Rijtest

Rijtest: Volkswagen T6 California 'Ocean' (2018)

Een kampeerwagen testen in oktober. Is dat niet wat optimistisch? Niet als je met een naam als *California* de beste Belgische nazomer in jaren induikt.

Hebben wij even geluk. De temperaturen in België waren deze zomer niet om uit te houden, maar tegen dat wij mogen plaatsnemen in de California is die zomer al een vervlogen herinnering. Daar komt de herfst, maar die heeft nog niet veel zin om de temperaturen te laten zakken. Het perfecte moment om wat aan outdoor living te doen dus, met de California naar Wallifornia, de kust en verder.

we keep it rockin'

Muziekje op, armpje door het venster, peace-teken rond de binnenspiegel en we wanen ons even onze grootouders in hun hippiebusje richting de festivalzomer. De chauffeurs van de hippiebusjes die we onderweg tegenkomen halen echter hun neus op voor de kapitalistische moderne versie van hun T1 of T2. Geen probleem, we wilden toch al anoniem met onze California rondcruisen. Volkswagen begon pas begin deze eeuw zelf met de ombouw van hun Multivan naar California, nadat Westfalia door de concurrentie overgenomen werd. Voordien bouwde het Duitse coachbuild-bedrijf de wagens op basis van gewone bestelwagens. VW zorgt er tegenwoordig voor dat de geest van de originele Westfalia's bewaard blijft met het originele hefdak en de inrichting van het interieur.

Image
volkswagen california camper t6 2018 test autofans

conclusie

De prijs is in vergelijking met de kampeerauto-concurrentie aan de hoge kant voor wat je aan ruimte in de plaats krijgt. Maar de Volkswagen California geeft meer dan alleen ruimte. Hij geeft je de mogelijkheid om op maandag met je Cali naar het werk te rijden en er op vrijdag mee richting Bretagne te toeren Om vervolgens zondag weer richting familiediner af te zakken. Zeker met twee personen is de California hét alternatief voor een buitenverblijf. Want je parkeert je buitenverblijf niet zomaar elk weekend ergens anders. De waardevermindering doorheen de jaren valt ook goed mee, zo betaal je voor een Westfalia T4 uit de jaren 90 nog steeds vlot 10.000 euro. Al kan dat natuurlijk wat aan de hype liggen.

Specificaties

Vermogen150 pk
OverbrengingDSG-automaat dubbele koppeling, 7 versnellingen
Gewicht2 519 kg
Topsnelheid178 km/u
Prijs testwagen€ 59 120
Prijs basismodel€ 44 576
Gemiddeld testverbruik7.30L/100km
CO2-uitstoot179 g/km
Rijtaks132

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen