De Lancia Ypsilon, waarschijnlijk de meest onbekende in heel het gamma van supermini’s. Maar daarom ook onbemind?
De Ypsilon gaat ondertussen al even mee bij het Italiaanse merk, al stond zijn voorloper vroeger met een aantal letters minder bekend. De Y10 – in sommige markten een Autobianchi - werd geïntroduceerd in 1985 op het autosalon van Genève als een stijlvoller alternatief voor de grotere merken, een lijn die Lancia ook graag doortrok naar het nieuwste model.
Vloeiend design
De Ypsilon zoals wij hem kennen begon eigenlijk pas veel later in 1996 als de Y. Een vloeiend ontwerp van Enrico Furmia (Alfa Romeo GTV, Ferrari F90 Testarossa, …) dat meteen de toon zou zetten voor de volgende jaren. Zo zagen we onder andere voor het eerste de tellerpartij in het midden van het dashboard en de grote waaier aan beschikbare kleuren (Lancia had zelfs een catalogus van 100 kleuren voor de Y).
De tweede generatie kwam in 2002 op de markt en werd al snel Lancia’s best verkopende model. De fabriek produceerde er zelfs zo’n 60.000 exemplaren van per jaar, de meesten gingen naar vrouwelijke kopers. Het ontwerp was een combinatie van de vorige generatie en de Lancia Ardea, een kleine sedan uit 1939.
Ondertussen zijn we in deze lange geschiedenis al aanbeland bij de derde generatie, voorgesteld in 2011. Een ontwerp dat de onhandig getekende tweede generatie wat achterwege liet en terug voortbouwde op het eerste ontwerp van Enrico Furmia. Onder leiding van Alberto Dilillo wijzigde het platform van de Fiat Punto naar dat van de 500 en werd de Ypsilon voor het eerst een vijfdeurs, met verborgen klinken in de de C stijlen.
Back to basics
Met deze facelift – voorgesteld in Frankfurt in september vorig jaar – namen ze bij het Centro Stile Lancia zelfs nog meer inspiratie van de eerste generatie. De breed getekende grille zoals op de Lancia’s van weleer kwam terug, net zoals de achterbumper in koetswerkkleur. Tegenover de pre-facelift werd ook de voorkant hertekend, kwamen er twee nieuwe kleuren in het gamma (Blu-di-Blu en Avorio Chic) en kreeg ook het interieur een opfrisbeurt.
Nieuw binnenin is onder andere het U Connect systeem met een prettig te bedienen touchscreen dat zich graag onderscheidt van zijn concurrentie met enkele leuke functies, zoals smartphone integratie. Via de U Connect app kan je bijvoorbeeld de actieradius van je wagen controleren. Wel niet realtime, de gegevens dateren vanaf de laatste Bluetooth synchronisatie.
De zetels zitten comfortabel, geven een goede zichtpositie en voelen niet benauwd aan. De tellerpartij in het midden van het dashboard is even wennen maar zorgt wel voor een schitterende zichtbaarheid achter het stuur. De versnellingspook staat hoger op het dashboard geplaatst – zoals bij een camionette – welke geen mogelijkheid biedt om je hand te laten rusten, maar laat zich wel vlot schakelen.
Ons testmodel werd uitgevoerd in het nieuwe Avorio Chic, een kleur die varieert tussen lichtroos, gebroken wit en beige afhankelijk van het licht. Binnenin een eveneens nieuwe bekleding met chevrons. De achterste zitrij heeft een smalle instap via de verkorte deur (met zijn verborgen hendels) maar biedt wel meer dan genoeg ruimte eenmaal je zit.
FIRE, CNG en TwinAir
Onder de motorkap kregen we de 1.2 FIRE benzinemotor, de lichtste en eveneens goedkoopste van het motorengamma. Met 69 pk en 102 Nm zeker geen hoogvlieger maar meer dan genoeg dankzij zijn gewicht van 940 kg. Er kan perfect gereden worden door de naald links van het midden te houden, doortrekken tot het rood biedt zelfs weinig tot geen meerwaarde.
Bulten en bochten pakt de kleine Ypsilon vastberaden met een ietwat harde rit voor de achterste zitbank maar zeker niet oncomfortabel. Vooraf rij je op onafhankelijke McPherson veerpoten, achteraan semi-onafhankelijk.
De geluidsisolatie doet zijn best maar alles hoger dan 120 kilometer per uur begint toch binnen te dringen. Acceleren van nul naar 100 doe je 14,5 seconden, de topsnelheid is 163 km/u.
Lancia geeft een gemiddeld verbruik van 5,1 liter op per 100 gereden kilometers, wij reden met een rustige voet en vele korte afstanden 6,2 op de boordcomputer. Met een CO2 uitstoot van 118 g/km en slechts 7 fiscale pk’s betaal je ook maar 111,42 euro aan BIV en 182,82 euro aan verkeersbelasting.
Naast onze 1.2 FIRE is er ook nog een 0.9 TwinAir (85 pk), 0.9 TwinAir CNG (aardgas, 80 pk) en een 1.3 MultiJet Diesel (95 pk) beschikbaar.
De Ypsilon staat op jouw oprit vanaf 13.650 euro, ons testmodel in de Gold uitvoering kost je 14.470. Alternatieven kan je vinden bij de Seat Ibiza 5-deurs (vanaf € 13.100), Audi A1 Sportback (vanaf € 17.450), Ford Fiesta (vanaf € 14.000) en de Volkswagen Polo (vanaf € 14.230), al zijn deze bijlange na niet zo uniek als een Ypsilon.
Specificaties
Vermogen | 69 pk |
---|---|
Overbrenging | 5-bak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 940 kg |
Topsnelheid | 163 km/u |
Prijs basismodel | € 13 650 |
0 tot 100 km/u | 14.50 sec |
Gemiddeld testverbruik | 6.10L/100km |
Min. kofferinhoud | 245 L |
Max. kofferinhoud | 820 L |
CO2-uitstoot | 118 g/km |
BIV | € 111 |
Rijtaks | 182 |
Conclusie
Voor koppen in het stad te doen draaien moet je dus niet met vier uitlaten en een felrode kleur rondbollen, met een Ypsilon van nog geen 15.000 euro lukt het ook perfect. Als je op zoek bent naar een kleine, aangename en unieke wagen loont het zeker om langs deze Italianen te passeren. Lancia voorziet met deze facelift hun kleinste van nieuwe wapens om de strijd op de markt van supermini’s opnieuw te baas te kunnen. Wij houden alvast onze fingers crossed.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen