Rijtest

AF-Vloot: Lexus RX 450h [2]

In deel één van deze rijtest maakten we al duidelijk dat ook jullie een rol spelen bij het testen. Zoals we wel dachten volgden de vragen al snel. Tijd om jullie van antwoorden te voorzien in dit tweede deel.

Er kwam redelijk wat reactie op het eerste deel van onze test met de Lexus RX 450h. Wij pikten de vragen van onderstaande lezers eruit en probeerden er tijdens de test een zo goed mogelijk antwoord op te vinden.

Lezersvragen

Niemand minder dan de Kerstman had volgende bemerking: Ik vind dat verbruik toch navenant. En met die V6 zal de fiscus ook zijn handen wrijven. Wat zijn dan nog de objectieve troeven van deze wagen in vergelijking met een Europese concurrent van gelijkaardig prijsniveau maar met 2l turbo benzine onder de motorkap? (Duitse 3 maar evengoed Volvo of Jaguar F pace?)

-Groot gelijk, verbruik is vrij hoog. Met een volle tank reden we 530 kilometer toen het “reserve” lampje begon te branden. Gemiddeld verbruik tikte af op 10,6 l/100 km. Toen we hem opnieuw hadden volgetankt met een goedkoper bakje ’95 reden we bijna uitsluitend op de ECO-stand. Al snel was duidelijk dat de auto zijn elektrische motor had gevonden. Het verbruik zakte meteen naar 9,5 l/100km en bleef daar hangen tot vrijwel einde test. Dat ging uiteraard gepaard met een rustige rijstijl en het gaspedaal dat sponziger reageerde. Het kan dus zuiniger maar verwacht geen liter minder want voor een V6 met een grootte van 3,5 liter is dat eigenlijk aanvaardbaar. Toegegeven, met een hybride verwacht je nog zeker een litertje minder.

Image
Lexus-RX450h

De fiscus die is voorlopig blij met 1.327 euro per jaar. Dat is nog te doen maar er gaan geruchten dat dat binnenkort wel eens heel wat duurder kan uitvallen.

De objectieve troeven? Tjah, we hoopten met deze grote motor dat je best gek kan doen qua trekvermogen. De RX 450h mag maximaal 2000 kg (geremd) trekken. Een Volvo XC90 T8 met een 2 liter turbo mag tot 2.400 kg trekken. De kans dat je dat nodig hebt is eerder klein maar toch bijzonder. De RX 450h heeft moeite met de klanten van pakweg Audi, BMW, Volvo etc over te nemen maar ze hebben een grote fanbasis. Zo zijn er veel klanten die altijd gaan voor de nieuwe RX. Betrouwbaarheid (want Japans) is voor velen ook zeer belangrijk. Anderzijds is een Lexus radicaal anders gestyled dan een Europese SUV. Ook hierdoor heeft hij een vrij vast publiek. De kleinere NX is tegenwoordig zeer aan populariteit aan het winnen… Deze vernieuwde RX kan daar wel eens mee van gaan profiteren.

Image
Lexus-RX450h

Lusaka Funeral Association
Onze begrafenisondernemer vroeg ons: Als je deze wagen zou moeten rangschikken in een lijst met gelijk(w)aardige wagens van andere luxemerken (vb. de Duitse drie), wie zou dan op plaats één, twee, drie of vier staan?

Goeie vraag, wel geheel persoonlijk antwoord: In de volgorde van voorkeur de Volvo XC90 T8 Twin Engine, BMW X5 xDrive40e, Lexus RX 450h. Daarbij is het vooral jammer dat de RX 450h geen plug-in-hybrid is.

Image
Lexus-RX450h

Evo X
Lezer Evo X is Mitsubishi-fan maar kan Lexus als merk wel pruimen: Te groot, te duur, te zwaar, (weeral 'k weet het) qua rijtaks betaal 'k een derde. Hebben ze met die middenconsole een afrit gemist of ben ik de enige die da vind? Mooie prestaties versus verbruik tov de legertank waar je mee onderweg bent. Niettegenstaande zijn er Japanse vriendjes die daar dikke 400 kilogram afslijpen en vervolgens er een 1.5 indroppen die er amper 2s langer over doen. (En hun middenconsole is up to date, wel geen premium merk maar ook geen premiumprijs) Fan van Lexus, doch geen behoefte aan dit huis op wielen.

We moeten hem blijven vergelijken in deze prijsklasse en in hetzelfde segment. De Lexus is in België een minder interessante keuze omwille van de “dikke motor” Het cliënteel kan bij Lexus als vrijwel enige keuze op de markt nog altijd terecht voor die “dikke motor met groen imago” geloof het of niet. Er zijn in tijden van 1.5 liter turbo gevoede viercilinders nog altijd mensen die gaan voor een Amerikaanse kijk op de zaken. Grappig genoeg is dat in dit geval dan een Japanner.

Het dashboard valt al bij al nog mee. Het ziet er tegenover de concurrenten zeker niet het modernst uit maar is heel simplistisch en nog steeds voorzien van genoeg knopjes. Ook een zeldzaamheid aan het worden, knopjes.

Image
Lexus-RX450h

Lezer buske dacht dat we de boel aan het belazeren waren: Ik heb sterk mijn twijfels over jullie verbruik. Natuurlijk als je het verbruik na een kwartier rijden (zie foto) noteert als gemiddeld verbruik, dan scoor je hoog. Deze wagen, gemiddeld van 9 voertuigen op spritmonitor.de, 8,01 l/100 km. Hetzelfde stel ik vast bij jullie test met de Yaris Hybrid, 6.3l/100 km. Dan stel ik mij de vraag, hoe rijden jullie? Ik rij al 175.000 km met een Prius en gemiddeld 4.8 l/100 km. Onlangs een test met een IS300h, na een uurtje rijden een gemiddelde van 4.8 l/ 100 km.

Het verbruik dat de boordcomputer aangaf – en Buske scherp opmerkte – was inderdaad dat van 15 minuten rijden, bij toeval was dit verbruik op 0,2 liter meer of minder een hele testweek hetzelfde. Op Spritmonitor zou ik niet afgaan. Een duidelijk onderscheid kan je daar niet maken en wij lezen toch eerder 9,27 liter af als gemiddelde voor de hybride. Toch, zoals je bij ons antwoord op de Kerstman kon lezen zakte ons verbruik uiteindelijk naar 9,5 l/100km. Mooi toch?

Je bent een overtuigde Prius-rijder, kan ik veronderstellen uit de gereden afstand? Dat je dan ook echt moeite doet om ecologisch te rijden, kunnen we wel veronderstellen? Wij rijden tijdens het testen voor 75 procent van de tijd op de autosnelweg, niet ideaal maar wel nodig. Wij rijden ook gewoon vlot mee met het verkeer en rijden op de autostrade hooguit 130 km/u. Uit pure ergernis rijden we dan ook meestal zònder adaptive cruise control. Reden? Je verbruikt stijgt enorm. Constant vertragen en accelereren voor iemand dat 15 meter verder braaf gaat invoegen.

Hadden we met de Yaris een verbruik van 3,5 of zelfs 4,5 liter kunnen behalen? Uiteraard, als we het verkeer ophouden en gevaarlijk dicht slipstreamen tegen 90 km/u achter elke vrachtwagen. We kunnen onze rijtest-verbruiken lager aangeven maar wie is dan de ongelukkige? Die lezer die gelooft dat je met een RX 450h het opgegeven verbruik van 5,5 l/100km gaat behalen of een lezer die weet dat het in de realiteit heel wat anders is? De vraag die ze ons dan ook meestal stellen is "wat verbruikt die auto nu écht?" Tjah...

Image
Lexus-RX450h

volgende week deel 3 (slot)

Volgende week een mooi overzichtje van de testperiode, zouden we de wagen aanraden of laten we hem achter in 2017? In de galerij kan je alle foto's alvast terugvinden. Let vooral op de subtiel aanwezige houtafwerking. Geen plastiek met een motiefje maar echt hout, afgewerkt door de heren van de Yamaha Piano Works afdeling. Heel knap werk!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen