Rijtest

Rijtest: BMW X2 xDrive25e (2021)

De X2 krijgt als Sports Activity Coupé-variant van de X1 ook een plug-inhybride aandrijving onder de kap. Daarmee kan hij de CO2-uitstoot drukken. Maar kan hij de rijder ook overtuigen?

De BMW X2 mag je zien als de dynamischere en minder praktische versie van de SUV X1. Het publiek dat BMW ermee wil aanspreken is jong, of op zijn minst jong van geest en heeft een actief leven. Als we dan even kijken in het gamma van de X2 dan lijkt de X2 xDrive25e een goed aanbod. Met dezelfde aandrijving als de plug-inhybride X1 toont hij een dynamischere lijn.

korter, sportiever

Die dynamische lijn bekomt BMW door de X2 negen centimeter korter en zeven centimeter lager te maken dan de X1. De achterpartij toont daarbij meer gedrongen, de X2 lijkt daardoor dichter bij de 1 Reeks aan te leunen dan bij de X1. De enige esthetische wijziging die de xDrive25e verder kent is de opening op de linkervoorvleugel, waarlangs je de auto kan opladen. Voor verdere stijlkenmerken verwijzen we je graag naar eerdere tests met de X2 en ons artikel van bij de lancering.

Image
BMW X2 xDrive25e 2021 (rijtest)

Ook binnenin verschilt de X2 xDrive25e weinig van zijn broers zonder elektromotor. Je krijgt eenzelfde dashboard en op de middentunnel verschijnen alleen wat extra toetsen om het elektrisch rijden in te stellen. Zo kan je ervoor kiezen om de batterij te sparen of net volledig elektrisch te gaan rijden. De ergonomie in het interieur zit goed, al zorgt de dalende daklijn er wel voor dat de achterste passagiers niet te groot mogen zijn, willen ze geen nek- of hoofdpijn krijgen. Tegenover de reguliere X2 verliest de plug-inversie zowat 60 liter bagage ten voordele van de batterij, die onder de koffer wordt geplaatst. Zo houdt hij toch nog altijd 410 liter bagageruimte over.

Image
BMW X2 xDrive25e 2021 (rijtest)

Het is moeilijk om een rijtest te maken over een BMW X2 met plug-in techniek die qua rijden amper verschilt van de reguliere X2. Bij het starten krijg je direct de elektromotor ter beschikking en heb je geen motorgeluiden die het interieur binnendringen. Laat dat al een reden zijn om elke keer flink de stekker in het stopcontact te steken zodat je met een opgeladen batterij kan vertrekken. Die eerste meters rij je zorgeloos op elektriciteit, de accu zelf kan je een goeie 60 kilometer ver brengen zonder dat de benzinemotor moet komen helpen. Dan moet je natuurlijk wel het gaspedaal bedienen met fluwelen handschoen. Of liever: schoen.

stille kilometers in de stad

In de praktijk haalden we iets meer dan 50 kilometer met één acculading, en gecombineerd gaf dat een benzineverbruik van zo'n 5 liter per 100 km. De 10 kWh-accu laadden we op in 3,5 uur. Het is vooral in stedelijke omgeving dat het elektrische gedeelte zijn meerwaarde aantoont, want voor elke paar kilometer die we reden konden we weer wat bijladen door slim om te gaan met het rempedaal en de remenergierecuperatie. Zo wordt het een spelletje om de initiële radius zo hoog mogelijk op te trekken. De afwezigheid van het motorgeluid mag dan wel een deel van de rijervaring wegnemen, het zorgt er ook voor dat we makkelijker gesprekken konden voeren tijdens het rijden en ook minder last van ruis hadden. Niet dat de benzinemotor rumoerig was, maar het geluid van een driecilinder is toch nog altijd niet ons meest geliefde geluid in een BMW.

Image
BMW X2 xDrive25e 2021 (rijtest)

De BMW X2 xDrive25e beschikt over een 1,5 liter grote driecilinder benzinemotor die 125 pk produceert. BMW koppelt hem aan een elektromotor van 95 pk en plakt een gecombineerd vermogen van 220 pk op de xDrive25e. Dat is niet mis voor een plug-inhybride van deze soort, al blijft het vooral een comfortabele wagen om mee te rijden. Net zoals bij de X1 bevindt deze plug-inhybride zich netjes tussen de 20d en 25d-dieselversies en mag je hem qua vermogen netjes boven de 20i plaatsen.

Image
BMW X2 xDrive25e 2021 (rijtest)

De prijs van de X2 xDrive25e begint op 47.350 euro. Dat is exact 1.000 euro meer dan wat je voor een X1 betaalt en in lijn met de andere motorversies. De dalende daklijn en sportievere looks hebben zo hun prijs. BMW geeft een WLTP-uitstoot op van 38 tot 44 g/km, wat hem fiscaal iéts gunstiger maakt dan de X1-variant met kabel.

Image
BMW X2 xDrive25e 2021 (rijtest)

Conclusie

De BMW X2 xDrive 25e doet het als plug-in even goed als de versies met verbrandingsmotor als het op rijden aankomt. Hij doet het zelfs beter, want hij voegt er een aantal stiltemomenten aan toe. BMW parkeert 'm graag in de stad, al zien wij de X2 liever wat meer de buitenwegen opzoeken. De prestaties die de elektro-benzinecombinatie levert tonen alvast dat hij in beide omgevingen zijn mannetje kan staan.

Specificaties

Vermogen220 pk
Overbrengingautomaat dubbele koppeling, 6 versnellingen
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 705 kg
Topsnelheid195 km/u
Prijs basismodel€ 47 350
0 tot 100 km/u6.80 sec
Min. kofferinhoud410 L
Max. kofferinhoud1 290 L
CO2-uitstoot44 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen