Rijtest: Porsche 718 Boxster (2016)

porsche-718-boxster-fullsize-autofans

Wacht, doet de Boxster het voortaan met vier cilinders? Geen paniek! De nieuwe Boxster mag dan twee cilinders minder herbergen, voor de rest is hij een nog fijner geslepen diamant geworden.

De eerste Boxster zag het levenslicht in 1993 en werd meteen in een resem stereotypevakjes geplaatst. Hij zou enkel geschikt zijn voor vrouwen of rijk getrouwde kappers/kapsters. Kort door de bocht. Zelfs nu, velen jaren later, denken sommigen nog steeds zo over een Boxster. Al weet iedereen die er ooit meer dan 200 meter over een bochtig parcours mee reed wel beter. Even doorspoelen naar 2016: De 718 Boxster, inmiddels de vierde generatie. Een wagen die een prachtige evolutie heeft doorgaan.

Sloggi zou fier zijn

Al mogen we niet echt 'generatie vier' zeggen, want de 718 Boxster is een doorontwikkeling van de derde generatie. Een facelift maar dan met het volume naar elf gedraaid. Het bestaande chassis werd onderhanden genomen om hem nog dynamischer te maken en een nieuwe voor- en achterbumper tekenen present. Sterkere zijdelingse lijnen, aggresieve luchthappers, LED-lampen en -zeer knappe- nieuwe achterlichten doen ook een duitje in het zakje.

porsche-718-boxster

De 718 ziet er langs achter zo goed uit als een Sloggi-billboard-poster. Toch wel een stevige evolutie van de derde generatie. Al zit de heftigheid van de facelift hem vooral in het motordepartement...

Traag? Ha!

CO2, NOx, CO,... Vuil spul dat de wereld uit moet. Dus krijgen alle automerken eco-regeltjes opgelegd en moeten ze gaan snoeien. Gelukkig gaat Porsche niet te drastisch te werk. Ze brengen geen peperdure versie van een kleine “kuch, iQ, Cygnet, kuch” stadswagen uit maar nemen gewoon wat ze al hebben en maken er het beste van. In het geval van de 718 Boxster maakten ze hem harder, beter, sneller en sterker. Vaarwel 2.7 en 3.4. Welkom 2.0 en 2.5 liter turbo-gevoede viercilinder boxer-motoren. De 718 Boxster heeft nu 300 pk en de 718 Boxster S 350 pk. Beiden optioneel te voorzien van een PDK-automaat. De traagste Boxster doet een 0-100’je in slechts 5.1 seconden. De snelste in amper 4.2 seconden.

porsche-718-boxster

Onze testwagen, de 718 Boxster met PDK-bak én Sport Chrono pakket, heeft er slechts 4,7 seconden nodig en wil dan helemaal nog niet van ophouden weten. Turbo! Het lijkt wel alsof de turbo altijd klaarstaat om het vermogen naar omhoog te jagen. De PDK 7-bak is absurd snel. Hij weet altijd wat je wil uitvoeren en naargelang hoe agressief we het gaspedaal bedienen doet hij precies wat we willen. Soms geven we expres een dotje te veel zodat hij toch een verzet lager aanspreekt. Al is het maar voor het geluid…

Krachtpatser

Die vier cilinders mogen er dan wel plat bij liggen (letterlijk), als er één woord is dat we de 718’ niet kunnen noemen is het wel “plat”. Wat een top geluid maakt deze motor. Geen woeste herrie zoals bij AMG’s het geval is maar eerder een perfecte toon en volume op elk moment. De boxers houden ook van stevig in toeren klimmen. Da’s toevallig, wij ook! Automatisch opschakelen doet hij pas wanneer de centrale naald nét niet het maximale cijfer aantikt. 7850 tr/min, even met de ogen knipperen en je bent alweer aan het klimmen in toeren. Het maximale koppel van 380 Nm komt al vrij tussen 1.950- en 4.500 tr/min. Topsnelheid? Geen amateuristische 250 km/h maar 275 km/h.

porsche-718-boxster

Speels of net niet?

Onder speels verstaan we: “durft hij weleens het kontje opzij zetten?” of “onverwacht uit de hoek komen”. Nee, laat je het ronde Porsche Drive Mode knopje gewoon staan, dan niet. De Boxster kleeft op de baan. Die 20-duims velgen met 235 mm voor- en 265 mm achteraan brede Pirelli PZero rubbers achteraan doen duidelijk hun werk en laten het asfalt niet los. Die aangepaste vering en dikkere torsiestang werken prima samen met de elektronica. Zet je de PSM op Sport of Sport+ dan krijg je gewoon een wow-erlebenis tot de tweede macht.

porsche-718-boxster

300 pk? Maar 300 pk? Met momenten denken we dat Porsche ons per ongeluk een Boxster S heeft meegegeven. Maar neen. We kunnen ons alleen maar afvragen wat voor hemelse prestatie die 2.5 met 350 pk kan bieden in de 718’ S.

Praktisch

Het zal je misschien verbazen maar je kan met de Boxster prima op vakantie. We hebben het niet over een citytrip maar een grote vakantie. Je hebt achteraan een koffervolume van 125 liter. Dat is het beste te vergelijken met dat van een MX-5. Het beste moet nog komen, want vooraan heb je nog een diepe koffer van 150 liter en hier krijg je echt veel in kwijt. Plaats zat dus! Handig toch zo’n middenmotor Porsche, niet 911?

porsche-718-boxster

Gesnoerd

Wat ons tijdens het rijden opviel was hoe ontspannen je kan rijden met deze wagen. Hij ligt zéér sportief op de baan en zelfs dan komen oneffenheden in de weg amper door. We stoorden ons nooit aan een te harde ophanging en dat is opmerkelijk. Heb je die velgen al eens bekeken? Sterk staaltje fine tuning van Porsche. De stoelen sluiten uiteraard mooi aan en je zit ingesnoerd maar comfortabel. Er is optioneel ook zetelventilatie wat eigenlijk in een Roadster meer dan welkom is.

porsche-718-boxster

Voordelig na aankoop

Wat kost zo’n 718 Boxster nu eigenlijk? De goedkoopste haal je in huis vanaf 56.145 euro. Tik daar maar meteen 3.100 euro extra bij voor de PDK-automaat. Navigatie? Het scherm heb je al standaard, toch nog 1.600 euro. Bluetooth en USB poorten her en der? 1.250 euro. Die Carrera S 20” velgen, ach vink ook maar aan. 2.500 euro gaat het nu niet meer maken hé. Zo kan je bij Porsche wel even doorgaan. Om een lange optielijst kort te maken. De opties op onze testwagen kosten je 30.000 euro (inclusief dat Porsche 918-type stuurtje). Totaalprijs voor deze 718 Boxster? Een behoorlijke 86.200 euro.

porsche-718-boxster

Je koopt natuurlijk wel een Porsche. Dat embleem op je sleutel en op de wagen kost niet alleen veel geld het geeft je ook een speciaal gevoel: “Er staat een Porsche in mijn garage!”. Qua onderhoud kost zo’n wagen nauwelijks meer dan een gewone premium sedan. Door de motorisatie rij je nog voordelig rond ook. Het verbruik zakte naar een minimum van 8,5 liter (getest) en meestal rond de 10,5 l/100km, maar ach. Met een BIV van 625 euro en een verkeersbelasting van amper 397 euro (indien PDK) hoef je je geen zorgen te maken over vadertje staat dat de pret komt drukken.

Conclusie

De nieuwe Porsche 718 Boxster is op alle vlak een vooruitgang. Als je dit als merk kan presenteren als instapmodel, hoe fabelachtig goed moet de rest van het merkgamma dan wel niet zijn? Oké, je moet diep in de buidel tasten voor een model op maat maar je krijgt er heel wat voor terug. Deze 718’ laat een sublieme indruk achter op de redactie.

Specificaties

Motor

1968cc boxer-4-cilinder

Vermogen

300pk

Koppel

380 Nm

Overbrenging

PDK 7-traps automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 335 kg

Topsnelheid

275 km/u

Prijs testwagen

€ 86 200.00

Prijs basismodel

€ 56 145.00

0 tot 100 km/u

4.70 sec

Gemiddeld testverbruik

10.50 L/100km

Min. kofferinhoud

250 L

CO2-uitstoot

158 g/km

BIV

€ 624.00

Rijtaks

€ 397.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Ricardo 13:37
afbeelding van Ricardo

Mocht ik iets meer verdienen, zou ik hem waarschijnlijk kopen. Alhoewel ik geen Porsche fanaat ben, maar dit model vind ik toch wel één van de mooiste.

lauw 16:12
afbeelding van lauw

Allee, das duidelijk een positieve eindnoot :-) maar ik kan het geloven... het zijn gewoon heel goede wagens, ongelooflijk snelheidsgevoel (buiten misschien de cayenne), baanvast en daarnaast ook betrouwbaar en hoge herverkoopwaarde. Weet niet of ik zelf niet gewoon zou doorsparen voor de 911 maar ik heb nooit begrepen waarom mensen de boxster altijd maar afkraken -> in de vroegere 3.4 was het ook al gewoon een heerlijke wagen, een cabrio: dat is voor mij niet meer dan een vrije keus

Uw reactie