Rijtest

Rij-impressie: Nissan Qashqai 1.3 DIG-T

Traditiegetrouw kan je rond deze periode jouw woord van het jaar inzenden op de website van Van Dale. Wij nomineren alvast "Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure", ofte "WLTP". 2018 werd gedomineerd door de nieuwe testprocedure. CO2 cijfers zijn zo belangrijk dat Nissan het zelfs genoeg vond om half Europa naar Barcelona te vliegen voor de nieuwe benzinemotor in de Qashqai.

1300 cc telt de nieuwe turbobenzine. De viercilinder is in twee versies(140 pk en 160 pk) verkrijgbaar en vervangt daarmee de 115 pk sterke 1.2 turbobenzine én de 163 pk sterke 1.6 turbobenzine. De 1.3 is voor ons geen onbekende. Eerder zagen we hem al in de nieuwe Mercedes A-klasse en ook in de vernieuwde Renault Kadjar maakte de nieuwe alliantiemotor al zijn opwachting. Vooral de 1.2 krijgt een veel sterkere opvolger. Het koppel schiet de hoogte in, de 140 pk versie van de 1.3 heeft zo maar even 50 Nm meer dan de 1.2. De 160 pk versie heeft 20 Nm meer dan de 1.6. Het verplichte sprintje doen ze in 10,5 of 8,9 seconden.

Image
Nissan Qashqai 1.3 dig-t 2018

80% benzine's

De grote reden dat Nissan(en Renault) hun nieuwe benzinemotor zo graag aan de buitenwereld wil tonen is tweeledig. Ten eerste zijn benzinemotoren nu eenmaal veel belangrijker geworden, Nissan Belux verwacht dan ook dat de benzine's 80% van de verkopen op zich gaat nemen. De tweede reden is het theoretisch verbeterde verbruik en bijgevolg de betere CO2 cijfers. De 1.3 stoot respectievelijk 8 en 13 gram minder uit dan de uitgaande 1.2 en 1.6. Let wel, vanaf 18 inch metaal stijgt de uitstoot van 121 naar 130 g/km. Nu wordt het even ingewikkeld. De cijfers zijn gemeten onder het nieuwe WLTP regime, maar worden dan in een formule gegoten en gecommuniceerd als "oude" NEDC cijfers. Zowat alle fabrikanten doen het. Logisch, want de WLTP cijfers liggen allicht een stuk hoger, wat de indruk kan opwekken dat auto's vervuilender worden.

Image
Nissan Qashqai 1.3 dig-t 2018

vlot zat

Ook belangrijk, hoe rijdt die nieuwe turbobenzine? Wij mochten hem in alle drie versies testen. De 140 pk versie met handgeschakelde zesbak, de 160 pk versie met handbak en de 160 pk versie met de nieuwe DCT automaat. Gedaan dus met Nissan's CVT-automaat van weleer, tegenwoordig zit Nissan ook aan de automaat met dubbele koppeling. De nieuwe motor en automaat gaan de Qashqai goed af. De 1.3 heeft geen moeite met de Japanse crossover. Of het moest voor de uitstekende automaat zijn, maar de 160 pk versie is niet nodig, de 140 pk versie is vlot zat. Vooral de koppelcurve en stille werking verdienen ons applaus. Verder geen opmerkingen over het rijgedrag van de Qashqai. Nissan heeft nog altijd een zeer fijn rijdende SUV/crossover zonder dat je moet inboeten op comfort.

Image
Nissan Qashqai 1.3 dig-t 2018

meer connectiviteit

De nieuwe motor was niet het enigste nieuws in Barcelona. Het infotainment systeem van de Qashqai kreeg namelijk een fikse upgrade. Een welgekomen upgrade moeten we er bij vermelden. Apple CarPlay en Android Auto waren immers nog niet beschikbaar in de Japanner. Dat is het nu(vanaf einde november) wel. Verder is nu het beginscherm te personaliseren, is er stemherkenning, zijn er 3D-kaarten, is er een FindMyCar(je parkeerlocatie wordt onthouden dmv je smarthphone), is er deur tot deur navigatie(je kan via je smarthphone de navigatie instellen van je auto) en kunnen updates worden verzonden via Wifi op data van je telefoon. Verwacht nog niet het infotainment niveau van de Duitse premiumboys, maar deze upgrade is zeker een stap in de goede richting.

Image
Nissan Qashqai 1.3 dig-t 2018

watkostdat?

Wat kost de vernieuwde Qashqai? Dat is een beetje een moeilijk verhaal. Door de aanpassingen van het infotainmentsysteem zijn de prijzen ligt gestegen. Het is te zeggen, het nieuwe systeem is pas eind november beschikbaar dus voorlopig zijn de oude prijzen nog hanteerbaar. Die kan je raadplagen op hun website, de nieuwe prijzen zien er als volgt uit: Beginnen doet de 140 pk sterke 1.3 DIG-T benzine bij 23.990. Dat is in budgetvriendelijke Visia uitvoering, die is alleen verkrijgbaar op de 140 pk versie van de 1300. De 160 pk versie van 1.3 begint bij een hogere uitvoering(Acenta) en kost je 28.690. De automaat is jammer genoeg alleen met de 160 pk sterke versie te verkrijgen en kost je 1550 euro extra. Wij zouden echter de 160 pk laten voor wat het is, 140 pk is meer dan genoeg. Nemen we dan de middelste, meest gekozen, versie(N-Connecta), dan komen we uit op 27.740 euro. Op het autosalon in januari worden echter nog speciale versies aangeboden, hou die dus in de gaten.

Conclusie

Nissan doet er alles aan om de Qashqai up to date te houden. Dat moet ook wel, de knappe crossover is al jaren Nissan's meest verkochte product en de concurrentie is moordend. Met de nieuwe 1.3 turbobenzine en het nieuwe infotainmentsysteem kan de Qashqai er wel helemaal tegenaan. Binnenkort wordt ook nog de 1.6 diesel vervangen door een 1.7, al verwachten we daar geen groots opgezet event(meer) voor...

Specificaties

Vermogen130 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 375 kg
Topsnelheid193 km/u
Prijs testwagen€ 33 290
Prijs basismodel€ 23 990
0 tot 100 km/u10.50 sec
Min. kofferinhoud430 L
Max. kofferinhoud1 598 L
CO2-uitstoot121 g/km
BIV€ 235
Rijtaks164

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen