Rijtest: Honda Civic 1.6 i-DTEC

honda civic 1.6 earth dreams

Een generatie van de Civic testen die al anderhalf jaar op de markt is? Daar moet een goede reden voor zijn. En die is er: Honda beweert “de beste 1.6 diesel” te hebben uitgebracht. Eens kijken of die bewering wel klopt...

De 1.6 diesel met de groenste benaming tot nu toe - “Earth Dreams” - vindt zijn oorsprong bij de bestaande 2.2 i-DTEC. Deze hebben ze gedownsized en door middel van geavanceerde technieken de frictie tussen de onderdelen zo laag mogelijk gemaakt. Daardoor loopt het nieuwe dieselblok zo zacht als een benzinemotor. De turbo werd ook vervangen door een compacter en efficiënter model. Alles samen geeft dit een 1.6 blok dat slechts 94 g/km CO2 uitstoot en met 120 pk en 300 Nm toch de krachtigste is in zijn klasse. Die 120 pk bereikt zijn piek bij een toerental van 4.000 rpm en een maximaal koppel van 300 Nm wordt bij 2.000 rpm aangesproken.

honda civic 1.6d earth dreams

In de praktijk is dit geen slechte motor. Zijn 0 tot 100 km/u tijd is met 10,5 seconden minder aantrekkelijk maar het voelt zeker niet traag aan. Hij herneemt zeer snel en onder belasting maakt hij nog een leuk diep brommetje. Qua geluid kunnen we zeggen dat hij wel echt zacht klinkt eenmaal hij op temperatuur is. Het gecombineerd opgegeven verbruik stelt Honda in op 3,7 l/100km, 5 à 5,5 liter was ons testgemiddelde, al kan je daar met een eco-rijstijl wel nog wat afpietsen.

Space Age

Uiterlijk is deze negende generatie niet zo anders als de vorige. Nog steeds een modern/space age design maar dan met een Honda Accord neus. Maar er is meer: een aangepaste achterkant waar de horizontale strook, die de achterklep in twee verdeelt, voorzien is van een ruitenwisser en de achterlichten die een nieuwe plaats hebben gekregen. Een gestileerder ontwerp maar het zicht naar achter toe vanuit de wagen blijft bizar en vraagt gewenning.

Nu we toch binnen zitten kunnen we daar ineens op verdergaan. De Civic is mooi afgewerkt en het gebruik van “goedkoop plastic” is tot een minimum herleid. De futuristische cockpit is er nog steeds maar deze is tegenover de achtste generatie wel voorzien van een nieuwe look. Het resultaat is misschien wel de meest ergonomische indeling tot nu toe. Alles is binnen “vingerwijsbereik” en je moet zelden of nooit moeite doen om iets te bedienen. De hoge positie van de versnellingspook helpt daar ook bij, met je hand op die pook bedien je de airco en radio zonder hem te lossen. Iets meer naar links vinden we een stuurwiel dat ook nieuw is. Dat is dan weer met een minder modern maar sportiever uiterlijk. Het kleine info-display in de rechterbovenhoek gebruik je voor basisinfo over de radio, het verbruik en als boordcomputer.

honda civic 1.6d earth dreams

Het interieur is in dit Lifestyle-pack voorzien van stoffen sportzetels. Deze sluiten heel sterk om je lichaam heen en passen prima bij de mogelijkheden van de Civic op de baan. Je kan snel door de bocht maar het onderstel geeft niet echt veel vertrouwen. Zo schudt de carrosserie nog wel eens na bij kleine bultjes. Bij het rechtdoor rijden zit er ook wat speling op het stuur. We mogen natuurlijk niet vergeten dat die géén sport-uitvoering is.

honda civic 1.6d earth dreams

Conclusie

Om samen te vatten: deze Civic is een aangename wagen die vooral kan bekoren met zijn gebruiksvriendelijke interieur en gedurfde styling. De 1.6 i-DTEC diesel motor is een pluspunt. Meer pk’s heeft hij in principe niet nodig en de duurdere 2.2 i-DTEC-variant is dan ook enkel aan te raden als je echt de sportieve toer op wil met de Civic.

Prijzen voor de Civic beginnen bij 16.990 euro voor de 1.4 benzine in S-uitvoering en gaan tot 30.690 euro voor de 2.2 diesel in Executive-trim. Onze 1.6 diesel komt op 26.750 euro.

Specificaties

Motor

1.6 diesel, 4-in-lijn

Vermogen

120pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 310 kg

Topsnelheid

207 km/u

Prijs testwagen

€ 26 750.00

Prijs basismodel

€ 16 990.00

0 tot 100 km/u

10.50 sec

Gemiddeld testverbruik

5.00 L/100km

Min. kofferinhoud

467 L

Max. kofferinhoud

1 368 L

CO2-uitstoot

94 g/km

BIV

€ 403.00

Rijtaks

€ 263.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws