Met de derde generatie Z4 wil BMW de sportwagencapaciteiten terug centraal zetten, met de financiële hulp van Toyota. Of de M40i een terugkeer naar het BMW van weleer is? Dak open, startknop indrukken en Vlaanderens mooiste binnenwegen opzoeken!
De Z-familie van BMW is altijd wat een curiosum geweest binnen de line-up. Want buiten de volbloed M-modellen waren ze steevast eerder afgesteld op flaneren dan op boenderen. Denk maar aan de Z1 met zijn absurde wegschuivende deuren, de Z3 die compleet vergeten is en de eerste Z4 die vooral op veel bijval kon rekenen bij vrouwelijk schoon. De derde generatie Z4 wil zich echter in de eerste plaats profileren als sportwagen, niet als - pardon my French - kappersauto. Met de M40i als visitekaartje van die opdracht.
Japans Duits, of Duitse Japanner?
Daarvoor moest BMW wel de handen in elkaar slaan met Toyota, want zonder een innige samenwerking waren de financiële middelen niet voorradig voor een nieuwe generatie Z4. Het segment van de compacte roadster is dan ook onbestaande tegenover dat van de crossovers. Er is dan ook heel wat te doen geweest rond de samenwerking tussen BMW en Toyota. Toyota bouwde een Coupé, de Supra, en BMW een cabrio, de Z4.
Laat de grapjes dus maar binnenstromen: "Dus dit is een Boyota Zupra?" of "Hey, mooie Toyota heb je daar!"... ze zijn allemaal al de revue gepasseerd. En passeren doen ze eenmaal je het gaspedaal van deze Z4 M40i even aantikt en de zes-in-lijn hoort rommelen. De samenwerking tussen Toyota en BMW is financieel een slimme zet, terwijl de wagens amper in elkaars vaarwater komen. Hier maken we geen worden meer aan vuil. Daar hebben we de rest van het internet voor.
Liefde op het …
… eerste gezicht? Nee, toch niet. De voorkant van de BMW Z4 bleef lange tijd vragen oproepen en zelf na een week zijn we er niet volledig uit wat we van die voorkant moeten vinden. De Z4 M40i, de sportiefste der Z4’s, toont te zacht en te sierlijk om de kroon te dragen. Hij had toch net iets agressiever mogen zijn en daarbij zouden andere koplampen niet misstaan. Kort gezegd: we moeten het smoelwerk van de nieuwe Z4 nog wat gewoon worden.
Aan het zijaanzicht zijn we volledig verknocht. Lange motorkap, krachtig lijnenspel en achteraan een lekker ducktailtje op de kont. Verder is er aan de zijkant een echte luchtdoorlaat om de aerodynamica en koeling van de remmen te verbeteren. Geen fake shit. Terwijl de Frozen Grey kleur perfect afsteekt op de 19-duims aluminium 800 M in bicolor Ceriumgrau velgen. Samen een optie van meer dan 4.000 euro.
Om je naar de achterkant te verplaatsen moet je de plek passeren waar de BMW Z4 M40i het beste tot zijn recht komt: schuin achter. Brede heupen, langwerpige lichten en 2 ovale uitlaten maken de achterkant een plek waar je op kan blijven staren. Al zeker in deze M40i-uitvoering. We like big butts and we can not lie. Zo moet het BMW, dit is echt knap en iedereen tijdens een typische BMW-meeting kwam dit ook met een grote glimlach verkondigen.
Digitaal op z'n BMW’s
Binnenin de BMW Z4 M40i hebben we te maken met de nieuwe vormgeving die we kennen van heel wat ander nieuw werk van het merk. Voor je neus digitale wijzerplaten die volgens Duitse maatstaf eerder simpel ontworpen zijn, maar wel het gehele BMW-gevoel binnenin de wagen weet vast te houden. Bij concurrenten heb je echter meer personaliseringsmogelijkheden en dat zou ook deze cluster ten goede komen, want soms is er too much going on op 5 vierkante centimeter. De “beperkte” digitale wijzerplaat, de wat flauw aanvoelende schakellepels aan het te dikke stuur en het gebrek aan opslagplaats zijn de enige opmerkingen die wij binnenin de Z4 hebben.
Eens we ons in de sportwagen hebben laten vallen - want hij is niet gemaakt voor mensen met een heupprothese - konden we ons geen beter plaats voorstellen. De zetels omarmen je subtiel, de knoppen zijn logisch geplaatst en voelen aan alsof ze er binnen 20 jaar nog even goed gaan uitzien... en hopelijk zo goed gaan werken ook. Bediening van het infotainmentsysteem en de multimedia gaan vlotjes via het touchscreen of de middenconsole. Net zoals de overige bedieningen van de wagen. De zetelverwarming, stuurverwarming, bediening van het dak, keuze uit de rijmodi, noem maar op. Het is duidelijk en overzichtelijk, dus laat die handleiding maar voor wat het is.
Ondanks wat je denkt over de kofferruimte van een roadster, zijn we toch eerder positief verrast. 281 liter met kap open of dicht klinkt niet enorm veel - en dat is het ook niet - maar wel ruim voldoende om een weekje met 2 richting de zon te trekken. Nog zo een voordeel aan geen achterbank te hebben.
Romige 3.0-liter
Misschien wel het belangrijkste onderdeel van heel de wagen: de motor. Een M TwinPower turbo zescilinder benzinemotor met 340 pk en 500 Nm koppel die het mogelijk maakt om vanuit stilstand naar 100 km/u te vliegen in 4,5 seconden en dat met een hoop kabaal uit zijn uitlaat (en boxen in het interieur). Terwijl het plezier uit is op een Duits correcte 250 km/u. In een wereld waar roadsters niet alleen een hele hoop snelheid moeten kunnen voorleggen maar ook strak op de baan moeten liggen, heeft BMW een hele kluif voor de boeg. Een wereld waar de Porsche 718 Boxster en Jaguar F-type potten breken, moet de Z4 nu proberen scoren met zijn handeling. De wagen is bijna telepathisch uit te breken, waardoor je de wagen perfect op de limiet kan rijden. Het is mogelijk te flirten met de grip en door de turbo te “activeren”, de poep laten uitbreken. Dat betekend dus ook dat je voelt wanneer de turbo zijn werk doet en bijgevolg er ook een turbo-gat is, al kan je beter spreken over een turbo-putje. Muggenzifterij in zuiverste graad. De 8-trapsversnellingsbak in combinatie met deze motor geeft een geweldige wagen in zijn klasse.
Een waar plezier om je ermee op de baan te begeven, als je het echt wil. Want zodra je met de knopjes begint te spelen en je toevallig die eco-knop aanzet, veranderd de Z4 M40i van hongerige wolf in wak schaapje. Een typische gevalletje van Jackyl&Hyde. Al heb je niet altijd zin om bochten op te vreten met een stevig onderstel en wil je met een volle nafttank verder dan 400 km geraken. Zodra je echt zuinig gaat doen, is het mogelijk om tegen 50 km/u 5,5 liter/100km te verbruiken, 6 l/100km bij 70 km/u en 8 liter per 100 km bij 120 kilometer per uur. Een gecombineerd verbruik na een weekje genieten van al zijn kunnen zorgde voor 10,5 liter per 100 kilometer. In verdediging van de Z4 M40i, het omwisselen van benzine voor vort, kabaal en bandenrook is uitermate verslavend.
Naast de baanligging en krachtige zes-in-lijn kan deze Z4 M40i ook rekenen op een heleboel technische snufjes. Adaptieve cruise-control, draadloos opladen van de smartphone, achteruitrijcamera en de mogelijkheid om de wagen -ophanging, reactiesnelheid, versnellingsbak- in te stellen naar de persoonlijke voorkeur of wat de wagen het beste acht.
Prijskaartje
Natuurlijk heeft de optie ”oneindige hoofdruimte” ook een daarbij horend prijskaartje. De vanaf-prijs start bij 40.300 euro voor de BMW Z4 sDrive 20i met 197 pk. Deze topper start op ruim 62.000 euro als M40i-variant. Tel daar de opties bij die wij op onze wagen konden terugvinden en je komt al snel aan 76.715 euro. De Porsche 718 Boxster S heeft iets meer kracht voor de startprijs van 73.156 euro, terwijl een 3.0-liter V6 met manuele versnellingsbak in een Jaguar F-type cabriolet je direct 78.270 euro achteruit zet. BMW weet hun Z4 dus enorm sterk te prijzen.
Conclusie
De BMW Z4 M40i heeft zijn weg terug naar het originele BMW-recept gevonden. Ondanks we wat sceptisch stonden tegenover het uiterlijk, heeft hij ons hart steeds meer weten veroveren. Dit in combinatie met de rijkwaliteiten die deze Z4 kan voorleggen, moet voldoende zijn om een heleboel mensen richting de dealer te trekken. Al zal het M-derivaat niet direct bovenaan ieders verlanglijstje staan.
Specificaties
Vermogen | 340 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-bak automaat |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 1 390 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs testwagen | € 73 156 |
Prijs basismodel | € 62 000 |
0 tot 100 km/u | 4.50 sec |
Gemiddeld testverbruik | 10.50L/100km |
Min. kofferinhoud | 281 L |
CO2-uitstoot | 168 g/km |
BIV | € 1 302 |
Rijtaks | 828 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen