Rijtest

Rij-impressie: Suzuki Jimny 1.5 GLX (2018)

Het werkpaard voor de middenklasse keert voor een vierde keer terug. Met in zijn vierde iteratie meer klasse en présence dan ooit tevoren. Is de Suzuki Jimny ten prooi gevallen aan de m'as-tu-vu hype?

Marketingafdelingen draaien overuren om de volgende met plastic bekladde automobiel te kunnen verantwoorden. Want ja, er zijn té veel crossovers en SUV's in autoland. Auto's die de grondleggers recht in het gezicht spuwen. Oervaders zoals de Mercedes G-Klasse en Toyota Land Cruiser bijvoorbeeld. Al hoeft het niet altijd zeecontainer-groot te zijn, want ook de Suzuki Jimny is één van die grondleggers. Maar is de nieuwe niet iets té uitgesproken? ____ Check HIER onze video over de Suzuki Jimny! ____

Mini-G

Je zou het bijna gaan denken als je naar het koetswerk staart. Want de brave styling van zijn voorgangers wordt compleet ingeruild voor expressief plaatwerk. Een soort van retro-offroader is het resultaat. Wat zeg je daar? Een te warm gewassen Mercedes G-Klasse? Ja, dat eigenlijk ook. Smeer er nog die fluostift-gele kleur over en je lijkt wel naar een mini-G 500 4x4² te kijken. Desalniettemin passen de looks bij het karakter van de nieuwe Jimny.

Image
Suzuki Jimny 2018 - Rijtest

Nee, dit is geen modestatement, wel extra duiding op het feit dat deze Jimny vooral ingezet moet worden als werkpaard. Met hoekige proporties om de zichtbaarheid rondom te verbeteren en net iets meer binnenruimte te creëren. Broodnodig trouwens. Want gezien de compacte proporties kan deze Jimny Nr. 4 elke millimeter ruimte gebruiken.

"UP"sized

Hoe compact vraag je? 3,6 meter op 1,6 meter. Heb je moeite om dit te visualiseren? Een voorbeeld; de Volkswagen Up! legt exact dezelfde lengtematen voor. Geen mop, deze Jimny is even groot als een Volkswagen Up!. Waardoor je 'm dus niet enkel kan parkeren op de picknickbank van je plaatselijke frituur als je passeert voor een kleintje met mayonaise en een Ardeens saté, hij is ook nog eens verdikkeme handig in de Ardeense bossen.

Image
Suzuki Jimny 2018 - Rijtest

Het resultaat is natuurlijk dat deze Jimny niet uitpakt met class leading schouder- of kofferruimte. Met de achterstoelen rechtop (2 exemplaren) is er zelfs eigenlijk geen sprake van kofferruimte. Want de hoofdsteunen komen net niet tegen de achterruit. Een Porsche 911 lijkt wel een monovolume vergeleken met deze Jimny. De Porker slikt namelijk 305 liter aan bagage, deze Jimny - gniffel - amper 85 liter met alle stoelen rechtop.

Mech boven soft

Is deze Jimny dan niet iets te klein voor zijn eigen goed? Absoluut niet! Zie jij olifanten een berg op klimmen in het Zuiden van Spanje? Nee, dat dachten we ook niet! Kleine berggeiten des te meer. Met zijn 1,1 ton aan pure offroad-kunde kan deze Jimny zonder verpinken mee met de door kilo's aan elektronica geholpen offroad-adepten. De Jimny? Die teert vooral op de mechanische componenten.

Image
Suzuki Jimny 2018 - Rijtest

Een ladderchassis bijvoorbeeld, of starre assen rondom. Vierwielaandrijving ook uiteraard, die onafhankelijk wielen kan afremmen om optimale grip naar de om hulp roepende band te sturen. Een kruipfunctie tekent ook present, voor de meest moeilijke stoepranden die België voor de poten van de Jimny kan werpen. Al gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat je 'm in Vlaanderen vooral in zijn achterwielaandrijving-setting zal rijden. Ook lollig natuurlijk, dankzij de korte wielbasis.

Japanse ziel

Er zit dan ook een ziel in deze Jimny. Wat je niet kan zeggen van pakweg een Kia Stonic of Volkswagen T-Roc. Nog verder naar buiten gebracht door de motor voorin. Geen hypermoderne gedoofde driecilinder met een koppelcurve zo vlak als het Nederlandse Zeeland, wel een atmosferische 1.5 viercilinder benzine met 102 pk en 130 Nm. Een sprinttijd naar de honderd zal deze Jimny dan ook hebben maar doe geen moeite om 'm op te zoeken.

Image
Suzuki Jimny 2018 - Rijtest

Het draait namelijk niet om flitsende prestaties bij deze Jimny. Wel om een vijfbak met korte ratio's (of een 4-trapsautomaat) die je samen met de motor op bestemming moet krijgen ongeacht de ondergrond of landschap voor je. Puur rijden, dat het nog kan in deze tijden van over-regulatie. De Jimny voelt dan ook als een tijdmachine naar het verleden, met petieterige stijlen rondom - waardoor je überhaupt nog iets kan zien - en compacte dimensies waardoor laveren door de stad een eitje wordt.

Technofoob, of niet

Het gevolg mag dan misschien wel zijn dat de Jimny maar 3 sterren weet te halen op de Euro NCAP, vergeet echter niet dat een paar sterren verloren gingen door het ontbreken van elektronische snufjes. Geen actieve rijstrookassistent, geen dodehoekdetectie, dat soort zaken. En o ja, een airbag die iets te traag uit het stuur springt. Maar hey, de Japanner zet wel een portie karakter in de plaats. En zoals altijd is ergens niet tegen rijden nog steeds de beste optie, ongeacht de veiligheid aan boord.

Image
Suzuki Jimny 2018 - Rijtest

Toch is de vierde generatie van de Jimny geen technofoob. Zaken als een noodrem, verkeersbordherkenning en automatisch grootlicht tekenen present, er zit zelfs een hip infotainmentscherm in waar Android Auto en Appel Carplay op past. Wat meer moet een mens hebben? Handig afwasbare materialen binnenin? Vrij specifieke vraag van je maar goed nieuws; dat heeft de Jimny ook!

Uit de kauwgomautomaat

Een competente 4x4 met robuuste materialen en aan- en afrijhoeken die beter zijn dan van de nieuwe Jeep Wrangler, dat zal wel aardig aantikken? Neem nu de Mercedes G-Klasse, die kost vlot 120.000 euro. Een moderne Land Rover Defender met V8? 160.000 euro. Deze Jimny? 17.999 euro met standaard een hoop Suzuki-kortingen. Waardoor de prijs daalt naar zo'n 16.000 euro. De topversie die wij reden tikt af op 21.999 euro.

Image
Suzuki Jimny 2018 - Rijtest

Trek daar nog wat kortingen van af en je betaalt nog geen 20.000 euro voor deze Jimny. Akkoord, hij is maar een schoendoos groot maar de mechaniek eronder zet een Fiat Panda 4x4 in zijn onderbroek. Rivalen dan? Wel, die Fiat Panda 4x4 natuurlijk, met een instapprijs van 15.740 euro. Al is de grootste rivaal voor de Jimny misschien wel nog altijd de Dacia Duster 4x4. Die kruipt full-option eveneens onder die 20.000 euro en hoewel mechanisch minder indrukwekkend is de Roemeen een serieus stuk ruimer natuurlijk.

Conclusie

Als een jolige bok galoppeert de Jimny door de crossover-drek die autofabrikanten hebben gecreëerd. Gezien zijn prijs en dimensies hoeft deze Jimny eigenlijk geen concurrentie te vrezen. Alleen is dat meteen ook zijn zwakte, want hij zal steeds een niche aanspreken. Reken ons echter bij die niche. Want bij god deze Jimny is een brok plezier op wielen.

Specificaties

Vermogen102 pk
Overbrenging5-bak manueel
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 090 kg
Topsnelheid145 km/u
Prijs testwagen€ 21 990
Prijs basismodel€ 17 990
CO2-uitstoot178 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen