenkant een volledig zwarte bekleding tegen de dakhemel en dat wordt dan weer wel gesmaakt.

Image
2015 Honda Civic Sport 1.6 I-DTEC

Willen maar niet kunnen dan?

120 pk maakt van deze Civic Sport zeker geen spurtbom, maar echt traag voelt het dan ook weer niet aan. De 300 Nm koppel die vanaf 2.000 toeren per minuut beschikbaar zijn laten zich goed voelen en de kort schakelende manuele 6-bak laat zich vlot door elke versnelling trekken. Op papier is er 10,5 seconden nodig voor de spurt naar de 100 km/u maar in realiteit voelt dit vlotter aan doordat de motor zo vlot op het gas reageert. Hij blijft doortrekken tot 207 km/u en dat is zeker niet slecht in dit segment.

Wanneer de rechtervoet dan wisselt van gas naar rem dan heb je ook met de 4 schijven rondom meer dan overschot om de boel vlot stil te krijgen. Met een leeggewicht van ongeveer 1.200 kg heeft deze Civic Sport dan ook geen last van zwaarlijvigheid en dat maakt het rijgevoel des te beter.

Deze motor heeft een CO2-uitstoot van 98 g/km en daarmee scoort Honda nog altijd bij de beteren in zijn segment. Dat hieraan een klein prijskaartje aan BIV bijkomt is dan weer mooi meegenomen.

Image
2015 Honda Civic Sport 1.6 I-DTEC

Conclusie

Honda heeft zijn imago als constructeur van de fijn sturende wagens nog maar eens kracht bijgezet met deze Civic facelift. Voor sommigen is de look van deze Sport waarschijnlijk wat overkill en daarom verwachten we ook niet dat deze versie de verkoopstopper gaat zijn in het Civic-gamma. Wel is de combinatie van een vlotte diesel, korte bak en fijn onderstel een plezier om mee te rijden. Dat laatste wordt vaak vergeten in ons koninkrijk van files en verkeerslichten, al is het wel de essentie van deze Civic.

Handicap van Honda is de hoge prijs van deze Civic Sport, want voor bedragen richting 28.000 euro en meer kan je bij de concurrentie buiten een stoere look ook heel wat meer paarden onder de kap krijgen. En laat ons eerlijk zijn dat bij de look van een Hot Hatch ook een echt Hot motorblok past in plaats van deze 1.6 die wat veel "willen maar niet kunnen" met zich meebrengt. Misschien brengt de 1.8 benzine dan wel meer soelaas.

Specificaties

Vermogen120 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 207 kg
Topsnelheid207 km/u
Prijs testwagen€ 28 270
Prijs basismodel€ 17 990
0 tot 100 km/u10.50 sec
Gemiddeld testverbruik5.20L/100km
Min. kofferinhoud477 L
Max. kofferinhoud1 210 L
CO2-uitstoot98 g/km
BIV€ 48
Rijtaks269

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen